13 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

13 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

Sahi,şimdi neredeler Ord. Prof. Tevfik Sağlam Pp” yılının Mayıs ayında başlıyan D. vri, bu memlekete açtığı ve acısını hâlâ çektiğimiz derin ya- ralar yüzünden ilerdeki Türk tarih- çisini çok meşgul edecektir. 1950 yı- lında başlıyan D.P. devrinin bir baş- ka yönü daha vardır ve muhakkak ki uzun yıllar kimsenin zihninden si- hhmiyecektir. Bu da o zamanki D.P. idarecilerinin açmış olduğu İsmet İ- nönü resim ve heykellerini (yıkma taampanyasıdır. Türkiye Cumhuriye- tiain kurulusundan bu yana en önem- li mevkilerde bulunan İsmet İnönü- nün D.P. liler tarafından yıkılıp sö- külen büst ve heykelleri omemleket aydınlarında derin üzüntülere yol aç- mıştı. İste bu devirde İsmet İnönü- nün büstü, heykeli bir istisnasıyle her yerden indirilmişti. İndirilemiyen İs- tanbul Üniversitesi Tıb Fakültesi ü- çüncü Dahiliye Kliniği koridorun- daki İsmet İnönü büstüdür. Üçüncü Dahiliye Kliniği Şefi, olan Ord. Prof. Tevfik Sağlam, bu kliniğin kurul- masında büyük hizmetleri geçen ve hattâ kurulması için bizzat emir ver- dikten başka inkişafı ile de ilgilenen İsmet İnönüye bir cemile olmak ü- zere kliniğin koridoruna bir büstünü diktirmiş, kaidesinin mermerlerim de İnönü İlçesinden temin etmişti. 1950 Ord. Prof. Tevfik Sağlam Vefakâr bir adam AKİS/24 yılında D.P. iktidara gelince her ta- raftaki İnönü heykellerinin başına gelen, bu lim yuvasındaki büste de getirilmek istenmişti. Ancak D.P. li- lerin bu isteği o zaman Tevfik Sağ- lam Paşanın sert bir karşılaşmış ve Paşanın büstü yerinden sökmek kimseye na- sib olmamıştır. O zamanın Rektörü münasip bir tarzda büstü kaldırtma' sini Tevfik Sağlamdan rica ettiği za- man şu cevabı almıştı: "— Ben bu büstü katiyen kaldırt- . Eğer benim haberim olmadan bir g gece kaldırtırlansa kliniğe geldi- ğim zaman çantamı alır giderim. Du- rumu nn biliniz ve ona göre tan- zim edin Sonradan Ord. Prof. Tevfik Sağ- lam yaş dolayısiyle emekli olduktan ve Kliniğin basına zamana ve o Zza- manın getirdiği şartlara (ouymakta büyük maharet gösteren Ord. Prof. Ekrem Şerif Egeli geldiğinde (o büst meselesini gayet rahat halletmiştir. Bir gün büst beyaz bir örtü ile ör- tülmüş, bir iki gün böyle durduktan sonra Zati Sungurun siyah , örtüle- rin içinde tavsan kaybe bi beyaz örtü açıldığında nün büstünün de yok olduğu görül- müştü Gg Halen hayattaki tıb profesörleri- nin en yaslısı olan Tevfik Sağlam sa- dece ilmi ve fazileti ile değil, soya- dı gbi sağlam karakteri ve yılmaz enerjisi ile de büyük ün yapmıştır. Tevfik Sağlam, kendisinin bilhassa kaydettiği bir tesadüf eseri, 27 Mayıs 1882'de İstanbulda doğdu. Ba- bası Sadaret Şifre Kalemi Müdürü Salim Beydi. Tevfik Sağlamın tahsil hayatı gayet ilginçtir, , Kendisi tah- sil hayatını gayet sade ve akıcı bir dille "Nasıl Okudum" ismi altında Valeme almış ve kitap halinde neş- retmiştir. Bu kitabı bütün aydınlar ve bilhassa Tıbbiyeli gençler ooku- malıdırlar. AKİS — Bu sayfaların basılmak ü- zere matbaaya gitmekte olduğu sıra da Tevfik Sağlamın vefat etmiş oldu gu haberi geldi kendisine (o Tanrıdan Rahmet dileriz. o Böylelikle bu yazı kendisiyle yapılmış son röportaj ol- maktadır.