8 Ekim 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

8 Ekim 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

TARİH olarak Mareşalin yanından ayrıldı. Başbakanlık elinin ucuna kadar bi defa daha gelmiş, ama gene yakala- yamamıştı. > çorap ağı Ri. bu sırada, başka çorapla- ın ağları örülüyordu. Schleicher, nazi partisinde Hitlere karşı bir hizbin başında görünen Strasser ile temasa el altından geçti ve Papeni desteklemeyi reddeden nazilerin ken- disini destekleyip desteklemeyecekle- rini sordu. Sonra da, Hitlere bir telg- raf göndererek kendisini omüzakere- ye davet etti. Führer telgrafı alınca, Berline gitmedi, Welmar şehrinde partisinin liderlerini topladı. Toplan- tıda Beş Büyükler, Hitler, Goering, Goebels, Frick ve Strasser bulundu- lar. Frick ve Strasser kabineye giril- mesi, ötekiler girilmemesi tezini sa- vundular. Ertesi gün Führer Genera- le Başbakanlığı almamasını bildirdi. Ama Schleicher'in başka omanevra- ları da vardı. Hindenburg 1 Aralık günü Papen ile Schleicher'i beraber kabul etti. Pa- pen, Başbakanlığın kendisine verile- ceğinden emindi- Cumhurbaşkanlığı kararnameleriyle memleketi idare e- decek ve Anayasanın değiştirilmesi için elverişli ortamı yaratıncaya ka- dar Reichstag'ı tatile ogönderecekti. Fakat Schleicher söze karıştı ve Hin- denburg'a Anayasanın değiştirilmesi- ne, yani Hindenburg'un yemininden dönmesine lüzum bulunmadığını, ken- disi Başbakan olursa bir Meclis ek- seriyeti bulabileceğini söyledi. Nazi- lerden Strasser ile altmış kadar mil- letvekilini kendi tarafına çekebilece- ginden emindi. Fakat bu fikir, ihti- yar Mareşale dehşet verdi. o Papene döndü ve kabineyi kurmasını söyle- i. Ancak Schleicher, Başbakanlığı kafasına koymuştu. İki adam Mare- şalin yanından çıktıktan sonra uzun uzun tartıştılar, bir neticeye varama- dılar. O gece General son kozunu ha- zırladı ve bunu ertesi günkü kabine ime in al Weimar'ın son Başbakanı apenin müstafi kabinesi toplandı- ğında. Savunma Bakanı olan Sch- lere karşı memleketin iç ve dış gü- venliğini koruyamayacağını bildiri- yordu! Bir genel grev olduğu tak- dirde ulaştırma işini yürütemeyecek, elinden öteki hizmetleri yapmak da gelmeyecekti. Bu bakımdan, Hükü- metin kendisine güvenmemesi lâ- zımdı. Schleicher bunları bizzat söy- ledikten sonra ortaya bir de "Bin- başı Ott" çıkardı. Üniformalı binba- şı, bunun Ordunun kararı ve görüşü olduğunu bildirdi. -Bu Ott, sonradan Hitlerin Tokyo sefiri oldu-. Papen derhal Mareşale koştu. Mü- kemmelen gördüğü şuydu: Ordu, Schleicher'in manevraları (osonunda, vaktiyle Brüning ile Groener'i nasıl harcamışsa şimdi de kendisini harca- yacaktı. -Cumhurbaşkanından Schle- icher'in Savunma Bakanlığından az- lini ve kendisinin Kiki olarak muhafazasını ( iste Hindenburg büyük bir üzüntü i- çinde, hatta gözlerinden iki damla da yaş akıtarak artık kendisinin fazla ihtiyar ve hasta olduğunu, enerjisi bulunmadığını, Schleicher ile uğra- lamayacağını söyledi, "Madem ki is- duğu, kim şekil aldı. Yeni Başbakan, Papene Paris Büyük Elçiliğini teklif | etti, fakat Papen Berlinde “el altında", kalıp Generalin kuyusunu kazmayı tercih etti. O, bir entrika ekibi kur- u. Bir entrika ekibi Sarayda, sar- sak Cumhurbaşkanının etrafında var- dı. Onu Mareşalin oğlu Oscar ile Ge- nel Sekreteri Meissner idare ediyor- du. Tabii bir ekip, Schleicher'in em- rindeydi. Nihayet Kaiserhof Hotel'de Hitler ve şebekesi iktidarı ele oge- çirmek için karargâh kurdular. 1982 yılının son günlerinde ağlar birbirine o kadar karıştı ki artık kimin kime hizmet ettiği, kimin kimin adamı ol- min hangi ittifakın içinde bulunduğu anlaşılmaz hale geldi. Hitler nazilerle birlikte Sivil başkomutan tiyor, bırak talihini o denesin" de- di. Schleicher'e Başbakanlık görevini, dostu Papene de teselli hediyesi oo- yazısıyla "Ich Schleicher, oBismarck'ın halefi Ge- neral Montecucolli'den sonra ilk as- ker Şansölye olarak (Başbakanlık makamına oturdu. Tayin, nazilerin kampında sevinç yarattı. Aynı gün Goebels hatıra defterine şöyle yazı- yordu: Başbakan, Fazla sürmez". Topal nazinin kehaneti kı- sa zamanda gerçekleşti. Gerçekten de, Schleicher'in Şan- sölyeliğiyle birlikte Berlindeki entri- ka ağları içinden büsbütün çıkılmaz Atlatılan tehlike chleicher, Hitlerden ümit olmadı- ser'e Başbakan Yardımcılığı ve Prus- ya Başbakanlığını teklif etti. Böyle- ce, nazileri ikiye bölmeyi tasarlıyor- du. Hakikaten, bunu başarmasına ve târihin seyrini değiştirmesine ramak kaldı. Teklifi alan Strasser bunu arkadaşlarına ulaştırdı ve bir kara- rın beraberce verilmesini istedi. Na- zi liderler Kaiserhof Hotel'de toplan- tu üzerine toplantı yaptılar. Gene Strasser ve Frick teklifin kabul o e€- dilmesini, kabineye girilmeyecek ol- sa bile hiç olmazsa Schleicher'in des- teklenmesini, Hitlerin "Ya hep, ya hiç" politikasının bırakılmasını iste-