30 Mart 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

30 Mart 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

YURTTA OLUP BİTENLER, Tahrikçiliğin sonu Saat 15 de Devrimci gençler Şişha- nedeki Yeni İstanbul Gazetesi bi- nası önüne geldiler. Burada gerici basın tel'in edildi. Yeni İstanbulun bayrak çekmesini isteyen gesi bu istekleri yerine getirilmeyilnce binayı taşa tuttular. Taş yağmuru bitince Doğan Silleli adında bir genç Yeni İstanbulun düz duvarından tırmana- rak içeriye gitdi ve bir müddet son- ra içerde dayak yediğini söyleyerek dışarı çıktı. iste ondan sonra Genç- ler binaya girdiler ve mücadele 45 dakika kadar sürdü. Merkez Kuman- danlığı binaya bayrak çektirmeğe muvaffak olunca gençleri teskin et- mek kaabil oldu. Gençler yollarına devam ederek Taksim Anıtına geldi- ler ve oradan da Harbiyeye uzana- rak subaylara sevgi tezahüratında bulundular. Aynı saatlerde Istanbul- da ilk defa olarak iki direnci teşek- külüT. M.T. E.ve M.T.T.B, W masa etrafında aynı hisler ii rada ise Üniversite gençliği ge- ne coşmuştu. karalı gençler bu defa daha da kalabalık olarak toplandılar. Zi- ra A. P. teşkilâtı tarafından bir kar- tı harekete girişileceği haberi gel" misti. Öğrenciler, yürüyüşe geçtikle- rinde saat 17.30 du. Bu sırada A. P. Genel Merkezi önünde askerlerden kurulu bir barikat vardı. Gençler ön- de bayraklar olduğu halde marşlar söyleyerek Bulvarı geçtiler ve Meş- rutiyet caddesinden Selanik caddesi- ne kıvrılarak burada bulunan Ana- yasa Mahkemesi önünde Yassıadanm unutulmaz Başkanı Salim Başola sev- gi tezahüründe bulundular. Sonra A. P. Genel Merkezine doğru ilerlendi. Gençler barikatı astılar, A. P. gene taşlandı ve zihniyetleri tel'in edildi. Sonra gençler ertesi günü toplanmak üzere dağıldılar. Mukabil taarruz için fırsat bekleyen A. P. lilerin ise he- vesleri kursaklarında kaldı. Salı günü İstanbul gençliği hır kere daha coştu. Gençler Üniversite bahçesinden hareket ettiklerinde Ye- ni İstanbul önünde sayılan 3' bini bu- lan ve kendilerine "Milliyetçi Genç- ler" adını takmış bir topluluk karşı harekete hazırlanmaktaydı. Gençler bunu haber alınca daha da heyecan- landılar. Fakat köprüler açılmış ve gençlerin Beyoğlu tarafına geçmele- ri önlenmişti. Valiye Mesele intikal edince köprüler kanatıldı ve seneler bir sel gibi karsıyakaya aktılar, sa- yıları 50 bine varmıştı. Bu sırada Ye- ni İstanbul önünde toplanan A. P. li grup dağıtılmıştı. Gençler evvelâ Ye- AKİS/20 ni İstanbul önüne gelerek tel'inde bulundular, sonra yollarma devam et- tiler. Arbede Fakat İstiklâl caddesinde iki grup karşılaştı ve askeri kordona rağ- men gençlerle A. P. liler arasında büyük bir arbede patlak verdi. Bun- dan zararlı çıkan A. P. liler oldular. Gençlik bir sel gibi bu devşirilmiş grupu ezdi, yok etti. A. P.liler bol bol dayak yediler ve 27 Mayıs kuv- vetlerine karşı gelmenin hesabını verdiler. Aynı şekilde bir çatışma da Çar- şamba günü rada vuku buldu. Gene bir kuvvet enemeziniz girişen A. P. ü militanlar Ankara gençliğin- den bir şamar yediler. Olay, saat Ordu ve gençlik Bu hâdiselerin devam ettiği Çar- şamba günü, Başbakan İnönü öğ- leden önce Genel Kurmaya gitti, yük. sek komutanlarla görüştü. Ordu, mil- lete gurur ve iftihar verecek şekilde davranıyordu. Demokratik rejimin taraftarı olarak, ama 27 Mayısa toz kondurmamak hedefinde (o müttehit. Hükümet Başkanının yanında ve em- rindeydiler. Kendilerine tecavüz e- denleri koruma görevini yerine geti- riyorlardı. Komutanlar bundan şikâ- yet ettiler. Her yere asker gönderil- mesine lüzum hasıl oluyordu. Zira polis kuvvetleri vazife görmekten â- cizdiler. Galeyan olunca Önüne geçe- miyorlar sözlerini o dinletemiyorlar, kanunu tatbik edemiyorlardı. Bunun A. P. nin tabelâsı indiriliyor Ceza! 17.30 sıralarında Bulvarda karşıla- şan iki birbirine girmesiyle başladı. Hele bu arada şerefli bir su- baya yapılmak istenilen tecavüz genç ligin sabrını fazlasıyla kaçırdı, ve bir kaç dakika sonra A. P. li grup ka- çacak delik aradı. Gençler bundan sonra kendilerine a ve tuğla atı- lan, şişli sopalar yığılmış, nel Merkezine girdiler ve A P. Ge- nel Merkebinin camını çerçevesini indirdiler. Bu, son bir dere oluyordu. Sonra Zafer ve Adalet Gazetelerinin bulunduğu Rüzgârh sokağa geline- rek iki A. P.li gazetenin de tabelâ- ları sökülüp parçalandı. Tekrar Za- fer anıtına dönen 27 Mayısın sağlam kuvvetleri İstiklâl Marsını söyledik- ten sonra dağıldılar. üzerine hemen askerden yardım iste- niliyordu. Asker gidiyordu, ama her dakika halkla karşı karşıya gelme- nin tehlikeleri, mahzurları komutan- ların gözünden kaçmıyordu. Allahtan ki birlik komutanları basiretli, itidal- li davranıyorlardı. O gün İsmet İnönü öğle yemeğini Genel Kurmayda yedi. Silâhlı Kuv- vetlere, bu vazife ânında gösterdik- leri memleketseverlik dolayısıyla şük ranını bildirdi. Onları, Hükümetin tedbirleri konusunda temin etti. Or- du, gençlerin nümayişlerinin sona er- dirilmesini hararetle arzuluyordu. Zi- ra duruma hâkim olunmuştu ve Ba- yarcılarla onların dümen suyundaki A. P. liler güçlerini anlamışlar âh