1 Ekim 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

1 Ekim 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

K A D | N Eğitim Dokunulmazlığı olan konu (Çinsi eğitim, genel eğitimin önemli bir kolu, hatta ana kolu olarak, bugün artık dokunulmaz, ağ2a âalin- maz bir konu olmaktan çıkmıştır ve hemen her yerde, büyük halk toplu” luklarına mal edilmek üzere işlem mektedir. Bu büyük değişikliğin ta- rihi nihayet bir elli yıla dayanır, Y4- ni insanlar, cinsel konularda duyduk” ları şeylerin bir ayıp olmayıp tabia“ tım bir olayı olduğunu, fakat çoğal- ma işinin de tıpkı beslenme işi gibi .bir eğitime muhtaç bulunduğunu an” cak şu son elli yıl içinde düşünmeğe başlamışlardır. y Cinsiyetle ilgili konularda ilk eği- tici, ilk öğretmen, anne ve babadır. Halbuki bu kaçınılmaz'ödevi pek az anne ve baba yerine getirmektedir. Ödevden kaçarken de, çocuğa yalnız birşey öğretmemekle kalmayıp onu “dışardan bulunan tehlikeli başka öğretme heveslileri”ne terketmekte” dirler, Anne ve babanın görevden kaçmaları boşuna değildir. küçükken yardım edilmemiştir oki onlar da bu konuda çocuklarına yar” dımcı olabilsinler. Bazı kelimeleri söylerken kızarır bozarırlar, larını da çoğu zaman çocuğun soru” larım duymazlıktan gelerek veya da- ha da fenası, bu sorulara “yasak ko- nu” “ayıp konu” damgasını vurarak, gizlemeğe çalışırlar, Halbuki mesele, büyüklerin kendi meseleleridir. Sağ“ lam ve sıhhatli her çocuk, anne ve babasına, kardeşi veya komşu çocu- gu ile arasındaki cins farkını, çocu” ğun nasıl dünyaya geldiğini, * anne veya baba olmanın özelliklerini sora” caktır, Soruları utanılacak soru ©- larak vasıflandırmamız, onların bize vaktiyle böyle takdim edilmiş olma- larından ötürüdür, Cinsi hayata çir- kin ve pis birşey yaptığına inanarak giren kimse, uzun zaman, çocuğunun “temiz” kalması kompleksi içindedir, hatta birçok anne ve babalar çocuk“ larının en mâsum meraklarını, me selâ vücutlarının diğer yerleri gibi cinsel organlarını da ellemelerini büyük bir ahlâksızlık olarak görür, bundan bir nevi tiksinti duyarlar. Bu, aslında kemdi kendilerine karşı, bir tivlfi hazmedemedikler; hareketleri vanmaktan ötürü, duydukları bir tik- w“»tidir, Cocuk cinsi konularla, kendi vücudu ile gerçekten ilgilenir, ama ” bu, onun tek merakı değildir, Çocuk çıplakken, meselâ çıplaklığı düşü- nir, Biraz sonra giyinince, aldığı yeni kitapla meşgul olur, okumaya, resim yapmaya dalar, çıplakken ak- 26 lma gelen şeyleri - eğer bunları, ço" cuğu tahrik etmiyecek şekilde, no mal olarak cevaplandırmışsanız - u- nutur. Onun bu merakını akıllıca, istenilen yöne çevirmek hiç de zor değildir, Anne ve babanın durumu (Çinsi konularda çocuğa uzun boylu konferans çekmenin mânası yok” tur, Hele, konferans çekme korkusu tamamen yersizdir. O, zaman zaman size sorular soracaktır, Belirli yaş- larda soracağı bu Soruların nasıl ce- vaplandırılacağı, her anne ve baba“ nın kolaylıkla okuyup anlıyabileceği birçok broşür ve el kitaplarında mev- cuttur. Bu Kitaplar, bebeklerin nasıl dünyaya geldiğini, gebeliği, aybaşını, babsnın rolünü ve daha bunun gibi birçok soruları çok kolay, sevimli ve tabii şekilde anlatmıştır. Yapaca- ğınız iş, bunları çocuğa tabii bir ses” le, usülünce anlatmaktır. Bu öğre- tici kitapları size, aynı zamanda, kul- Janacağınız kelimeleri de öğretmekte” dir, Siz önce bunların ayıp olmadı” ğına dair kendi kendinizi inandırır- sanız, işiniz çok daha kolaylaşır. Çünkü çocuk sizi utanmadan dinliye- cektir, Ama soruları cevaplandırmak kadar önemli birşey de, evde yara” tılacak havadır, Anne ve baba arasın daki sevgi ve anlayış, cinsi meselele- Tin hisle beraber yürüdüğü kanaati- hi çocuğa aşılıyacak Ve onu her tür- lü tehlikeli tecrübeden, kötü hare Ketlerden kurtaracaktır. “Hisle be- rTaber yürüyen cinsi münasebet gil zel birşeydir”. Çocuk meseleyi bu yön den görmeye alışmalıdır. Elbette .ki, temiz bir sofrada güle eğlene yenllen yemekle, ayaküstü, kabaca atıştırı- lan yemek insanın Üzerinde aynı et- kiyi bırakmaz. Eğer anne ve baba (0 cuklarıyla arkadaş olmasını bilmiş- lerse, çocuk zaman Zaman onlara bu Üp soruları muhakkak soracak- tır, Çocuk hiç soru sormadan büyü: müşse, bir vesile ile, meselâ âdet ol- duğu zaman, onu karşınıza alıp, ge- ne kitaptan öğrendiğimiz şekilde ve çocuğun yaşına göre konuşmanız ge” rekebilir, En önemli birşey de, değişik cins” teki çocukları, bebek yaşlarından 1- tibaren birbirlerint, çıplak . görmey?s alıştırmak, bunu tabii olarak banyo saatinde veya çocuğun altını değişti” rirken yapmaktır. Anne ve babanın, yatak odasında soyunurken acele kas piyı kapatmaları doğru bir hareket değildir, Buna mukabil, anne ve be- baların, çocuklarını koyunlarmda yatırmaları, dizlerinde zıplatmaları, çok dar pantalonlar giydirmeleri, cin” si münasebeti Kendi aralarında Çir- Bir yünlü tayyör Ucuz ve şık kin bir şekilde konuşmaları, başka- larını cinsi konularda tenkit eder ken çocukların yanında birden 835 lerini alçaltmaları doğru değildir. A- na ve babanın çocuklara çıplak gö rünmeleri ne kadar tabii ise, tahrik edici bazı ufak tefek temaslarda bu” lunmaları da o kadar tehlikelidir, Bilgili bir cinsi eğitim, ilgisizlikle tatbik edilemez. Anne ve babalar ço” cuklarının içten gelen hareketlerini kmamadan izlemek ve çocuklara doğru yolu göstermek zorundadırlar, Pek çok çocuk, işittiğini öğrendiğini tatbik etmek ister. Özellikle aynı cinsten çocuklar, bu meseleleri ara- larında daha kolay konuşur ve böy“ lece bazı tecrübelerle, homoseksilali- tenin lk tohumlarını atmış olurlar, Çocuklar oyun oynarken, oyunlarını, müdahale etmeden, uzaktan veya kendilerine söyleterek izlemek gere“ kir, Şiddet göstermeden ve fazla ö“ nem vermeden bazı oyunlara mâni olmak lâzımdır. Çocuğun ilgisini baş“ AKİS, 1 Ekim 1962