30 Mart 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

30 Mart 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI URT Sayı: 457 Cilt XXV Yıl 9 30 Mart 1963 LUP BİTENLER Ankara caddelerinde devrimci gençler Millet Selâmet kıyısına doğru Demokrasi kurtarılabilecek mi? Bu hafta, hâdiselere bakan ve üzü- len milleti en ziyade alâkadar eden bu sual oldu. "Demokrasi kurtarıla- bilecek mi?" demek, herkes dönebilecek mi demektir ve halkı asıl alâkadar eden budur, zira hadiseler herkesi ciddi surette tedirgin etmiştir ve millete rahat verilmemesi en büyük şikâyet konusudur. kurtarılabilecektir. Çünkü Demokrasi, ona millet sahip çıkınca yürüyebilir. Son haftanın hâdiseleri, karanlıkta kalan çok nok- tayı millet gözünde oaydınlatmıştır. Koyu bir propagandanın ve hareke- AKİS /6 Demokrasi ” "Türk genci her zaman hazır te getirilen hislerin gözlere örttüğü perde Celâl Bayarın eliyle bir anda aralanmıştır ve gerçek durum, ger- çek tehlike, gerçek kötülük kayna- ğı ortaya çıkmıştır. Celâl Bayar, 27 Mayıs sabahında tanklar Çankaya yokuşunu tırmanırkenki oCelâl Ba- yardır. Ne memleket, ne vatan, ne millet endişesi duyan, "Tenkil! Ten- kil!" diye, bağıran ve gözü aşağılık duygusuyla dönmüş, iktidardan git- meyi ölüm sayan bir adam! Buna şimdi, ancak kültürsüz kimselerde görülen korkunç bir hırs-ı pirinin de eklenmiş olduğu anlaşılmaktadır. Bunun anlaşılmışıdır ki yüreklerde merhametin doğurduğu bazı hisleri silip atmış, verilen cezanın ziyade- siyle hak edilmiş bir ceza olduğunu göstermiş, hattâ o anda gösterilen atıfetin bile yerinde olup olmadığı zihinlerde bir soru olarak belirmiş- tir. Her şey açıkça ortaya koymuş- tur ki arkadaşlarını da, partisini de, taraftarlarını da, vatanı da ıstıraplı günler geçirmeğe mecbur bırakan bu Celâl Bayardır. Ama bu Celâl Bayardan vatanı ve Demokrasiyi bir defa kurtaranla- rın bir defa daha kurtaracakları, ge- çen haftanın ortaya koymuş bulun- duğu bir başka gerçektir. 27 Mayıs- çı kuvvetler bir anda toplanmışlar, kenetlenmişler, bir ve beraber olduk- larını göstermişlerdir. Hem de, De- mokrasi idealinin etrafında.. Bu kuv- vetlerin dağılmış olduğu yolunda bedbaht bir kaç dikta taraflısının İsmet Paşaya ve onun hükümet an- layışına karşı yöneltmiş oldukları hücumlar bu suretle haksızlıkları ü- zerlerinden akar şekilde muallâkta kalmışlardır. Zira görülmüştür ki 27 Mayısçı kuvvetler ilk tehlikede vazi-