15 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

15 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER. Grupta görevine devam edeceğini, inden gelen her yardımı yapacağı- bildirdi. Başbakan (konuşmanın avasından ziyadesiyle memnun kal- dı teşekkür etti.. Hatiboğlunun isti- fasını kabul etti. Yeni Bakanın kim olacağı, C.H.P. inde fazla tartışmaya yol açmadı, ra İnönü, Bakanlarının bir kısmım up Başkanvekilliğinde (o bulup al- mıştır. Bu, Grupun da itimadının ye- Bakanda bulunması mânasını tası- aktadır. CHP. Heri gelenleriyle kı- 000 sonra Başbakan, İbra- him Öktemin üzerinde durdu. Kara- lı verdikten sonra Cumhurbaşkanı irsele gidip Bakanım haber verdi. un da mutabakatım aldıktan son- Öktemin kararnamesini hazırladı. Devr-iteslim Ortaboylu, kır saçlı, gri elbiseli Öktem sah sabahı sakin bir sesle: "— Arkadaşımız Şevket Raşit tiboğlunun yerini doldurmak çok Bunu, siz arkadaşlarınım gay- leriyle başarabileceğimi sanıyo- n. Bunlar politik hayatın cilveleri- e arasındabirirtibattemin ede- m.Esas olan sizlersiniz. Her ür müspet çalışmalarınızda serbest endişesiz olmalısınız. Beni daima yanızda bulacaksınız" diyordu. Olay Milli Eğitim Bakanhğmm i- kinci katındaki geniş Bakan odasın- geçti. Öktem o sabah selefi Şev- Raşit Hatiboglu ile birlikte er- den bakanlığa gelerek teşkilâtın kademelerini teşkil eden perso- bir (o toplantı yaptı. o Öktemden eski Başkan Şevket Raşit Ha- da söz aldı ve: — İbrahim beyi tanırsınız. İsim niş bir arkadaşımızdır. Ben bun- sonra da gerek kendisine ve ge- le sizlere yardımcı olacağım, ilerinizi Parlâmentoda savunaca- dedi Bu kısa konuşmaları müteakip i- arkadaş samimi bir şekilde el sı- nar ve Hatiboglu, Ökteme başa- dileyerek ayrıldı. Böylece Y..T.P. ve C.H.P. kesim- de önemli Bakanlıklar az tartış- doldurulmuş oldu. C.H.P. de men istifa, Devlet Bakanı Ali Ağanoğlunun istifasıdır. AAğa- hâdiseler sırasında İstanbul- İstifasını vermediği halde Par- resmi organı Ulusta çıkan ve ettiğini bildiren büyük baslık sıktı. Ağanoğlu bunu bir a- luk konusu yaptı. "İstifa et- Nureddin Ardıçoğlu Rakipli aday mem gerekiyor idiyse bunu bana bil- dirir ve benden isteyebilirlerdi" dedi. Ama Ağanoğlu da, bilhassa Özarda Meselesinde Mecliste (o bulunmaması sebebiyle Hükümet Başkanının ken- disi hakkındaki hissini biliyordu. Genç milletvekili, yetişsin diye bu Bakanlığa getirilmiş, fakat iyi bir not almamıştır. Nitekim istifasını bir gün sonra verdi. Şimdi yetine aynı mülâhazayla bir başka genç C.H.P. li getirilecektir. Kulağa Küpe... Kızım ve Gelinim ihi 7 demiş -k İstifa emel gibi, memeli hizmetinde nâçiz şah sımdan istiğna gösterilmedikçe vazifeme devam azmim de bâ- kidir, yn pardon, pardon! Bunu söyleyen Fethi Çelikbaş değil. Celâl Tevfik Karasapan. "Mem leket hizmetinde nâçiz salısın- dan istiğna gösterildiği'ni an- layan Öteki, nâçiz şahsından istiğ- na gösterilmesinin memleket hizmeti olduğunu anlamayı bek liyor her halde. Grupta seçimler Jerahim Öktemin Grup Başkan ve- killiğinden ayrılması, CHP, Gru- pu içinde başka bir kampanyanın a- çılmasına yol açtı. Milletvekilleri sim di. Bakanlığa giden yolun C.H.P.'de Grup idareciliğinden geçtiğini anla- mışlardır. Bu onlara, Grupun başına ciddi ve e kimseler lüzumunu da miştir. .C.H.P. Grupunda ere. İki Başkan veki- linden birinin "olgunlar", diğerinin ise "gençler" arasından geçilmesidir. İbrahim Öktemin Bakanlığıyla boşa- lan, "olgunlar"a ait Başkan vekilli- gidir u makama kuvvetli bir aday o- larak, eski Dışişleri Bakanı Selim Sarper belirdi. Sarper, Özarda Me- selesindeki tutumuyla takdir kazan- mıştır. Bunu kendisine, bizzat Genel Başkan İnönü de ifade etmiştir. Özar da Meselesi Meclise geldiğinde Sar- per Strasburgta, Avrupa Konseyi toplantısında bulunmaktaydı ve ora- da, her halde, Oğuz Orandan daha fazla İş yapabilecek m Bu- na rağmen, Grup Başkan vekilinin kendisini Mecliste bulunmaya davet eden telgrafını alınca, nın aksine ilk uçağa atladı, te geldi ve Başkentte bulundukları halde oylarını kullanma zahmetini ihtiyar buyurmayan Oo milletvekilleri varken o oyunu kullanma fırsatını kaçırmadı. Bu, kendisi için gerçekten iyi bir puvan teşkil etti. Selim Sar- per Grupun bundan önceki bir toplan- tısında da Başkan vekili adayı gös- terilmiş, ama gerekli oyu alamamış- tı. Bakanlıktan ayrıldıktan sonraki davranışlarının o müsbetliği bu defa Sarpere gerekli oyu sağlarsa şaşma- mak lâzımdır. cak, C.H.P. Grupunda bir süre sonra i yeniden dalgalanmaların başla- masını beklemek gerekir. Zira bazı milletvekilleri Meclis ve komisyon ça- lışmalarında başarı göstermeyi fazla güç bulduklarından mesailerini daha ziyade koridorlarda dedikodu ve do- layısıyla kulis yapma işine teksif et- mektedirler. Bu, ister istemez bir ha- va yaratmakta, bu hava içinde de ba- zı gruplaşmalar olmaktadır. Ama bu, elbette ki CHP. nin "en disiplinli parti" olma vasfını, hiç olmazsa diğer partilere bakıldığında, ortadan kaldırmamaktadır. C.K.M.P. de sürpriz hine değişikliği, C.K.M de süprizli netice verdi. ime Bakan sadece Karasapandı. Bir ara Basın Yayın ve Turizm Bakanlığı'nın H.P. ye, diyanet İşlerine bakan