January 19, 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

January 19, 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

Hadiselere Bakış Adam asılmayı yerden göğe hak etmiş Derler ki: "Şecaat arzederken, merd-i kipti sirkatin söyler»» Yahut derler ki: "Aptal dostun ola- cağına, akıllı düşmanın olsun, ev- lâdır". A.P. gazeteleri, şimdi bu sözlerin (doğruluğunun o delillerini veriyorlar. Şecaat diye ortaya çıkardıkları şu: 27 Mayıs İhtilâlini C.H.P. hazır- lamış, onun ortammı C.H.P. liler yaratmışlardır! 27 Mayıs İhtilâlinin darbe kısmıyla C.H.P. nin hiç bir il- gisi olmadığı, artık herkes tarafın- dan bilinmektedir. Ama, 37 Mayısın bir gidişe karşı direnmenin netice- si bulunduğu hiç bir zaman inkâr edilmemiştir ki.. Direnenlerin ba- şında da, C.H.P. gelmiş, mukave- meti o organize etmiş, memleketin bütün sağlam kuvvetleri onun ve onun Başkam İnönünün etrafında toplanmıştır. Bu bakımdan, gidişe karşı mu- nin C.H.P. ve İnönü olduğu demeçlerle, Meclis zabıtlarıyla Tarihe geçmiş halde.. Peki, bu gidiş neymiş?. İşte, o, u lik, Menderesin memleketi nereye götürmek istediğinin en açı esi- kası onu unda yaptığı arasında zikredilmiş, bazı kısımları okunmuştur. D.P. dostu gazeteler şecaat arzederken bu konuşmayı yayınlıyorlar. Ürpermeden o okuna- mayacak o konuşma, Menderes hakkındaki hükmim Tarih önünde ve Millet önünde bir defa daha te- mize çıkması, Yassıada hâkimleri- nin bu dünyada ve öteki dünyada ebedi beraat ilâmıdır. rifi, 7 Nisan 1060. Adam. top- Gi s yetkilerini etmekte mızmızlanıyorlar Böyle bir konuşma, aklın alacağı bir konuşma değildir. Bağırıyor: "— Arkadaşlarını kalkıyor, Top- lantı ve Gösteri Yürüyüşleri Kanu- AKİS/18 nunu kaldıralım diyor. Gösteri Yü- rüyüşleri Kanununu kaldır ne de- mek? Bugünkü konjonktür içinde tedbir diye tavsiye edilecek bu mu- du Bu hâdiseler karşısında sıkış- ni mı istiyorsunuz, gevşetmek mi?" Sonra, memlekete niçin hâkim olamadığını söylüyor: "— Kanun yapın, kanun! Efen- dim, her şeyi verdik.. Ne ile? Laf- la. Bugünkü kanun, senin seyahat masuniyetini-men etmek selâhiyeti- ni veriyor mu acaba bana? Bir ta- raftan şiddet tedbirlerinden bahse- dersin, bir taraftan Radyo Gazete- sinin konuşmasını beğenmezsin. Bir sesimiz çıkıyor orada. Ona da düş- mandır arkadaşım. Ben kimden ce- saret alacağım? Ben radyoda ko- nuşulanların hepsini okendi elimle yazıp haykırıyorum. Siz Meclissi- niz beyler. Bugün Parti olarak bu- radasınız, yarim B.M.M. »siniz. Ala- cağınız tedbirlerin hepsinde berim. En İlerisinde beraberim, eo Milletvekillerine çatıyor, çatıyor. Niçin, Anayasaya göre C.H.P. 1/5 nisapla Meclisi topladığı zaman bu milletvekilleri ayaklanmamışlar? Niçin Antep hâdiseleri sanıkları beraat edince kendisine gelmemiş- ler? Soruyor: Menderes Yassıadada sir katin söyleniyor " — Ama bana kalkıp da, bu Antep hâdiseleri ne oldu, mademki Adliye bunu yapmadı, biz unu Meclis olarak Tl diye bir te- şebbüs vâki oldu Çare? Çare: ei olarak biz işe va- ziyet etmeliyiz Nasıl? ile sesi size: defa bütün sathı vatanda Halk Partisi nasıl çalışıyor? Tesbit ede- lim Sonra, günlük gazetelerin neş- riyatı alınır, mevcut kanunlarla karşılaştırılır. Bakılır ki Adalet ka- nunları tatbik etmemiştir. Ne yapa- lım? Sizin kudretiniz vardır. Müs- takil mahkemeler B.M.M. nin ver- diği selâhiyetle vazife görür. Siz onları da murakabe edersiniz!" bunun hesabını ver. Sizin kuracağı- nız Tahkikat Komisyonu bunları karşısına alır ve sorabilir. Sen de- din ki: Kızdırmayın beni, yapma- yacağım şey yoktur! Buutta mânası nedir? Hesabını ver diyebiliriz. YA gelir Komisyonun huzuruna, gelir hesabını verir, gelmezse vay ona' O zamanlar kahrolur." İşte, milletin karşısına dikildiği, İşte milletin kabul etmediği gidiş bu! Tarih, 7 Nisan 1960. O tarihten sonra, bütün telefon muhaberatı kontrol altındadır.- Konuşmalar tey- pe alınıyor. Menderesin Komisyonu kurulmuştur. Adamlar tevkif edi- yor, matbaalar basıyor, gazeteleri toptan kapatıyor. Artık her şey bu Komisyondur. Savcı o, hâkim o, a- vukat o, cellât o. Menderesin konuşması, bunların hepsinin kim tarafından istendiğini, kim tarafından hazırlandığını, kim tarafından tatbikata konulduğunu gösteriyor. Menderes, dikta yolunun sonundadır. O yolun ipte bittiğine niçin hay- ret etmeli? Ya nerede bitecekti? Buna şaşanlar şimdi A.P. gazetele- rinin tefrika ettiklerini mutlaka o- kumalıdırlar. Bu. D.P. nin ve Men- deresin mücrimlik ilâmıdır. Bana yayınladıkları için o gazetelere şük- ran borcumuz var.