12 Ocak 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

12 Ocak 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

nu ile ilgili olarak Türkiye Genel Temsilcisi Mengel- ler'e 3 milyon mark tutarında bir kredi açacaktır. Fir- ma geçenlerde bir yazı ile teklifini Ticaret Bakanlığı- na bildirdi. Merkez Bankası Genel Müdürünün başkan- lığında toplanan "Yabancı Sermayeyi Teşvik Komite- si" bu' müracaatı müspet karşıladı. Teklife göre, Mercedes Firması, Türkiyedeki tem- silcisine 6 yıl vade ve yüzde 5 faizle kredi verecek ve böylece Türkiyedeki montör fabrikanın tesisleri (o yapı- lacaktır. Krediler — İşçi Si ea geçen yıl Sar ayiciler için ayırdığı 200 milyon liralık kredinin başından derece enteresan bir hikâye geçmiştir. "Sanayici, Kredisi, Fonu" olarak- adlandırılan mil- yonların tevziini İşçi Sigortaları, Sümerbanka havale etmiştir. Sümerbank Genel > Müdürlüğü eline geçirdiği parayı son derece titizlikle kullanmağa karar vermiş- tir! Öyleki, krediden faydalanmak için gerekli şartlar, Sanayicileri paranın yanına bile yaklaştırmamıştır. An- cak, kredinin gerçek sahibi Sigortanın bu işlemde bü- yük rolü olmuştur. Zira Sigorta verdiği paradan büyü- cek bir faiz talep etmiştir, Bunun yanında Sümerbank paranın sahibinden geri kalmamış, sanayiciden, alacağı kredinin iki misli tutarında gayrimenkul ipoteği talep etmiştir.Hal böyle olunca bir tek sanayici kredinin ya- nma yaklaşmak cesaretini gösterememiştir. Yılın kah- ramanı Konyada bir Un fabrikası olmuştur. Fabrika is- tenilen bütün şartları yerine getirerek 200 bin liralık bir para almıştır. Sümerbank 200 milyon liralık Sanayici kredisinin geri kalan kısmını Sigortaya yıl Konunda teslim etmiş- tir! Şehircilik — Türkiyede kurulması kararlaştırılan Sa- nayi Bölgelerinin ilki, İmar Bakanlığının muhalefeti dolayısıyla durdurulmuştur. Ankarada Macun çiftlisin- de kurulması mukarrer olan Sanayi Bölgesinin, bütün hazırlıkları tamamlanmışken, inşasından ' vazgeçilmiş- tir. Sebep', İmar ve İskân Bakanlığının hazırlattığı bir rapordur. Raporda, Ankaranın 16 Km. ötesinde kurulacak sitede en azından 80 bin nüfusun birikeceği belirtilmek- te ve Başkentin şehircilik yönünden bu nüfusu kaldira- mıyacağı ifade edilmektedir. Böylece proje (şimdilik suya düşmüştür. Dünyadan Akisler Brezilya —Geçen Pazzar yapılan plebisitte Brezilya- lılar, büyük bir çoğunlukla, Başkan Joao Goulart'a ge- niş yetkiler verilmesi hakkındaki teklifi kabul ettiler. Böylece Brezilya, 16 aydan beri yürürlükte olan parle- manter rejimden Amerika tipi başkanlık rejimine geç- miş oldu. Fakat bu rejim tartışmaları, halkın dikkati- ni iktisadi meselelerden çekmeye kâfi gelmedi. Rio'da- ki büyük binalardan birisinin üstüne yazılmış olan şu sözler bunu açıkça göstermektedir: “Başkanlık siste- miyle veya değil, bize fasulye bulun!" Birleşmiş Milletler — Birleşik Amerika ve (Sovyet Rusya, nihayet, uzun müddetten beri devam eden Kü- ba konusundaki müzakerelerini tam bir anlaşmayla bi- tirdiler. Her iki devletin temsilcileri, Adlai Steverson ve Vasily V. Kuznetsov, müşte re U Thant'a gön" derdikleri bir mektupla, anlaşmaya vardıklarını — bil- dirdiler ve bu vesile ile "aralarındaki diğer ayrılıkla- n ortadan kaldırmaya ve milletlerarası münasebetler- deki genel yumuşamayı devam ettirmeye çalışacakları- nı" da bildirdiler. Çin ile Sovyet Rusya arasındaki ça- tışmanın şiddetlendiği bu günlerde göze çarpan karşı- lıklı anlayış havası çok manidardır. İtalya — Başbakan Fanfanini'nin, önümüzdeki hafta Brükselde yapılacak olan' görüşmelerde (İngilterenin Müşterek Pazara girmesi konusunda bir gelişme kay- dedilmedigi takdirde Müşterek Pazara üye altı hükü- met başkanını bir toplantıya (oçağıracağı (o açıklandı Signor Fanfanini bu toplantıda Başkan De Gaulie'den, İngilterenin Müşterek Pazara girmesine muhalif olup olmadığını açıkça söylemesini isteyecektir.İtalya, Al- man - Fransız ittifakı karsısında İngilterenin Müşterek Pazara girmesini kendi durumu bakımından hayati saymaktadır... AKİS/5