2 Mart 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

2 Mart 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

Iş Piyasa Demirin macerası Geçen hafta, piyasayı en siyada il- gilendiren konulardan birisi, o in- şaat malzemesi ve bilhassa inşaat demiri piyasalarındaki, senelerdenbe- ri görülmeyen hareketli durum oldu. Bir yandan, 1963 planının tatbi- katına önümüzdeki günlerde girişil- meğe başlanacağı; öte yandan, esa- sen özel sektör tarafından yıldan yı- la yapılmakta olan mesken inşaatı- nın artması, bu yıl inşaat faaliyeti- nin hummalı bir şekilde gelişeceği- nin delilleri addedilmektedir. Bu faaliyetin nispeti hakkında bir misal vermek gerekirse, sadece An- karada bir veya iki katlı evin apar- tman haline ifrağ edilmesi için 4800 müracaat olduğunu belirtmek kâfi gelecektir. Buna, bütün Türkiyede yapılacak tadiller ve yeni inşaat eklenecek olursa, piyasanın neden bu kadar hararetlendiği (kendiliğinden meydana çıkacaktır. Bir ay önce yuvarlak inşaat de- mirleri 150 kuruş iken, bir hafta ön- ce bu fiyat 180 kuruşa çıkmış, şimdi de 185 . 190 kuruşu bulmuştur. Hal- buki geçen yıl bu aylarda inşaat de- miri 150 kuruştan rahatça temin edi- lebilmekteydi. Daha İnşaatların başlamamış ol- masına rağmen piyasada demir bağ- lantılan ancak 3 - 4 ay sonrası için yapılabilmektedir. Bu başlantılarda banka teminat mektubu da kabul e- dilmemekte, peşin para istenilmekte- dir. Halen 12 . 1 6 milimetrelik demirler 185 kuruştan, 10 milimetre- likler 190 kuruştan, 6 ve 8 milimet- relik demirler ise 200 kuruştan mu- amele görmektedir. Bu fiyatlar, pe- rakende satışlara aittir. Fakat 3 - ay sonrası için toptan olarak 185 - 190 kuruşa bağlantılara girilmekte- dir. Toptan olan bu fiyatların pera- kendesi yıllardan beri görülmemiş bir oi varacaktır Geçen yıl Karabük riya elinde Süliyetli stok bulunduğu hal- de, 6'lık demir hariç olmak Üzere, bütün inşaat demirlerinin (fiyatları çok yükselmişti. Bu yıl, Karabükün elinde fazla kütük stoku bulunma- dığı rivayetleri de piyasada alıp yü- rüdüğü için. fiyatların varacağı se- viyeden büsbütün korkulmaktadır. 6 milimetrelik demir fiyatlarının faz- la yükselmemesinin sebebi, sanayici- lerden bir kısmının, ithal (ettikleri filmaşini piyasaya sürmeleri idi. Bu yıl da 6'lik demirde aynı durumun meydana gelmesi kuvvetle muhtemel- ALEMİ dir. Ancak, diğer demir çeşitleri için aynı şeyleri söylemek pek kalay ola- mayacaktır. Daha şimdiden, inşaat demiri için çok büyük bağlantılara girişildiği söylentileri (o dolaşmakta- dır. Bin tona bağlantı yapan bir fir- ma, fiyatlarda meydana gelecek 1 li- ralık bir farktan -ki bu, asgari ihti- maldir* birkaç ayda 1 milyon lira kaldırabilecektir. Bu da son yıllarda görülmemiş kârlardan -eğer buna kâr denilebilirse- biri sayılmağa namzet bir durumdur. Perşembenin gelişi.. Fakat iş, sadece, zenginin malı zü- rdün çenesini yorar kabilinden, X veya Y firmasının kazanacağı pa- rayla ilgili değildir. Demir fiyatları- nın yükselmesi, piyasada mal butu- namıyacağmin hesaplanmasından i- leri gelmektedir. Demir de temin e- dilemeyince, daha ziyade yaz ayları- na inhisar edecek olan inşaat ve do- layısıyla plân faaliyeti aksayacaktır ki, işin önemli cephesi asıl bu olsa gerektir. YENİ BİR İLAÇ: | AT TABLET urla pire) CAKİS * 108), | AKİS/17