27 Nisan 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

27 Nisan 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

SOSYAL HAYAT Kurumlar Bir yıldönümü "Kör Sosyal Hayatını Araştır- urumu" geçen hafta içinde. Onuncu yıldönümünü kutladı. Prof. Afet İnanın, bu münasebetle, Milli Müdafaa caddesindeki apartımanın- da tertiplediği tartışmalı tebliğ top- lantısı çok neşeli geçti. Prof. Afet İnan, İngiltere, Fransa ve Danimar- kada kadın teşekkülleri oüzerindeki İncelemelerini anlattı ve bu incele- melere kendi müşahedelerini kata- rak, memleketimiz için bazı sonuç' lara vardı. Zaten toplantı, Kadının Sosyal Hayatını Araştırma Kuru- munun mutâd toplantılarından da- ha değişik bir hava taşıyordu. Prof. Afet İnan'ın kadın teşekkülleri için bazı projeleri olduğu görüldü. İşbir- liği sayesinde memlekete bu alanda yenilikler getirmek mümkün olacak- tı. Birçok derneklerin başkanları toplantıda hazır bulundular. Prof, Afet İnan, demokratik re- jimlerde hükümet dışı teşekkül- lerin oynadığı rol üzerinde dur- du ve bu arada, kadın teşekkülleri- Din önemini belirtti. Bunların İngilte- re, Fransa ve Danimarkadaki çalış- malarını anlattı, İngilteredeki Kadın Enstitüleri özellikle ilginçti. Yarım milyon üyesi bulunan bu teşekkül, kollar halinde köylere kadar- inmek- te, köylü kadınlar, üyelerin çoğun- luğunu teşkil etmekteydi. Bu köylü kadın teşekkülleri, her yıl birkaç ö- nemli konuyu ele alarak işlemektey- diler. Binlerce kadının katıldığı bü- yük kongrelerde, yüzlerce konu için- den seçilmiş olan birkaç konu,. hü- kümet temsilcilerinin önünde enine boyuna tartışılmakta meseleler ya- rım milyon kadının dâvası olarak or- taya atılmakta ve böylece bu teşek- küller, hükümetin yanında veya kar- -ısında bir kuvvet olabilmekteydiler. Prof. Afet İnanın katıldığı kon- grede dört konu seçmişlerdi. Birin- cisi, Nükleer denemelerin azaltılma- dı gibi milletlerarası, önemli bir da- va idi. İkincisi, üye aidatının yük- seltilmesi gibi çok basit ve demekle ilgili bir mesele; üçüncüsü donanma fişeklerinin yaralanmalara sebebiyet Verdiği gerekçesiyle, kaldırılması ko- nusu, dördüncüsü ise, gıda madde- lerini yetiştirirken kullanılan (o suni maddelerin zararlı olup olmadığının tetkiki ile ilgili talepti, İlgili komis- yonlar ve bütün üyeler bir (yıldan beri bu dört konu üzerinde inceleme- AKİS/32 ler yapmışlardı. Sözcüler, tam mâna- sı ile hazırlıklı idiler. Kimse boşuna, mesnetsiz konuşmuyordu. onanma fişeklerinin yaralanma- lara sebebiyet vermesi bir takım duy- gusal konuşmalara yol açmıştı. Bil- hassa, çocukları yaralanan anneler bu konu üzerinde çok titiz- davran- mışlar ve. Kongreyi etkilemeye baş- lamışlardı. Fakat bir sözcünün orta- ya attığı bir başka fikir, oyların yö- nünü değiştirmişti. Acaba anneler, bu yüzden hayatını kazanan binlerce aileyi unutmuşlar mıydı? Donanma fişekleri endüstrisi diye bir endüstri vardı, o ne olacaktı? Ekonomik fak- tör işin içine girince akan sular dur- muş ve "yasak" yerine "tedbir" tav- siyesi ile yetinilmişti. Kadının toplumsal önemi adın Enstitülerinin bir de Büyük Kolejleri vardı. Kadınlar -bazı mevsimlerde aile- bu koleje, kursla- ra devam eder, kültürel sahada sa- natta eğitime tâbi tutulurlardı. Ko- lejin her odası, bir başka bölgedeki kadın kolları tarafından döşenmek- te, bu bölgenin özelliklerini taşımak- ta ve bozulunca yenilenmekteydi. Fransada, kadına yurttaşlık ve iyi bir yurttaş olmayı öğreten dernek- ler, özellikle ilginçti. Danimarkada tarımcı olan halk, genel olarak Koo- peratifçiliğe önem vermekte, dernek- ler bu alanda kadın için çok faydalı çalışmalar yapmaktaydılar. Geri kai- miş memleketler kadınları için ter- tiplenmiş olan seminerde, misafirler, evlerde kalmış ve Danimarkanın ev hayatım yakından islemek imkânı- nı bulmuşlardı. Prof. Afet İnan, on yıllık mesai- sinin meyvelerini de gösterdi. Ku- rum, Kadın konusu ile ilgili incele- meler yaparak, bunları bitap halin- de yayınlamış, kadın yazarların e- serlerini bir kütüphanede o toplamış Kadın hakkında yazılan eserlerle ay- rı bir kütüphane meydana getirmiş- tir. Fakat yapmak istedikleri oyap- tıklarının yanında henüz hiçbir şey değildir. Çaylı ve a toplantıya Kon- servatuar me arından Ayşe Al- tar başarılı bir . resitali ile ka- tıldı ve çok alkışlandı. Prof. Âfet İnanın bir projesi de, Müdafaa cad- desindeki apartımanının bir dairesini derneğe ayırmaktır. Kadının Sos- yal Hayatını Araştırma Kurumunun kütüphanesi de bu binaya taşının- Afet İnan Kadının derdi... Prof. ca, her kat bir kütüphane halini alacaktır. Şimdilik birinci ve ikinci katta Türk - Amerikan kütüphane- si, zemin katta gene Türk-Amerikan kütüphanesinin çocuklar kısmı, en üst'katta da Âfet İnanıp kendi zen- gin kütüphanesi bulunmaktadır. Moda Konfeksiyon defilesi Ankara Olgunlaşma Enstitüsünün konfeksiyon yaz defilesi, Ankara- lları üstüste, günlerce Enstitü bi- nasına çekti. Ucuzu, rahatı, güzeli ve hazırı bir arada bulabilmek gerçek- ten çekici idi. Bir memur şehri olan Ankarada, defilelere çoğunlukla bir fikir edin- mek için gidilir. Halbuki bu defa her- kes, yazı geçirecek birkaç kıyafet e- dinmek umudunda idi. Defilelerin tertiplendiği koridorları erken saat- lerden itibaren dolduran o misafirle- re verilen fiyat listeleri çok şey vâdediyordu, le daha da şaşırtıcı oldu: kadar ucuza, bu kadar şık oki mümkündü! Konfeksiyon defilesinde çok de- gişik hatları seyretmek mümkün ol- du. Sabah kıyafetleri çok rahattı. Bel yerini 'göstermeden, dümdüz i- nen yandan düğmeli poplin ve keten, çuval biçimi elbiseler veya gene pop- linden, belden kesik ve bel hattını göstermeden aşağıya doğru açılarak İnen elbiseler bu rahatlık kaygusunu şıklıkla birleştirmişti. Öğleden son- ra giyilecek şehir kıyafetlerinde ha- ktin hat, düşük beldi. Düz etekli tay- yörler de, uzunca ceketleriyle az çok