23 Şubat 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

23 Şubat 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

JALE OKUYUCULARIYLA 4 51 sayılı AKİS'i, evde gizli bir yere sakladım. Endişeli bir anneye ver- diğiniz cevabı çocuklarımın okuma- malıdır" İki çocuğum da iki kırıkla geldiler. Bu, evde büyük mesele oldu. Sinema- cı, tiyatroyu kendilerine yasak et- tim, oynamak için dahi sokağa bı- rakmıyorum. Çocuğun disiplinsizlik içinde yetiştirilebileceğine inanmıyo- rum. Kırık not almamak (iğrencinin başta gelen ödevi değil midir? So- rumluluğa sonra nasıl alışacaklar? Ben müsamaha edersem çocuklarım pişman olmazlar mı? Şimdi Üniver- siteye giden ve çok mükemmel oku- yan büyük kızım, Ortaokuldan son- ra sanatkâr olmak ve bu sahada ça- lışmak istemişti. Liseyi gereksiz bu- luyordu. Sanata gerçi çok istidatlı- dır ama, bunun bir garantisi olma- dığım, iyi bir sanatkâr olup olama- yacağını kendisinin Oo bilemiyeceğini söylemiş, onu liseye devama âdeta zorlamıştım. Şimdi, en iyi derece ile Üniversiteye girince, bana teşekkür etti. Sanatla gene meşgul (oluyor. Tabii, mânı olmuyorum. Bu sahada da kendisini yetiştirebiliyor. Acaba kötü mü yapmışım Disiplinci bir anne Disipline (o karşı değilim, sevgili oku- yucum. Pedagoglara göre, zaten modern eğitim de disiplinli bir hür- riyet tenteli üzerine (o kurulmuştur. tir. Bence çabamız da, daha çok bu yolda olmalıdır. İlk yapacağımız, öğ- ,etmenlerle irtibat kurup, bu kırık- ların nedenlerini araştırmaktır. Öde- vini ihmal eden bir çocuğa, elbette ki bazı cezalar verilir. Tabii, ifrata kaçmamak şartıyla.. Çocuklar da bunu İsterler. Çünkü, kendileri de al- dıktan kötü karneden dolayı, aslın- da müteessirdirler. Eğer bunun sebe- bi kendilerini oyundan alamamaksa, bu tahditlerle kendilerini imkânım bulur, memnuniyet duyar- lar. Ama sebep başka ise, o zaman AKİS/34 CANDAN KONUŞUYOR çocuklar bu aşırı yasaklarla büsbü- tün menfi olurlar. Siz oyunu yasak edersiniz, onlar bu sefler okul saatin- de okul bahçesinde oyun oynar, hat- tâ okuldan çıkıp, doğruca sinemaya giderler. Odaya kapatırsanız, kitap- larını açar, fakat ders yerine başka şeylerle meşgul olurlar... Suç ve ceza arasında nispet ol- malıdır. Ayrıca ceza, fayda sağlıya- cak şekilde, sebeplere göre verilmeli- dir. Meselâ, kırıö not alan bazı çocuk lara, oyun saatini tahdit faydalı ola- bilir. Bazılarına ise, sevgi ve anla- yış göstemek çok daha iyi etki ya- par. Meslek seçerken çocuğunuza yol göstermiş olmanız da çok isabetli- dir. Fakat meselâ, aşırı gidip te, sa- natla meşgul olmasını (o yasaklamış olsaydınız, sonuç tam tersi olabilir- di. Bu haftaki AKİS'i de saklamanız gerekecek galiba, sevgili okuyucum. ılının o birinci Çocuklarımız, ders dönemini başarısızlıkla bitirdiler. Öğretmenler bütün kabahati ailele- bilgisizliğin- Haklı olduk- Yalnız, re yüklüyor, ailelerin den şikâyet ediyorlar. ları noktalar vardır elbet. öğretmenler, anne ve babaların ni- hayet amatör eğitici olduklarını u- nutuyorlar. Aileleri okullara oçek- mek, çocuklarla daha fazla ilgilen- meye teşvik etmek o gerekmez mi? Bunu sağlıyacak müesseseler Okul- Aile Birlikleri ve Rehberlik değil mi- dir? Bunlar iyi işlerse, aileler ço- cuklariyle daha yakından meşgul ol- ma, onların durumunu tetkik ve me- selelere nüfuz etme imkânını bulur- lar. Eski bir öğretmen, fakat en baş- ta bir veli olarak, Killi Eğitim Ba- kanlığının, VII. Milli Eğitim Şürası- nın ışığı altında meseleleri konuşmak Üzere şu günlerde yaptığı toplantıları yakından izledim. Çok olumlu konuş malar ve konferanslardan sonra, top- lantının dördüncü günü komisyon- lar kuruldu ve komisyon çalışmala- rına geçildi. Fakat bu arada, öğren- diğimize göre, Okul - Aile Birlikle- ri ve Rehberlik üzerinde 17 bin öğ- retmenle yapılan anket, öğretmenle- rimizin, büyük bir ' ekseriyetle, bu müesseseye nekadar az önem ver- diklerini meydana çıkarmıştır. Anla- şılıyor ki Okul - Aile Birlikleri de, Rehberlik de bizde ölü doğmuştur. Yalnız şeklen vardır. Bu durumda ailelerden faydalı bir ilgi beklene- bilir mi? Ferhan Eriş — Ankara Bence de Okul - Aile Birliklerini, ne yapıp yapıp, işletmek gerekmek- tedir. Maksat, yönetim kurulları ku- değildir. Maksat, ailelerle her ba- kımdan işbirliği yapmak, çocuklarla meşgul olanların sayısını gönüllüler- le arttırmaktır. Genel Kurulu yılda bir kere toplamak ne işe oyarar?- Yönetim kurulları, velileri toplıya- bildikleri, okulla ilgilendirmeyi bar şardıkları nispette faydalıdırlar.İlk- okullarda Sadece sınıf a, rinin çabasıyla başarılan bu işe, yazık ki, özellikle ortaokullarda rastlanmamaktadır. Kadın için gö- nüllü olarak en mükemmel çalışma yeri, Okul - Aile Birlikleridir. Veli- ler, okulları bunu başarmaya itmeli- dirler.