23 Şubat 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

23 Şubat 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

İŞ ALEM İ Kararnameler Hayrete düşenler 17 sayılı Para Koruma Kararname- sine ilişkin ve sermaye hareket- leriyle ilgili 1 numaralı tebliğin piya- sada incelenmesi, birçok kimseyi hay- rette bıraktı. Bu hayret, tebliğin kendisinden değil; bundan bir ay ön- ce -26 Ocak 1963 tarihinde- AKİS'- in "İs Alemi" sayfasıyla kurulan mü- nasebetten ileli gelmekteydi. Hakikaten, 26 Ocak tarihli AKİS' in İş Âlemi sayfasında çıkan "Borç- lar" başlıklı yazıda, 2 Nisan 1962 ta- rihinde çıkarılan ve 1 Eylül 1962 tarihinde değiştirilen 14 sayılı Türk parası kıymetini koruma kararına *k karardan bahsedilmekte, bu kara- rın işleyebilmesi için yapılması ge- rekli değişikliklere temas olunmak- taydı. 14 sayılı Türk parası kıy- metini koruma kararı, Türkiyede o- turan şahısların ticari borçlarının Türkiyede Türk Lirası olarak 'kulla- nılması şartlarını tespit etmekteydi. Bu arada, 3. bölümdeki C fıkrasın- da, borçların, Türkiyede yapılacak masraflar için kullanılmasına temas edilerek, herhangi bir döviz transfe- rine müncer olmamak, ithalât ve ih- racatla ilgili bulunmamak kaydiyle Maliye Bakanlığı tarafından uygun görülecek masraf ve mübayaalar i- çin kullanılabileceği belirtilmekteydi. Ancak, bu masraf ve mübayaaların nelerden ibaret olacağı bir türlü an- laşılamadığı için, konsolide paralar memleketimizde kullanılamamaktay- dı. AKİS'in temas ettiği bu nokta, sermaye hareketleriyle ilgili tebliğin 4. bölümünde nazarı dikkate alınmış ve 72, maddenin C bölümünde Mali- ye Bakanlığı tarafından uygun görü- lecek masraf ve mubayaalar arasın- da gayrimenkul mübayaalarının ya- pılabileceği zikredilmiştir. Bu suretle masraf ve mübayaalar bölümü işleyebilecektir. Esasen, kon- solide paraların sahipleri gayrimen- kul mübayaalarından başka bir şey düşünmemekteydiler. Zira, konsolide paralarla ya yatırım yapılacak veya gayrimenkul mübayaa edilecektir. Gayrimenkul kelimesinin ilâvesi bu imkanı da sağladığı için, artık iş, memleketimizdeki konsolide para sa- hiplerinin müesseselerine düşmekte- dir. İtiraf etmek lâzımdır ki, bu ko- nuda Maliye Bakanlığı en geniş to- leransı göstermiş durumdadır ve kon AKİS/24 solide para sahiplerine itiraz edecek bir nokta kalmadığı için, ilgililer, yüksek sesle olmasa bile, içlerinden "Hodri meydan!" demektedirler. Marka mecburiyeti Geçen hafta Resmi Gazeteyi ince- leyenlerle AKİS'i okuyanlar ikin- ci defa hayrete düştüler. Bu hayret, 15 Şubat 1963 tarihli AKİS mecmu- asında, 15 Şubat 1962 tarihli -yani bundan bir yıl önce ve 6/180 sayılı marka mecburiyetine ait kararname nin üç ay uzatılacağı haberinin veril- mesinden doğmaktaydı. Hakikaten 16 Şubat tarihli Resmi Gazetede mar ka mecburiyeti kararının üç ay, ya- ni 15 Mayıs 1963 tarihine kadar uza- tıldığına dair kararname yayınlandı. 6/180 sayılı kararın üç ay sonra- ya bırakılması, bu konuda yeni bir kararnamenin yayınlanması isteğin- den ileri gelmektedir. Yeni kararna- meye, marka mecburiyetine tâbi tu- tulacak yerli mamullerin veya yarı mamullerin neler olacağını gösteren bir liste eklenecektir. Bu suretle her maddeye değil, ancak lüzumlu mad- AKİS — 97!