11 Mayıs 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

11 Mayıs 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER i Başkanlığın bazı Konularda Mec lise sunuşlarıdır. 1 tanesi ( İktisadi Devlet Teşekküllerinin 1960 ve daha önceki vergi borçlarının affına dair kanun tasarısıdır. Tamamı tamamı- na 85 sözlü soru önergesi mevcuttur öncelikle görüşülmesi kararlaştırılan kanunlaşacak olan işlere gelince bun ların adedi 10 dur. Birinci görüşme leri yapılacak olan işlere (gelince bunlar sözlü sorulara yakın -65 adet ir sayıya baliğ olmaktadır. Bü tün bunlardan anlaşıldığı gibi Mecli sin gündeminde normal işlem pek az bulunmaktadır. 65 madde aylardan beri görüşülmek üzere beklemekte ve daha da bekleyeceği sanılmakta dır. Senato.. kumuşlar Meclisine gelince Millet Meclisinde pek farklı değildir. An cak Millet Meclisinden çıkan konula rı müzakere etmeye yetkili olan Cum huriyet Senatosu bu bakımdan mesai arkadaşlarına duacıdırlar. Gündemle- rinde sadece 14 madde bulunmakta- dır. Bunlardan birincisi, bir Senatö- izin verilmesini talep eden dilek- tir! Hükümet Sessiz gemi... Bu hafta içinde Devlet Basımevine çük ama kendisi büyük biremeğin aahsulü olan bir kitabın ısım isi verildi. Kitap bir el kitabı şeklinde olacaktır. İçinde birçok ra- kamlar, istatistikler, krokiler mev- cuttur. Basımı bir hayli zahmetlidir. Ancak hazırlanması basılmasından çok daha zahmetli ve oyalayıcı olmuş, aşağı yukarı 500 kadar devlet sektö- ne ait daireyi bir yıl adamakıllı yor- muştur. Kitabın adı "E| kitabı" dır. Bir teknik komisyon tarafından ha- zırlanmıştır ve Türkiyedeki idari teş- kilâtla ilgili her şeyi, ama her şeyi ne almakta, aranılan her türlü bil- gi ihtiva etmektedir. Batı memle- tlerinin hemen hepsinde mevcut o- bu küçük kitap gerçekten son derece önemli ve hummalı bir çalış- manın mahsulüdür. Her şey bundan bir yıl kadar ev- Başbakan tnönunün iki dudağı- kımıldamasıyla başladı. Başba- Devlet teşkilâtının aksaklıkları- giderilmesiyle ilgin bir çalışma ulmasını ve bu konuda bir rapor arlanmasını rica etti. Bunu, kura- cak bir komisyon idare edecekti. AKİS/10 Prof. Fikret Arık İşin beyini Bir yıl evvel teşkil edilen komis- yon dokuz kişiden ibaretti. Tahsin Bekir Balta, Prof. Kemal Fikret A- rık, H. Şükrü Adal, Mümtaz Soysal, Süleyman Demirel, Ziya Eralp, Tür- kiye ve Orta Doğu Âmme Enstitüsü Birleşmiş Milletler Müşaviri J. W. Foster ve Kenan Sürgitden müteşek- kil heyet hazırlanacak projenin İda- re Kurulu oldular. Bu kişiler arala- rında yaptıkları ilk toplantıda bir proje direktörü tayin ettiler. Bu işe genç bilim adamı Kenan Sürgit geli- Kulağa Küpe.. Kendi muhtaç-ı himmet bir dede.. Gazeteler yasıyor: o "Pasapor- tunu kaybeden Ticaret Ba- kanı Muhlis Ete, tetkik ve te- maslarda o bulunduğu Almanya- dan, elimde Konsolosluğun ver- diği Yurda Girebilir kâğıdı ile dönmüştür!" Hey yarabbi, aklımız sana emanet! İster misiniz dalgın ve şaşkın Bakanımız "tetkik ve te mas'larında (dalgınlık ve şaş- kınlıkla Almanyaya yardım teklif etmiş oluversin.. rildi. Daha sonra sessizce çalışmaya başladılar. Tam bir yıl süren çalışma geçen haftanın sonunda bitti. Bir sahifelik bir rapor hazırlandı. Rapor Devlet Teşkilâtının aksaklıklarının neler ol- duğunu ve nedenlerini ortaya koyu- yordu, Gerçekten büyük emek mah- sulüydü ve aşağı yukarı 140 bilim a- damının ortaya çıkan raporda alın teri mevcuttu. Rapor o derece teferruata kadar inmiş, birçok meseleyi o kadar açık- lıkla incelemiş ve devlet mekanizma- sının iyi işlemeyen noktalarını öy- lesine incelikle ortaya koymuştur ki, vakti olan ve tabii okuma yazma bilen birisi bunu eline alıp o sabırla baştan aşağı okuduğunda, birçok me- selenin nedenlerini ve düzelmesi için neler Ta gerektiğini anlıyabi- lecektir İki nokta.. Pek çok bilim adamının emeği bu- lunan bin sahifelik raporun hasır- lanması sırasında sonuca yaklaşıldı- ğında ortaya iki konu çıktı. Birinci konu, Merkezi Hükümet Teşkilâtı- nın işleyişinde ve kuruluşundaki ha- talardı ki, bu doğrudan doğruya mev- cut bakanlıkların işleyişi ve kurulu- şundaki noksanlıkları ihtiva ediyor- du Teknik heyet bir yıl boyunca bu konuyu bakanlıkları tek tek ele ala- rak incelemişti. Sonradan tümünü bir arada mütalea etti ve bazı yargı- lara vardı.