23 Şubat 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

23 Şubat 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER söylediler. "Başbakan İsmet İnönüye A.P. Genel Başkanı Ragıp Gümüşpala tarafından verilen muh- tranın mealen metni" diye bir me- tin bazı gazetelere A.P. tarafından dağıtıldı. Başta Zafer, A.P. nin ga- zeteleri bunu büyük manşetlerle ya- yınladılar. Metnin, "A.P. Genel Baş- kanı R. Gümüşpala" imzasıyla Başba kana verilmiş olan muhtıra metniyle uzaktan yakından alâkası yoktu. Bu, bambaşka edalı, bambaşka konulu, bambaşka manalı bir metindi., Hani, bir insan, bir metni okur, sonra ak- ında kalanı tutup özet halinde ga- zetelere verir.. Hayır! Metin ile muhtıranın birbiriyle ohiç, ama hiç alâkası yoktu. Meselâ muhtırada |I- rak İhtilâli esas tema olarak alın- mıştı, metinde bundan bahis dahi oktu. Buna mukabil metindeki cüm- lelerden hiç biri, hatta onlara benze- yen bir cümle muhtırada mevcut de- gildi. Pazar sabahı Başbakan İsmet İnönü, A.P. nin muhtırasıyla ona ha- zırladığı cevabı Kabine toplantısına götürdü. Bakanlar, bilhassa CHP nin koalisyon ortakları cevabı hafifi bile buldular. İnönüyü tam manasıy- la desteklediler. Onun, Irak İhtilâ- li konusunda yaptığı mukabele hep- sini pek keyiflendirdi. Cevap kabul edildi, Başbakan tarafından imza- landı, bir yandan A.P. ye gönderilir- ken diğer taraftan da Basına açık- landı. Bu, A.P. kampını, ortasına bom- ba düşmüş hale getirdi. A.P. idareci- leri telaşa kapıldılar. Af isterken 1- rak İhtilâlinden bahsetmek suretiy- ratlarına indirdiği şamarı yediklerin-. de farkettiler. Üstelik şimdi, muh- turayı da açıklamak zarureti vardı. A.P. nin aklıevvel (o idarecileri, gene azbuçuk değişik bir metni Ba- sına vermeyi bir ara düşündüler A- ma bir İstanbul gazetesinin temsilci- si kendilerini ikaz etti: Muhtıra İs- met Paşada değil miydi? Ya o. as- lını açıklarsa? O zaman Ertuğrul Akça, "R Gümüşnala" imzalı muh- tırayı Basına verdi. Bunun Cumar- tesi günkü metinle uzaktan yakın- dan en ufak alâkası bulunmadığı bu sefer resmen görüldü. a daha da açıkça görülen. A. P. nin içinde bulunduğu keşmekeş oldu. Habersizler ekibi Skandal, A.P. de büyük gürültü yaptı. A.P. Genel İdare Kurulu AKİS/10 Alpaslan Türkeş — A. Fuat Başgil Nasır üyesi Ahmet İhsan Kırımlı haftanın başında Mecliste, yanında oturan bir C.H.P. er Mei — Vallahi, bu meselede biz fe- na halde » Ş Birinci muhtıradan ne benim, ne de diğer bazı arkadaş- ların haberimiz var. Kim yazdı, na- sıl verildi bilmiyoruz. Öğrendiğimiz- de fena halde kızdık.." dedi. Sonra derin derin içini çekip i- lâve etti: " erçi bir muhtıra vermek istiyorduk. İnönüden bizi kabul et- mesini isteyecek, kendisine bazı şey- ler söyliyeceğimizi bildirecektik. Mu- vafakat cevabı verirse gidecek ve kulağımıza gelen, A.P. içinde günün kotlusu olan bazı hususları anlata- caktık A.P. liler "R. Gümüşpala" im- zalı muhtırayı kimin yazıp şaşkın paşaya imzalattığını -zira (Ohemen her önüne gelen, Ustada bir şeyi ko- laylıkla imzâlatabilmektedir- o tesbit için bir tahkikat yaptılar. Zira Irak Ai o şekilde bahsetmek ile A. nin resmi politikası arasında hiç bir münasebet yoktur. A.P. 27 Mayısın tasfiye edilen "seçimlere lü- zum yok. Memleketin temel mesele- sini biz halledelim, ondan sonra gi- deriz" diyen grubunun değil, eski D. P. nin vârisi olduğunu iddia etmekte- dir. Irak İhtilali ise ters taraftan, 14 Temmuz ihtilâlinden sonra anla- şamayan iki ihtilâlci grubun birbiri- ile Negip!. ne girmesidir. Irak İhtilâlinde "Se- çimlere lüzum yok. Memleketin te- mel meselelerini biz halledelim, on- dan sonra gideriz" diyen Kasım ga- lip gelerek ötekileri tasfiye etmiş, şimdi ötekiler Kasımdan intikamla- rını almışlardır. Bu bakımdan, "R. Gümüşpala" imzalı ilk muhtıra İs- met İnönüye mükemmel bir darbeyi A.P. ye indirmek için vesile ver- mekten başka bir işe yaramamıştır. Bir mutedil A.P. li bu hafta, Baş- bakanın kuvvetli cevabı ğında: yayınlandı* Eeee, kaşındık!" demekten Kendi alamadı. Ancak bu arada Osman Köksa- lin Gümüşpala ile yaptığı bir konuş- ma, A.P. Genel Başkanının hangi te- sirlerin altında bulunduğunu Oo gös- termek bakımından alâka çekici ol* du. Köksal ile Gümüşpala birer dost gibi yaptıkları sohbette afla alâka- lı meselelere temas ettiler. Giımüş- pala daha önce Gökhan Evliyaoğluy- la konuşmuş ve onun Af - Irak İh- tilâli kombinezonuna aklı yatmıştı. Bu felsefeyi Köksala anlattı. Kök- sal eski Genel Kurmay Başkanının i açmaya çalıştı, gerçekleri söyledi. Ama Gümüşpala bunlara il- tifat etmedi ve "Benim sözlerimde e büyük payı var" dedi. A.P. de su altında omarifetler çevirenin kini olduğunu araştıranlar, Gökhan Evliyaoğluna ulaşmakta