27 Nisan 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

27 Nisan 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Günlerin Yurttan Livingston Merchant ve General Taylor Rap.. Rap.. Rap.. Diplomasi — Bu hafta Ankara, çok dolgun bir dip- lomatik hafta geçirmektedir. En yüksek seviyede üç amerikalı ve bir ingilizle, başta Başbakan İsmet İnö- nü, devlet adamlarımız önemli temaslar oyapmakta- dırlar. Amerikalılar Başkan Kennedy'nin özel temsil- cisi Merchant, Amerika Genel Kurmay Başkanı Gene- ral Taylor ve Dışişleri Bakanı Dean Rusk'tır. İngiliz ise, Dışişleri Bakam Lord Home'dur. erchant ve Taylor ile yapılan görüşmeler askeri mahiyette oldu. Başlıca konu, NATO'nun malik olaca- ğı nükleer silâhların nasıl bir esas dahilinde (oBaşko- mutanın emrine verileceği idi. Başkan Kennedy'nin özel temsilcisi daha önce diğer NATO üyelerinin bu husus- AKİS/4 getirdiği Akisler taki görüşlerini öğrenmiştir. Kendisine Ankarada Tür kiyenin fikri anlatıldı. Merehant'ın gelmesinden önce Genel Kurmay, Milli Savunma Bakanlığı ve Dışişleri Bakanlığında gerekli toplantılar yapılmış ve görüşümüz teabit edilmişti. General Taylor ile görüşmeler daha protokoler mahiyette oldu. İki tarafın komutanları bil- hassa bizim ordumuzun gücü ve ihtiyaçları oüzerinde durdular. Amerikanın türk ordusuna büyük önem ver- mekte devam ettiği bu görüşmeler sırasında ortaya çıktı. Dean Rusk haftanın sonunda gelmektedir. Bir gün kalacak ve buradan Tahrana geçecektir. Rusk ile ya- pılacak temaslarda üzerinde en ziyade durulacak mese- le Orta Doğudaki gelişmelerdir. Amerikanın bu geliş- meler karşısmdaki tutumu hakkında bazı laflar ortada dolaştırılmaktadır. Dean Rusk'tan bunların doğruluk derecesi sorulacaktır. Türkiye Amerikanın Orta Doğu politikasını merak ettiği kadar Amerika da Türkiyenin bu gelişmeler karşısında ne düşündüğünü ve hâdiseleri nasıl değerlendirdiğini öğrenmek istemektedir. o Bilhas- sa İsmet İnönünün yapacağı bir ekspoze mutlaka fay- dalı olacak ve amerikanların zihinlerinde bulunabile- cek bazı düğümlerin çözülmesini o kolaylaştıracaktır. Gerçek olan şudur ki Orta Doğu konusunda, şimdilik, Amerika ile Türkiye hâdiseleri tam aynı şekilde görme- mektedirler. Bu bakımdan Rusk ile yapılacak temas- lar ziyadesiyle istifadeli olacak ve taraflar birbirleri- ni daha iyi anlayacaklardır. Amerika Dışişleri Bakanı ile tabii diğer mesele- ler, Rusyayla bizim batı blokunun münasebetleri, CENTO ve NATO işleri, bu arada Türkiyenin kalkın- masına Amerikanın iştiraki konuları ele alınacaktır. ord Home, Dean Rusk'tan bir gün sonra gelmek- tedir. Feridun Cemal Erkin ayın yapılacak olan CENTO Bakanlar Konseyi toplantısına Lord Home'un uçağı ile gidecektir. İngiltere Dışişleri Bakanı ile görüşülecek işler de aşağı yukarı Rusk ile görüşülecek hususlardır. İngiliz - Türk temaslarında da Orta Doğu aslan mevkiini alacaktır. Bunun yanın- da İngilterenin NATO'ya verilecek nükleer silâhlar ve Müşterek Pazara katılma arzusu üzerinde de Lord Ho- me düşüncelerini anlatacaktır. Bakanlar Karasiden hemen sonra Kanadaya gide- ceklerdir. NATO'nun Bakanlar Konseyi Mayıs basın- da orada toplanmaktadır. Zabıta — Önceki haftanın sonlarında Pazar günü Kayseride cereyan eden bir olay, ordu içinde ve bilhassa genç subaylar arasında bir süreden beri hissedilmek- te olan hoşnutsuzluğu büsbütün körükledi. Hava Üst- çavuşu Mustafa Koçak dört kabadayı tarafından öldü-