8 Ekim 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

8 Ekim 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

TARİH verdikten sonra, üyelerden Baron Kurt von Schroeder ile hususi bir ko- nuşma yaptı. Schroeder'in Nasyonal Sosyalist Partiye para yardımında bulunduğu biliniyordu. Papen hatı- ralarında, bu konuşmada Baronun kendisine Hitlerle bir gizli görüşme teklifi yaptığını, kendisinin de bu- nu kabul ettiğini yazmaktadır. Daha başkalarının fikri ise, teklifi bizzat Papenin yaptığıdır. Kati olan, bu ko- nuşmada Hitler ile Papen arasında bir mülakatın tertiplendiğidir. Ni- tekim, 4 Ocak günü iki adam Schro- eder'in Kolonyadaki evinde buluştu- Hitler toplantıya Hess ve Himmler ile birlikte geldi. İktidarda gözü olan iki adamın ikisi de görüşme sırasında o ezikti. Hitler, Strasser'den sonra partiye hakim olabilmek için insanüstü gay- ret sarfetmiş, her gün bir kaç yerde konuşmuş, hemen bütün Almanyayı dolaşmış, kuvvet şurubu o dağıtmıştı. Ama para sıkıntısı, partinin belini büküyordu. İstikbal parlak görün- müyordu. Bu bakımdan Hitler, pek üstten konuşamadı. Ama, üstten Papen de konuşama- dı. Zira o da iktidardan uzaklaştı- . Schleicher'in oyununa ler tarafından bir şikayet konusu o- larak ortaya getirildiğinde fazla iti- raz etmedi. Maziyi unutmak, hale bakmak ve elele iktidarı almak lâ- zımdı. Papen, Schleicher'in devril- mesini, ondan sonra da bir Hitler-Pa- pen hükümetinin kurulmasını teklif etti. Kabinede Papen ile Hitler eş yetkilere sahip olacaklardı. o Görüş- meyi tertipleyen Schroeder'e bakılır- sa neticede Hitlerin Şansölye olma- sı, Papenin taraftarlarıyla (o birlikte kabineye katılması ve Sosyal Demok- ratların, komünistlerin ve yahudile- rin Almanyanın kilit omevkilerinden uzaklaştırılmaları kararlaştırıldı. Görüşmede Hitler, eski Başbaka- nın ağzından iki önemli haberi sızdır- dı. Bir defa Hindenburg'un Schle- icher'e Meclisi fesih yetkisi verme- diğini öğrendi. Yani Reichstâg'da na- zilerle komünistler elele verir de Baş- bakanı devirirlerse Mareşal, o Schle- icher'i korumayacak, yeni bir Baş- bakan arayacaktı. Hitler ayrıca, Papenle bir anlaşmaya vardığı tak- dirde Batı Almanya sanayicilerinin nazi partisinin borçlarını üzerlerine almaya hazır bulunduklarını haber aldı. Bu kıymetli bir müjdeydi, abra parti yarı iflâs halindeydi. Fakat görüşme gizli kalmadı. Er- tesi sabah bütün alman gazeteleri Papen - Hitler mülakatının tafsila- tıyla doluydu. Schroeder'in evinin ka- pısında beliren fotoğrafçıyı ise biz- zat Schleicher göndermişti. Papeni dakikası dakikasına takip eden ca- susları hadiseyi haber almışlardı. Schleicherin tertipleri Ga yandan cesur sosyal reformlar hazırlarken Schleicher entrika sanatını unutmadı. Papen ile Hitlerin başbaşa görüştükleri 4 Ocak günü, İtalyadan dönmüş bulu- nan Strasser ile Hindenburg'u görüş- türdü. Strasser, kabineye girmeyi kabul ettiğini bildirdi. Milliyetçilerin lideri Hugenberg de aynı taahhütte bulundu. Fakat ne Strasser, ne de Hugenberg sözlerinde durdular, Na- ziler bir mahalli seçimi kazanıp ta bunu Goebels'in mehareti sayesinde görülmemiş zafer olarak ilân edince hava tekrar değişti. Strasser de, Hu- genberg de oyunu nazi lideriyle be- raber oynamayı tercih ettiler. Hitler Strasser'e fazla yüz vermedi. Zira sa- bık 2 numara, parti içinde bütün ö- nemini ve prestijini, kudretini kay- betmişti. Buna mukabil oHugenberg daha fazla iltifat gördü. Mahalli seçimdeki zafer Hitlerin kucağına çok kıymetli iki eleman daha attı: Oscar von Hindenburg ile oGenel Sekreter Meissner Ocak ayının 22. gecesi Mareşalin oğluyla Genel Sekreteri Cumhurbaş- kanlığı köşkünden, kimsenin kendi- lerini farketmemesi için bir taksiyle ayrıldılar ve o tarihlerde hiç kurye- nin tanımadığı, Papenin Türk cep- hesinden arkadaşı olan Joachin von Ribbentrop adında bir nazinin evine gittiler. Orada Papen, Hitler, ering ve Frick ile konuştular. Hindenburg ile Hitler başbaşa bir odaya çekildiler ve bir saat görüştüler. Führer kapalı kapılar ar- kasında, zayıf karakterli bir oadam olan Oscar'ı yarı tehdit etti, oyarı vaadlerle okşadı. Vergi kaçakçılığı- nın duyulması bütün Hindenburg' la- ra zarar verecekti. Halbuki, iktidar yolunda yardım etmek geniş faydalar (o sağlayacaktı. Hakikaten, Hitlerin iktidara gelmesinden bir kaç ay sonra Albay Oscar General o ol- du. Hindenburg'ların arazisine de vergiden muaf beşbin akrlık ilâve olundu. Bu, kapalı kapılar ar- kasındaki mülakat hakkında bir fi- kir verebilir. Hitler ve kabine arkadaşları Döğücü ve hınk deyicileri