22 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

22 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

EĞİTİM kalkınma çabamıza, şevk ve Heyecan verici dayanak bulmamız mümkün olmayacaktır." İbrahim Ökteme göre, türk toplu- munun uzun yıllardır acısını sekip, özlemini duyduğu "moral güçlenme", ancak yüzbini aşan eğitim ordusun- dan başlanarak verilebilir. Bu ordu- moral gücü yenilenir, bu ordu kırıklıklara, haksızlıklara, yerilme- lere uğratılmazsa, öğretmenin top- lum içkideki onurlu yeri hem madde- ten, hem manen sağlanırsa, öğret- men ordusu Türkiye içinde bir akın- cı olabilecektir. Bunun gerçekleşti- rilmesi, sanıldığı kadar güç değildir. Önemli dan, eğitim ordusunun yok- ya ela belirtilmesin. yeter görenlerden değildir, Atatürk devrimlerini yurdun her (köşesinde, her türk yurttaşının kafasında (o ve gönlünde yaşar görmek İstemektedir. Ancak bunun yolu Türkiyede artık silâh zoru değil, eğitimdir ve bu, mil- li eğitime düşen görevlerin başında gelmektedir. Dr, Öktemin bu konula- ki e kendi ifadesiyle şöyledir: eni Anayasamızın son kıs- iinde yer almış bulunan ve Atatürk devrimlerinin özünü teşkil eden re- form konuları yalnız korunmakla kal- mıyacak, bunlar geliştirilerek, yayı- larak çalışmalarımızın temeli oola- caktır," liğe alınmasını, Milli Eğitim Bakanlığı binası "Kapalı kutucuk içi dolu turşucuk.." Bunluklarını bilmek, isteklerini ce- vaplandırmak, sonra da onları, tür toplumunun bugün içinde bulundu- gu moral çöküntüden kurtarılması i- çin seferber etmektir. Bütün bun- ların yapılabilmesi için de, önce, der- de doğru bir teşhis koymak gerek- mektedir. Dr. Öktem, bu konuda doğru teş- hisiyle ilk ve olumlu notu aldı. Kâğıttan hayata eni Milli Eğitim Bakanı Dr. İbra- him Öktemin üzerinde önemle dur- duğu problemlerin başında A Devrimleri gelmektedir. Dr. Öktem, bunların yalnız kağıt üzerinde güven- Yılan hikâyesi yıllardan bert sürüp gelen bir yılan hikâyesi Milli Eğitimin olduğu ka dar toplumun da başlıca ve değişmez konuları arasındadır: Köy Enstitüle- rini bitirenlerle bu kurumların varlı- ğı ve ne olacağı! Yeni Bakan bu soruları da anla- yışla karşıladı ve gerçekçi cevaplar verdi. İbrahim Öktem, Köy Enstitü- lerini bitiren ve yıllardan beri şeref- le hizmet gören öğretmen için şunla- rl söyle di: — Çıkarılan iftira ve dedikodu- lar ne olursa olsun, bugün toplumu- muzun Ülkücü kadrosu içinde OKöy Enstitülerini bitirenleri de bulurum. Bir özelliği dikkate almak gerekiyor. Enstitülere alınan köy çocuklarının aile ocaklarında yaşadıkları ilkel şart- lar ile nisbeten daha medeni bir ha- yât seviyesinin bulunduğu kasaba ve şehirler şaftları (oarasındaki farkın bunların duygu ve düşünce plânların- da bazı reaksiyonlar yaratmış olma- sını olağan saymak gerekir. Yokluk ve ilkellik içinde bulunan köylerimiz" de yaşıyanların, kasaba ve şehirleri- mizdeki hayat şartlarına erittirilme- sinin özlemini duymak, aslında anla- li konularımızdandır. Bunların düşü- nülmesi ve dile getirilmesi Türk top- lumunun hızla geliştirilmesinin kay- naklarıdır. Yabancı İdeolojilere âlet olmakla bunları birbirine karıştırmak» büyük bir günah olur." Öktemin inancına göre Köy Ens- titüleri kuruldukları yıllardaki Türk toplumunun içinde bulunduğu toplum- sal ihtiyaçlara geniş ölçüde cevap veren, yararlı birer kurumdurlar. İyi ve geniş hizmet görmüşlerdir. Önem- li olan, kurumların toplumun ihtiyaç- Köy Enstitülerinin, hizmet yılları i- çinde Türk toplumunun ihtiyaçlarına cevap verdiğij dolayısiyle yararlı ol- duğu kendiliğinden ortaya oçıkmak- tadır. Dr. İbrahim Öktem, bugün de, Türk toplumunun "ihtiyaçlarına ce- cap verebilecek Öğretim kurumlarına ihtiyaç olduğu kanısındadır. Bugünün gerçeklerine göre, Köy Enstitülerinin ilk uygulama yıllarında olduğu gibi yeniden kurulmasının ne ölçüde ya- rarlı olacağını şimdiden kesin olarak söyliyememektedir. Bunu söyliyebil- mek için, türk toplumunun gelişen şartları ve ihtiyaçları kargısında Köy Enstitülerinin bu ihtiyaçları tam ola- rak karşılanıp karşılayamıyacakları- nı incelemek gerekmektedir. Bunu zaruri' ihtiyaçlarına tam olarak ce- vap verebilecek öğretim kurumları- nın gerekirliğine inanmaktadır. Bun- ların admin Köy Enstitüsü olup ol- maması O kadar, önemli değildir. Ö- nemli olan, geçilecek öğretim ve eğitim metodunun yurt gerçeklerine ve ihtiyaçlarına uygun- luğunu sağlamaktadır. Bakan olarak, bu ihtiyaçlara cevap verecek ve e- eğitim ordusunun ülkücülerine yeni ça- lışma hızı, inancı kazandıracak olan öğretim okurumlarınm kurulmasını görevlerinin başında saymaktadır.