1 Ekim 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

1 Ekim 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

“TARİH retiyle mevkilerini almakta gecik- mediler. Kisa zamanda inanılmaz bir dedikodu, tertip, madrabazlık ve ku" yu kazma devri alman politika ha- yatında açıldı, Kimin kimin adamı olduğu, kimin kime çalıştığı belli ol- maz hale geldi, Yenen kelleler wn - kelle, Savunma Bakanı Groene: kellesi oldu, Kelleyi, allmiemi yedi. Hindenburg'un mu temet adamı sağın paramiliter teş kilâtımın lağvedilip solunkinin lağ- vedilmemesini Groenerin marksist ideolojiyi benimsemesine atfetti, Ba” kanın ziyadesiyle hasta olduğu “a- berini yaydı, hatta adamcağızın hu“ susi hayatına bile el attı. Groener, yeniden evlenmişti. Evlenmesinden beş ay sonra bir çocuğu oldu, Sch» leicher Hindenburg'a bunün Orduda çok fena karşılandığını, askerlerin çocuğa devrin meşhur Finli koşucu- suna atfen Nurmi adını taktıklarını, Bakanın bütün itibarın kaybettiğini söyledi, Bir yandan da Mitler ve Go“ ebels ile temas ediyor, onlara başka şeyler söylüyor, perdenin arkasından her işi idare ettiğinden emin, dala. vere Üstüne dalavere (çeviriyordu, Yaptığı, tavşana. kaç, tazıya tut de“ mekti, Kendini herkesten akıllı sanı yor, Hitlerr Hükümete, S. A.'ları Or- duya almak istiyordu. Nazi liderini de, onun paramiliter teşkilâtını da böylece kontrol altında tutabileceği- ni hesaplıyordu, Groener'in başı, Mayısın başında Reichstag'ta tertiplenen bir mizan- 8enle yendi, S, A.'ların lağvı dolayı- 'sıyla Goering Savunma Bakanına fena halde hücum etti. Bakan ken dini savunmaya kalktı, fakat nazi sıralarından yükselen küfür ve haka“ ret karşısında sesini (oduyuramadı. Hiddetle Meclisi terketti ve doğru ca, yardım istemek Üzere Schleic- her'e gitti. Fakat tertibin içinde bu lunan Schleicher kendisine Ordunun da, Başkanın da itimadını kaybetmiş olduğunu, onun için istifası gerekti- ğini soğuk bir sesle söyledi, Groener, başına gelenlerden dolayı hayretler “içinde, Hindenburg'a Koştu, Mareşal, bir şey yapamayacağını bildirdi. Ba- kanin tutunacak dalı kalmamıştı, İs- tifasını verdi. Şimdi sıra, Brüning'in kellesindeydi. Brüning'in kellesi, Savunma Ba- kanınkinden yirmi gün sonra düştü. Başkabakan Prusyalı jünker'lerin “topraklarıyla alakalı bir kanunu ze çirmek isteyince karşısında, kendi- «ine Prusyada geniş bir arazi hediye edilmiş olan Mareşali buldu, Bir yandan Sehleicher, diğer taraftan #unker'ler Cumhurbaşkanının kula- Topal Goebbels Sahiden, ölüsü çıktı ğina Başbakanmın komünist oldu” ğunu, marksist fikirlere kapılmış bu. Tunduğunu, yeni tasarının da bunun neticesi sayılmak gerektiğini fısıldı- yorlardı. Mayısın sonunda Cumhur“ Brtüinine'i çağırdı ve sert bir şekilde istifasını istedi. Böylece, 1932 İlkbaharında Al- manya hükümetsiz kaldı, Von Papen sahnede umhurbaşkanı, Başbakanını yolcu ettiğinin ertesi günü Hitleri ka- bul etti. Zaten arabulucu Schleicher daha önce nazilerle anlaşmıştı. S. Alar hakkındaki yasak kalkacak, Hindenburg Meclis dışı bir hükümeti iş