2 Mart 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

2 Mart 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

Sahi,şim di neredeler İngiliz Kemâl (Esat Tomruk) Geçtiğimiz hafta içinde bir gece, artık spor temaslarından ziyade konserlere tahsis edilen.Spor ve Ser- gi Sarayının muazzam tribünlerinde beşyüz kişilik bir kalabalık O toplan- mıştı. Salonun şeref koltuğunda ise, Türkiyede hemen herkes tarafından İngiliz Kemal adıyla tanınan Esat Tomruk oturuyordu. Spor ve Sergi Sarayında çok az bir kalabalık top layan gece, İngiliz Kemalin menfa- atine tertiplenmişti. Esat Tomruk, Birinci Dünya Sa- -aşı ile İstiklâl Savaşı sırasında ca sus olarak faaliyet göstermiş, İstik lal Savaşında memleketimize bir çok yararlıkları dokunmuş bir kimsedir. tatürk, gösterdiği cesaretten dola yı kendisini alnından öperek taltif etmiştir. Sonradan maceralarına ait bir çok kitap yazılmış ve İngiliz yu adı adeta efsaneleştirilmiş- İngiliz Kemâl mütevazi köşesinde ".. Unutulmak Esat Tomruk 1892 senesi ilkba- harında İstanbulda, oBoğaziçinin şi- rin ahşap yalılarından birinde doğ- du. Babasını küçük yaşta kaybetti. Annesiyle beraber dayısının yanına yerleştiler. Dayısı Sezai bey, Saray- da Hazine-i Hassa Müdürü idi. Kud- retli, nüfuzlu bir adamdı. Esat Tomruk, zamanının adetle- rine uyarak, Galatasaray Sultanisi- ne devama başladı. Orada, kendi- siyle beraber okula başlayanlar ara- sında en çok Ruşen Eşref ila Fuat Ataullaha kanı ısındı. Tahsil osüre- since ve sonraları da onlardan çok acı" ri ve büyükler, "üçlü" yü himaye ediyorlardı. Hürriyetin ilanından altı ay ev- vel, onaltı yaşında iken, o Ali Rız za agabeyleri, Esata "hürriyet" ve "a- dalet" fikirlerini aşılamağa başladı. Bir gün, Fransız Postahanesi önün- de rastladığı bir kadın, Esatı çevir- di ve "Mektubunuz düştü oğlum, bu- yurun" diyerek, eline bir mektup tutuşturdu ve kayboldu. Genç Esatın aklına hiç bir şey gelmedi.. Mektubu cebine koyup postahaneye girdi. Ancak çıkarken hafiyeler (o tarafın- hiç ayrılmadı. Okulda Ali Rıza ağabeyle" kildi. Çünkü, kadının verdiği zarfın