9 Şubat 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 35

9 Şubat 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 35

Köy Enstitüleri Dâvamız Milli Eğitim Bakam sayın Hatiboğlunun C. H. P. ortak grubunda köy köy enstitüleri hakkında yaptığı konuşma pek çok kimsenin geleceğe olan umuduna kırmıştır. Köy enstitüleri nedir? Köy enstitüleri, bugün, kalkınma azminde olan birçok memleketlere örnek Ur teşekkül ve örnek bir müessese olarak gösterilen bir eğitim yuvasıdır. Köy enstitüleri, kuz ve erkek köy çocuk- larımızı almış, yanyana eğitmiş, yetiştirmiş ve faydalı, ülkücü, atatürkçü iyi birer vatandaş ve öğretmen olarak tekrar köye göndermiştir. Köy ens- titülerinde gençlerimiz, kafaca ve bedence çalışmayı aynı şekilde değer- lendirmesini öğrenmiş, toplum kalkınmasının esasını teşkil eden bu pren- sipleri köylerinde uygulamışlardır. Bugün Türkiyenin neresinde bir köy enstitüsü mezunu varsa, orada muhakkak yeşillik, muhakkak ağaç var- dır. Köy enstitüsü mezunu öğretmen hiçbir şey yapamamışsa, hiç olmaz- sa okulunun bahçesine fidan dikmiş, bu fidanları öğrencileriyle beraber sulamıştır. Enstitülerin kapanması, bence toplumumuzun uğradığı büyük talihsizliklerden biridir. Çünkü köy enstitüleri kapanmamış olsaydı, bu- gün eğitim dâvamızı, büyük çapta, halletmiş olacaktık. Fakat meselenin asıl üzücü tarafı, köy enstitülerinin yeniden açılması yönüne gidilmemesinden çok, bu bilgi yuvasını yıkan zihniyetin hâlâ yıkılamamış olmasıdır. Köy enstitüsü mezunları arasında komünist zanlısı bazı kimselerin bulunduğu durmadan tekrar edilmektedir. Her toplumda, her yerde bir miktar komünist bulunabilir. Bunun için müesseseler yıkıl» maz. Bu bakımdan, köy enstitülerinin kapatılmasında ileri sürülen bu gerekçeye inanmak biraz zordur. Köy enstitüleri, D. P. iktidara gelmeden çok evvel, Milli Eğitim Bakanlığında cereyan eden şahsi çekişmelerde si- lâh gibi kullanılmıştır. D. P. bu çekişmelerden faydalanmış, gerici, istis- mara politikasında bunu büyük ustalıkla kullanmış ve nihayet enstitü- lere »on darbeyi vurarak, onları yıkmıştır. Bütün bu kötü propagandalara rağmen, köy enstitüleri, köylünün na- zarında hiçbir saman lekelenmemiştir. Bugün de genel olarak, köylü bun- ların açılmasından sevinç duyacaktır. Çünkü, kim ne derse desin, bizim köylümüz, bütün imkânsızlıklara rağmen, okumaya karşı büyük saygı duymaktadır. Enstitüleri sevmiş, onları o kadar benimsemiştir ki. bugün Anadolunun birçok yerlerinde, öğretmen Okullarına kolaylıkla “enstitü” demektedir. Ama, öğretmen okulları hiçbir zaman enstitülerin yetini tutamıyacaktır. Çünkü bu okullara daha şok şehir çocukları de- vam etmektedir. Bunlar köye lüzumu kadar yararlı olmamaktadırlar Enstitülerin esas ilkelerinden vazgeçmeden, onlara ban yenilikler getir- mek veya eksikleri tamamlamak pekâlâ mümkündür. Fakat herşeyden evvel, enstitülerden korkmamayı öğrenmek gerekir. Dünyanın örnek bil- diği bir müessese Var. Bu müesseseyi biz kurmuş biz yıkmışız. Şimdi adından korkuyoruz! Halbuki korkulacak şey, cehalettir, “habersizlik'tir. Komünizmin giriş kapısı da bunlardır. Dat üz AKİS her hafta kapışılıyor bir mecmuayı 5 kişi okursa AKİS'i her hafta 100 binden fazla insan böyle merakla okuyor bular sizin müstakbel müşterilerinizdir reklamlarınızı AKİS'e vermekte acele ediniz (AKİS - 68) AKİS 35