11 Mayıs 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

11 Mayıs 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

m 4 X K | S Yık: 9 11 Mayıs 1963 Sayı: 463 Cilt: XXVII HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Millet Bayramın gösterdiği Miletin görülmemiş sıkıntı o içinde bulunduğu, memleketin üzerine bir karanlığın çökmüş olduğu, vatan" daşın hayatından bezdiği, her sınıf balkın ıstırap çektiği propaganda e- dilirken bir bayramın dört günü, ger- çeğin hiç de böyle olmadığını göste- riverdi. Dört gün boyunca, bilhassa güney sahilleri yerli turistlerle dolup taştığı gibi -hiç bir yerde yer bulu- namadı. memleketin her kösesinde milyonlarca insan kendi çapında ve kendi imkânları dahilinde bayram yaptı. Büyük şehirlerin gazinoları, lo- kantaları, mesire yerleri tıklım tıklım oldu, ceplerde paranın pek âlâ bulun- duğu anlaşıldı, bir- güven hissinin yerleştiği hissedildi. İstanbulun say- fiye yerlerinde kiralar (o 1958'den bu yana ilk defadır ki bir yükselme gös- terdi ve çok aile, yazı geçirecek kö- -eyi şimdiden araştırdı, peyledi. Ha- ziran sonuna kadar, inşaatın bu ka- dar artmış bulunmasına rağmen boş bir yer kalmazsa şaşmamak lâzım- dır. Hayat gittikçe canlanmaktadır ve memleketin gelişen imkânları -bu" nu en son, biz kendimiz farkediyoruz- vatandaşa rahat yüzü göstermeye başlamaktadır. Kurban Bayramı açık şekilde gös- termiştir ki, toplum hayatımızda ek- sik olan nizam, intizam ve sorumlu- luk duygusudur. Bu eksikliği bir ba- kıma mazur görmek lâzımdır. Zira, bilhassa 1954 - 60 arasında memle- ket çetin bir Rejim Savaşı verdiği gibi, nihayet son üç senesini de bir "İhtilâl sonrası devir" içinde geçir- miştir. Bu' yıllar çok âdeti, çok usu- lü, çok ölçüyü değiştirmiş, güvensiz- lik çok kimseyi tedirgin etmiştir. Bayramı Türkiyenin en güzel yerle- rinde, bütün çoluk ve çocuğuyla, bol para harcayıp imkânlarının tadını çı- kararak geçiren insanlardan inanıl- mayacak kadar büyük bir kısmı pi- yasada sızlanan, bonolarını vaktinde ödemeyen, vergisini doğru dürüst ya- tırmayan, iş hayatında nemelâsnmeı- hk edip söze itibarı yok etmiş bulu- nan kimselerdir. Şimdi, Türkiyede AKİS/6 Kurban Emndi kurban kesiliyor Ohh dünya varmış!!. yapılması gereken bunun değiştiril- mesidir ve Başkent, bunun hazırlık- ları içindedir. - Meclis ve Hükümet kollan sıvayıp tatilden sonra yeniden çalışmaya koyulduklarında, normal ve vakur bir ticaret hayatının kaide- leri yeniden yerleştirilecek, kötü iş adamının iyi iş adamını kovması ön- lenecek, kötülerin usullerinin iyiler i- çin de geçer akçe sayılması imkânı bırakılmayacaktır. Bayram ayrıca gösterdi ki iyini- yetli iyimserlerle kötüniyetli karam- sarlar birbirlerine karşı son savaş- larını vermektedirler. Bu dönemeç dönüldüğü takdirde millet hem geniş merhale almış olacaktır, hem de bun- dan sonraki yol daha çabuk, daha ra- hat, daha süratli katedilecektir. Ama bunu becerebilmek için millet olarak iyi ile kötü arasında asgari bir far- kı görmek, hissetmek, anlamak şart- tır. Demokrasiye millet, sorumluluk duygusu içinde sahip çıkmadan bir demokratik rejim yürütmeye mukte- dir bir babayiğit şimdiye kadar hiç bir yerde görülmemiştir.