19 Ocak 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

19 Ocak 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

toplam hacmine yaklaşmaktadır. den başlıcaları şunlardır: Yatıran taleplerin I — Plastik ham maddesi imal etmek üzere müra- caatta bulunan bir amerikan firması 25 milyon dolar tutarında yatırım yapabileceğini bildirmiştir. 2 — İsviçre "Etermit Aspest" firması 15 milyon liralık bir yatırım yaparak çimento ve inşaat malze- mesi imal eden tesisler kurmak istemektedir. 3 — Suni kauçuk imali için yapılan müracaat. Bu yatırımın mali portesi 30 milyon dolan bulmaktadır. 4 — Japon lsuzu otomobil firması da Türkiyede otomobil ve kamyon imal etmek istemektedir. Firma- nın başlangıçta yapacağı yatırım 2 milyon dolar ol- makla beraber bunun ileride daha da artacağı belirtil- mektedir. Ayrıca çeşitli Avrupa firmaları, Oo Türkiyede bira imal etmek üzere müracaatlarda bulunmuştur. Ancak bu husus ilgilileri endişeye odüşürmektedir. i çok firmalar yatırım yapmak üzere müracaatta bulun- makta, fakat müspet cevap aldıkları halde projelerini bir tünü tatbik sahasına koyamamaktadırlar. o Nite- kim son 10 yıl zarfında 235 firma müracaatta bulun- muş, fakat bunun 130 u bir şey yapmamıştır. Bu du- rumun başlıca sebepleri şunlardır: I — Firmalar büyük yatırımlar yapmak istedikle- ri halde Türkiyedeki ortakları, bir türlü sermaye dek- laresini bulamamışlardır. 2 — Bazı yerli firmaların büyük mali kudret ka- zanmış olmaları dış sermayeyi ürkütmüştür. Konsorsiyum — Ocak ayının 23 ünde Pariste yapıl- masına karar verilen Türkiyeye Yardım Konsorsiyu- mu toplantısı büyük bir ihtimalle tehir edilecektir. Ni- tekim toplantıya bir hafta gidecek olan Türk heyetinin olması bu ihtimali kuvvetlendirmektedir. rın gedikli temsilcisi Ziya Müezzinoğlu islerinin çoklu- gu sebebiyle Ankara da kalacağını söylemektedir. Te- hire sebep olarak Konsorsiyum Başkanlığını daha he- nüz kabul etmemiş olan Von Mangoldtun toplantıdan evvel Türkiyeyi görmek istemesi ileri sürülmektedir. Böylece yeni Başkanın Ocak sonlarında Ankaraya gele- ceği sanılmaktadır. Dünyadan Akisler Yeni Delhi — Hindistan hükümeti, memleketteki altın sahiplerinin beyanname vermeleri mecburiyetini Kararı Maliye Bakanı, yaptığı bir radyo ko- nuşması ile açıkladı. Ailelere, beyanname vermeleri için bir aylık müddet tanındı. Maliye Bakanı, kara- rın, Hindistanı "altın kaçakçılarının cenneti" olmak- tan çıkarmak için alındığını açıkladı. Bu kararla, hal- kın altına olan düşkünlüğünün önüne geçilebileceği ü- mit edilmektedir. İngiltere — Bertrand Russell, nükleer silâhlara karşı faaliyet gösteren "Yüzler Komitesi" Başkanlığından istifa etti. (Pasif mukavemet yoluyla nümayişler ter- tipleyen Komitenin 90 yaşındaki başkanı istifa sebebi olarak, işlerinin çokluğunu (göstermektedir . bilindiği gibi, bir nümayişte trafik kaidelerini ihlâl ettiği için Russell bir hafta hapis yatmıştır. İngiltere — BBC televizyonunun eğlence programın- da 15 yıldan beri devam eden bir yasak bu hafta kal- dırıldı. Yasak, cinsiyet,-din ve Saray mensupları hak- kında herhangi bir şaka yapılmasını önlüyordu. Böy- lece, hürriyetlerin beşiği sayılan o İngilterede tenkit hürriyetinin karşısına dikilen, engellerden, birisi daha kaldırılmış olmaktadır.