27 Nisan 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

27 Nisan 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

kâyesini bilmeyen var mıdır? Kısaca hatırlatalım: Herşey Parisin kenar sokaklarında, dar, kasvetli bir geçitte, Therese Raguin'in (Lâle Oraloğlu) hem iğne iplik sattığı, hem yaşlı kaynanası ve hastalıklı kocasıyla (Me- lek Ökte ve İsmet Barlas) yaşadığı yerde olup biter. Koca, birgün, gen;, yakışıklı Laurent'ı (Yağız Tanlı) eve, Emekli Komiserle' memur arka- daşının katıldığı domino partilerinden birine getirir. Kirli camlarından le- keli bir gün ışığının sızdığı bu izbede, bir yaslı kadınla bir hasta erkeğe takılıp kalan bakışlarında esmeğe başlar. Sonra, ten arzularıyla biribiri- nin kollarına çıkınca atılan bu çifti bir kasırga halinde sürükler: O çe- limsiz kocayı, bir kayık gezintisinde suya itip ortadan kaldıracaklar, yaş- lı Anneye inme indirip koltuğa mıhlayacaklar, günahlarını evlenerek unutmak, silmek isteyeceklerdir. Ama ne mümkün!.. O suçsuz adamın ha- yali, onlara rahat yüzü göstermeyecek, yalnız gözleriyle konuşabilen in- meli kadının ayakları dibinde -zehir içerek, can verinciye kadar peşlerini bırakmıyacaktır. Oynıyanlar: Melek Ökte (Anne), İsmet Barlas (Oğul), Lâle Oraloğlu (Gelin), Yağız Tanlı (Arkadaş, Laurent), İhsan Yüce (Emekli Komiser), Ender Şimşek (Memur), Cansen Usman (Sokak Kızı). (3 kadın, 4 erkek rolü.) Beğendiğim: Melek Öktenin Anne rolündeki nefis kompozisyonu. İlk defa 1953de Ankarada, Devlet Tiyatrosunda, yaratmış olduğu bu role, yalnız gözleri ve bakışlarıyla oynadığı sahnelerde, gelişmiş, olgunluk ça- ğına ermiş sanatıyla şimdi kazandırdığı daha beşeri, daha da tesirli ifa- de. Gelin'de Lâle Oraloğlunun gerçekleştirdiği rahat, inandırıcı ve "sen- suel" oyun. Laurent'da Yağız Tanlının canlandırdığı, sadeliği, (o basitliği ve hoyratlığı içinde çok "naturaliste" Zola kişisi. Emekli Komiserde İh- san Yücenin, Sokak Khunda Cansen Usmanın çizdikleri gerçekliği olan yüzler. -Marcelle Maurette'in, dram yapısı sağlam, ustalıkla (yazılmış sahne metni. Bedrettin Tuncelin temiz, akıcı çevirisi. Beğenemediğim: Oraloğlu sahnesinin dar, sınırlı imkânlarına göre "dü- şünülmemiş" olan dekor. Bu İmkânlar İçinde yeni bir sentez, bir ifade ça- bası göstermeyen sahne düzeni. Sonuç: Melek Ökteyi en güçlü kompozisyonunda görmek isteyenler "Ge- lin" temsillerini kaçırmamalıdırlar. Lütfi AY Oraloğlu Tiyatrosunda "Gelin" Dostlar başına... enteresan eseridir; Tepebaşı Tiyatro- sunda akşamları oynanmakta olan "Fizikçiler"i almanca aslından Se- vim Özakman dilimize (çevirmiştir. Aynı tiyatroda büyük ilgi gören "Ka- dınlar" devam etmekte ve saat 16.30 da matine olarak oynanmaktadır. Bulvar Tiyatrosu (Gecen haftalar içinde kapandığı söylentileri yayılan. Bulvar Tiyat- rosu bu sefer Tevhit Bilge ve arka- kadaşlarıyla temsillerine devam et- mektedir. Tevhit Bilge ve arkadaş- ları simdi burada "Tımarhanede Af" adlı bir komediyi oynamıya ( başla- mışlardır. Ankara Küçük Tiyatroda "Suçla" Köscük Tiyatroda başarıyla oynan- makta olan Cevat Fehmi Başku- tun "Göç" piyesi yakında afişten i- necek ve yerini, 30 Nisandan itlba- ren, Devlet Tiyatrosunun ilk temsi- lini İzmirde vermiş olduğu, Sabahat- tin Enginin "Suçlu" adlı oyunu ala- aktır İlk müzikalin son hazırlıkları pet Tiyatrosunun ilk defa ola- rak sahneye koyacağı "Öp beni Kate!" adlı müzikal komedinin son hazırlıkları yapılmaktadır. ekor, kostüm ve dans bakımın- dan büyük zenginlikler (o göstermesi için Devlet Tiyatrosu teknisyen ve sanatçılarının, bilhassa (o balerinleri- nin özenle çalıştıkları bu güzel mü- zikali Amerikâdan dâvet edilmiş o- lan misafir rejisör oOve koreograf Todd Bolender sahneye okoymakta- dı ik Dekorlarını Refik, o kostümlerini de Hâle Erenin çizdikleri "Öp beni Kate!" de Tiyatro ve .Opera bölümü sanatçıları ilk defa geniş ölçüde iş- birliği etmekte ve birlikte (sahneye çıkmıya hazırlanmaktadırlar. Tiyat- ro bölümünden bu müzikale katılan sanatçılar, başta Cüneyt Gökçer ol- mak üzere, Bozkurt Kuruç, Semih Sergen, Haydar Ozansoy, İlyas Av- cı, Coşkun Kara, Savaş Başar ve Ayten Kaçmazdır. Opera bölümün- den de, başta Ayhan Aydan ve Sevda Aydan olmak üzere, Altan Günbay, Serap Sergen, Bergâm Kızıltuğ, Ti- mur Pars, Selim Ünokur, Cemil Sök- men, Erdoğan Kökçam, Meri Kamer ve Erhan Ergüler bu müzikalde va- zife almışlardır. Gole Porter'in bestelediği, Sam ve Bella Spewaykton yazdıkları oObu ünlü müzikali Sevgi Sanlı' ile Nüvit Kodallı dilimize çevirmişlerdir. "Öp beni Kate!'in Mayıs ayının İlk haftasında temsiline başlanabile- ceği sanılmaktadır. AKİS/31