13 Nisan 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

13 Nisan 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

Gazeteler Madde 11 Bu hafta Ankarada, Basın meslesiy- le ilgili alâka çekici bir hâdise ce- reyan etti. Tercüman gazetesinin Başkentteki bürosu, verdiği haberle- rin devamlı surette değişik şekilde yayınlanması, tahrife uğraması ve maksatlı olarak manalarının başka hale sokulması karşısında toptan is- tifa etti. Bu istifa "Basın mesleğin- de çalışanlarla çalıştıranlar arasında- ki münasebetlerin tanzimi hakkında- ki kanun'un 11. Maddesine dayan- maktadır. İl. Madde bir gazeteciye, mensup olduğu gazetenin veçhe ve karakterinde gazeteci için şeref veya şöhretini ihlâl edici bir vaziyet var- sa istifa hakkını tanımaktadır. Tercüman gazetesinde ip, bundan bir kaç gün önce gazetenin Ankara mümessili Muammer Yaşar Bostan- cıyla Parlâmento muhabiri Behiç Ek' şinin gazetenin sahibiyle yaptığı bir konuşmada koptu. İki gazeteci o gün saban uçağına atlayıp o paralarını ceplerinden ödediler- İstanbula pat- ronlarıyla görüşmeye gittiler. Kemâl Ilıcaklı adındaki gazete sahibi, isçile- rini bürosunda karşıladı. Bir Müddet onları dinledi ve şöyle cevâp verdi: — Ben evvelâ kendi menfaatimi düşünürüm. Ben yıllardır Halk Par- tiliyim. Ama gazete nasıl Satılacak" sa ona göre hareket ederim. Menfâ- atlerim birçok şeyin üzerindedir. de- İki genç gazeteci daha fazla tar- manın " fuzuli olduğunu (böylece anladılar. Geldikleri gibi aynı gün uçağa atlayıp Ankâraya döndüler ve vazifelerine devam ettiler. Hemen ertesi gün de bütün büronun istifa ettiğini gerekçesiyle birlikte bay I- lıcaklıya bildirdiler. Tercüman gazetesinin Ankara bürosu mensuplarının istifa mektu- bunun gerekçesi beş büyük daktilo sahifesi tuttu. Beş genç gazeteci is- tifa sebebi olarak şunları belirttiler: “1 — Uzun zamandan beri Ter- cüman gazetesi, Ankara Bürosunun olduğuna göre bu davranış gazeteci- lik ahlâkını zedelemektedir. 2 — Tarafsızlığını radyoda ilân eden Tercüman gazetesi zaman Za- man AP teşkilatıyla direkt temas e- dip o yönden haberler almakta ve bu konuda Ankara bürosunun yanlışlığı- nı belirttiği halde, haberi kullanm: tadır. Bunun en bariz misali AP Ge- nel Başkanının Konyada “Kelleyi koltuğa aldık, çalışıyoruz" sözünün manşete çıkarılmasıdır. Gümüşpala bu sözü sarfetmemiştir. Böyle bir harekette kasıt aramak gerekmek- tedir. AKİS/20 Tercümanın Ankara Bürosu İp kopunca... 3 — Bunun dışında gazete mem- leket gerçeklerini bir tarafa itip en adi şekilde din istismarı yapmakta- dır. *, — Son olarak 28 Mart olayları sırasında, gazetemizin bürosunu bo- altmamız ve gençliğin asil tepkisi karşısında durmadığımız kusur ola- rak gösterilmektedir. Bu hareket bir emekçi namusuyla yapılmış, demir- başların korunması için böyle bir ted- bire ba uştur. Gençliğin ha- reketinin karşısında olmamamıza ge- lince, bu düşüncelerimizin kendileriy- le beraber olduğunu (o göstermekte- Muammer Yaşar, Behiç Ekşi, Hu- samettin Çelebi, Savaş Kıratlı ve Yu- suf Ziya Gedikli İmzalarını havi is- tifa mektubu salı günü gönderildi. Genç gazeteciler, durumu Sendikala- rına aksettirdiler ve müdâhalesini is- tediler Ankara gazeteciier sendikası bu konuda bir dâva âçâçâk ve 212 sa- yılı kanun gereğince istifa edenlerin tazminatlarını talep edecektir. ARIKOL Bu bir manifatura mağazası İsmi. Bilmem hiç uğradınız mı? Kaliteli, bol çeşitleriyle muhitine vs müşterilerine hizmet eden bir mües- sese " ADRES: Yenişehir Atatürk Bulvarı No. 89 (AKİS . 196) İŞ ALEMİ İthalât Nisan balığı Anlaşmalı memleketlerle (o yapıla- ticari temaslara ait proto- kolleri belirten kararname | Nisan tarihli Resmi Gazetede yayınlandı. Piyasadaki ilgililer, kararnamenin 1 Nisan tarihli Resmi Gazetede as yayınlanmış olmasını göz önüne A* larak, "1 Nisan" şakasına uğrayıp uğramadıklarım incelemeye (o koyul- dular. Zira, bilindiği üzere, 18 Mart tarihli Resmi Gazetede yayınlanan Dış Ticaret işlerine dair 12 sayılı sirkülerde âdi portlant çimento ile beyaz çimento, biçilmiş kereste, ka- ro fayans, porselenden softa eşyası, tel çubuk (filmasin), 13 sayılı sir* küierde jet gazı» 15 sayılı sirküler- de yalnız asbestos ve çimento karı- şımından mamul borular, yalnız 6 - yuvarlak sirkülerde de gazyağı ve benzerleri X. Kota tah- sisli ithal malları listesine (oeklen- mişti. işin enteresan ciheti, 12 ve 15 sayılı sirkülerde "Ayrıca bu maddelerin iki taraflı anlaşmalı memleketler kontenjanlarından it- hâli için gerekli tahsisler yapılacak- tır" hükmü de mevcuttu. Sirkülerlerde "Bu maddeler için lü- zum görüldükçe o anlaşmalılardan tahsis yapılacaktır" şeklindi, duru- ma göre karar alınacağını belirten bir madde konulmuş olsaydı, mesele yoktu. Fakat, hüküm gayet kafi bir mahiyet arzediyor, bu maddelerin anlaşmalılarda muhakkak zikredile- ceği mânasına geliyordu. Bu düşünceyle Resmi Gazeteyi incelemeye koyulan iş âlemi, bir de baktı ki, anlaşmalılara konulacağı söylenmiş olan 8 maddeden -jet ga- zı ile gazyagının anlaşmalı listelere konulacağı belirtilmemiştir (sadece bir tanesi, filmâşin, listelerde mev- cut, diğerleri yok!.. Bu durum, ilk önce, anlaşmalı listelere diğer mad- delerin alınmayacağı intibaımı uyan- dırdı. Bundan bazıları sevindiler, ba- zları üzüldüler. -Zaten daima, biri- nin sevinci diğerinin üzüntüsüne se- bep ol Fakat yapılan incelemeler, bu maddelerin ek kotalarla anlaşmalı- lara ilâve edilebileceği intibamı u- dırdı. Zira, bundan önceki sene- lerde yapılan tatbikat, Ticaret Ba- kanlığının peyderpey sirkülerler, ila - vesi suretiyle anlaşmalılar listesin