başına getirecek, Reichstag feshe” dilerek yeniden seçimlere gidilecekti. Mareşal nazi liderinden bu takdirde yeni hükümeti destekleyip destekle” meyeceğini sordu, Fitler, hayatından son derece memnun, destekleyeceğini bildirdi, İktidarın, olgun bir armut gibi ağzına düşmek üzere olduğunu mükemmelen görüyordu. Gene Sehlecher Mareşale, Baş bakan olarak sanayi çevrelerinin a- damı Franz Von Papem'i tavsiye et ti. Kendisi perde arkasında kalp İş çevirmeyi tercih ediyordu, Von Papen Meclis dışından, hemen hemen tama” mile aristokratlardan bir hükümet kurdu, Hükümete hemen bir ad tw Kıldı: Baronlar Kabinesi. Bu, Hükü- metin itibarının derecesini gösterir! Yeni Başbakan derhal, Hindenbur“ &'un Hitlere verdiği sözü yerine ge“ tirdi: Reichstag”ı feshetti, Yeni se“ çimlerin $1 Temmuzda yapılmasını karar verildi, Kararı, Almanyada o tarihe ka" dar görülmemiş şiddette, hatta vah- şette bir seçim kampanyası takip et“ ti. Bir yandan naziler, diğer taraftan komünistler açık sokak muharebel:- rine giriştiler, Sâdece Prusyada 1-20 Haziran arası 461 sokak muharebe“ si oldu, bunlarda 82 kişi öldü, dört yüz kişi ağır şekilde yaralandı. Tem- muzda ölülere 86 Kişi daha eklendi, S8. A.'ların yapmadıkları rezalet kal- mıyordu, Baskı, tedhiş ve zulüm son haddini buldu, Hükümet, çâresiz ve dilsiz, olanları takiple oyetiniyordu. Von Papen seçimlerden önceki iki hafta için gösterileri (oOyasak etti. Bunun, havayı değiştirmekte fazla bir faydası olmadı. Zaten naziler, Hitlerin Hindenburg'a vermiş olduğu söze rağmen Papen Hükümetini kar- şılarına aldılar. Bizzat Hitler Baş bakana, kendisini geçici bir idare gö- züyle gördüğünü, nazilerin iktidar i- çin mücadele edeceklerini ve ancak Başbakanın kendisi olabileceğini a- çıkca söyledi, Bu sırada, muazzaın kütlelere hitap ediyor, o harikülâde tâlâkatiyle onları cezbediyor, miting” ten mitinge koşuyordu. Bir tek gün de, 27 'Temmuzda Hitler Branden- burg'ta 60 bin, Potsdam'da 60 bin, akşam da Berlindeki bir stadyumda 120 bin kişiye hitap etti. 100 bin kişi de dışarda, Hitleri hoparlörlerden din” liyordu, Nazilerin bir zafer kaza- nacakları görülür hale geldi. Yeni zafer Gerçekten de, netice bu oldu. Na” ziler, 107 milletvekilliklerini 230'a çıkardılar, 13 milyon 745 binoy 3 dılar, Böylece, memleketin 1 numa» rTalı siyasi partisi haline geldiler. Ancak, ekseriyeti alamadılar, -Mec. lis, 608 milletvekilinden teşekkül € diyordır. Sosyal Demokratlar 10 yer kaybederek 133'e düştüler. Komünist. ler ise 89 a yükselerek Üçüncü büyük parti haline geldiler, Nazi kampında derhal, iktidarın alındığı havası esti, Hitler 2 Ağus- tosta Münihte partisi ileri gelenleriy- le görüştü, 4 Ağustosta Berline geie- rek Sehleicheri gördü ve ona talep- lerini tebliğ etti: Başbakan kendisi olacaktı; Prusya Başbakanlığı, Re ich ve Prusya İçişleri Bakanlığı, Re- ieh Adalet, Ekonomi, Havacılık Ba” kanlığı nazilere verilecek, Goebs's için bir Propaganda Bakanlığı ih-. das edilecekti, Führer, Schleicher'e horoz şekeri kabilinden Savunma AKİS, i Ekim 1963