19 Ocak 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

19 Ocak 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

bu tarzda balgam çıkarılacağı unu- tulmamalıdır. Tedavi yollan Tüberkülozun tedavisi ilâçlarla ove bazı vakalarda cerrahi müdahale ile olmaktadır. Muhtelif ilâçlar tek veya birleşik olarak kullanılır. Han- gi cins ilacın daha tesirli olduğunu doktor karar vermelidir. Uzun süre- cek olan bu tedavinin, iyi olduğunu tüberkülozlu tarafından yarıda bırakılması, hastalığın tek- rar ortaya çıkmasına, başka bir de- yimle, alevlenmesine (sebebiyet ve- rir. Hastalar muayyen zamanlarda doktorları tarafından muayene edil meli, balgam ve röntgen muayenele- ri Oyapılmalıdır. Tüiberkülozunun kendi hususi hayatına vereceği ehem- miyet, iyileşmesine yardım eder. Ka- lorisi tam, vitamini bol bir gıda, is- tirahat ve normal uyku programı ile birlikte oyapılacak ilâç tedavisi iyileşmenin o süratli olmasını sağlar Hastaya hastalığı' kısaca, fakat özlü olarak izah edilmelidir. . Hastanın yerlere tükürmemesini ve balgamını hususi kutularda saklayıp sonra bu kutuları imha etmesini sağlamak lâ- zımdır. Tıbbi müdahalelerle iyileşe- meyen vakalar cerrahi yolla tedavi edilmelidir. e Akciğerlerin fonksiyon- ları incelendikten sonra, yapılacak a- meliyatla hastaların büyük bir kıs- mı iyileşmektedir. * Yukarıda verilen bilgiden anlaşı- lacağı gibi, veremle savaşın prensip leri şu noktalarda toplanabilir: Koch basilinin uzviyete girmesine ve gi- recek olunsa hastalık yapmasına en gel olmak... Eğer hastalık husul' gelirse bunu erkenden teşhis etme' ve tedaviye başlamak... Nihayet, te- davi edilmiş olan hastaları tekrar topluma normal şahıs olarak iade et- ek... Kolibasili daha ziyade fakir ve gelişmemiş muhitlerde hasar ver- mektedir. Bir memleketin sosyo-e konomik ve kültürel durumu ne ka- dar yüksek olursa, o memlekette o mal bir hayat sürebilecek mütecanis bir kütle bünyemize uygundur. Bu merhaleye hangi yoldan ulaşılacağı hususu konumuzun dışındadır. BCG aşısı Veremle savaş konusunda tüberkü- loz aşısı -BCG aşısı- en önemli noktayı teşkil eder. Aşının esası, Radyoskopi İnceleme! muhtelif tıbbi metodlarla kuvvetin den tamamen düşürülmüş Koch ba- sillerini normal bir vücuda ithal ede- rek, bu bünyeye tüberküloza karşı muafiyet vermekten ibarettir. Bu- nun, eskiden zannedildiği gibi, hiç bir tehlikesi bulunmamaktadır. BCC ısısını tatbik eden memleketlerde ve rem nispeti çok azalmıştır. Memle- ketimizde de BCG tatbikatına başla nılmış ve çok iyi neticeler alınmış ve alınmaktadır. Sağlık Bakanlığı ve Verem Savaş Derneği bu konuda çok ehil uzmanlara sahip bulunmakta ve onların hazırladıkları programlar a bu dâvayı muvaffakiyetle yürüt- mektedirler. Memleketimizde tüber- kiloz dâvasının halli için halkımı n da yardımına ihtiyaç vardık. BCG aşısının yapılabilmesi için TIP O şahsın tüberküloza karşı hassas o- lup olmadığı bazı deri testleri -tü- berkülin testi- ile anlaşılabilir. Tü- berkülin testinin negatif olduğu va- kalarda aşı tatbiki lâzımdır. Burası- sa bu, küçük çocuklarda çok önem- Tüberkülin reaksiyonuna göre aşı yapılması lâzımgelen çocuklara BCG aşısa tatbik edilerek, bunlar en az beş sene tüberkülozdan korunmuş olunur. Aşı neticesi çocukta husule gelen muafiyet sayesinde, sonradan vücuda giren Koch basilleri barına- mamakta ve hastalık husule getire- nemektedir. Bunun için herkes ço- uğunda tüberkülin reaksiyonunu kontrol ettirmeli ve neticesine göre 'e aşı yaptırmalıdır. e Başta da be- lirtildiği gibi BCG aşısının hiç bir tehlikeli komplikasyonu yoktur. Memleketimizde verem vakalarının azalmasında bu aşının rolü çok bü- yüktür. Tüberküloz tespit edilmiş olan hastalar derhal tedaviye alınmalı, mikrop yayıp yaymadıkları araştı- rılmalı ve bu hastaların temas ha- inde (obulunduğu kimselerin o deri testleri ve akciğer grafileri kontrol edilmelidir. Bu şahıslar o icabeden tedavi süresinden sonra başıboş bı- rakılmamalı ve her sene omuayene- ye geçirilmelidir. Tüberküloz probleminin önemli Herr noktası darehabilitasyon mese- lesidir. Rehabilitasyon dendiği oza- -an, tedavi edilmekte veya tedavi edilmiş olan hastaların, kabiliyetleri- ne göre ve vücut aktivitelerinin mü- şaadesi nispetinde yeni bir hayata alıştırılmaları Bu durum onları hem toplum, hem de kendile- ri için işe yarar hale getirmektedir. Halihazırda mevcut sanatoryumların bir kısmında rehabilitasyon merkez eri kurulmuştur. Ankara Keçiören Sanatoryumundakirehabilitasyon fa- liyetinden sitayişle bahsedilebilinir. AKİS/21