14 Eylül 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

14 Eylül 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

tilerin adlan açıklandığı halde hangi siyasi partilerin mahalli seçimlere ka- tılabileceği belirtilmemişti. Gerçi bir süre önce kabul edilen Mahalli Seçim- ler Kanununa göre gerek seçim kurul- larına ve gerekse mahalli (o cinlere gi- rebilmek için 6 aydan beri en az 15 ilde kuruluşların tamamlanmış olması ve Genel Kural toplantısının yapılmış bu- lunması gibi şartlar aranmaktaydı ama, gene aynı kanunun geçici üçüncü mad- desi bu konu ile ilgili olarak bambaş- ka bir hüküm sevketmekte ve "Kanu- nun meriyete girmesini müteakip ya-, pılacak ilk seçimlerde partilerden ku- ruluşlarını 6 ay önce tamamlamış ol- mak şartının aranmıyacağı" kaydını koymaktaydı. Bu kayda göre MP nin seçimlere iş- tirak etmemesi içip hiç bir sebep yok- ta Zira parti 41 ilde teşkilât kuruluş- larını tamamlamış, Genel Kurul top- lantısını yapmıştı. Meselenin biraz daha derinine inil- diğinde ortaya çıkan gerçek MP liler için büyük bir sürpriz teşkil etti. Yük- sek Seçim Kurulu hangi partilerin se- çimlere ve seçim kurullarına katılabil- me niteliğinde olduklarını tespit oet- mek amacıyla İçişleri Bakanlığına mü- racaat ederek, bakanlıktan siyasi par- tilerin teşkilât kuruluşlarını bildirmesi ni istemişti. Radyoda yayınlanan bil- diri İçişleri Bakanlığından elde edilen bu bilgilere dayanılarak hazırlanmışı. Başta Bölükbaşı olduğu halde Genel İdare Kurulu üyeleri ikinci bir hata- ya meydan vermemek için Genel Mer- kezdeki dosyaları bir daha gözden ge- çirdiler, (o kuruluşlarını o tamamlamış olan illeri tek tek inceleyen- bir liste halinde tespit ettiler. Gördüler ki elde edilen liste ile İçişleri (Bakanlığının Yüksek Seçim Kuruluna verdiği bilgi arasında büyük bir fark bulunmakta ve bu fark MP aleyhine kararlar alın- masına müncer olmaktadır. MP yöne- ticileri düşündüler taşındılar ve orta- da büyük bir yanlışlık bulunduğu so- nucuna vararak birer dilekçeyle Yük- sek Seçim Kuruluna ve İçişleri (Ba- kanlığına müracaat etmeye karar ver- diler. Bu arada Bölükbaşı da basına arapça, farsça deyimlerle bezenmiş ko- caman kocaman beyanatlar verdi ve yanlışlığın tadını çıkardı. Gerekli yazılar hemen o gün hazır- lanarak İçişleri Bakanlığı ve Yüksek Seçim Kuruluna gönderildi. Ankarada- kl bütün gazete bürolarına tek tek telefon edilerek bir gün önce Ankara Radyosunda okunan bildiriyle | ilgili olarak MP nin bir açıklaması olduğu bildirildi. Kulağa Küpe.. Siyasi agucuk! Gümüşpala hafif bir rahatsızlık geçirdi. İnşallah kısa zamanda iyileşir, işinin başına döner. Acil şifa dilekleri! A.P. Genel Başkanının, arkadaşları tarafından o yatırıldığı hastahaneye dikkat ettiniz mit Şişli Çocuk Hastahanesi! Allahlık bir Bakanlık MP tün dilekçesi İçişleri Bakanlığı- na İntikal eder etmez bütün illere telsizle emirler gönderilerek partilerin teşkilât kuruluşlarının yeniden tespit edilmesi ve herhangi bir yanlışlığa mey dan vermemek üzere bu hususta son derece dikkatli davranılması istendi. Aslan Bakanlık daha önce Yüksek Seçim Kuruluna sunulan bilginin doğ- ruluğundan emin olmasına emindi ama, madem ki bir itiraz bahis konu- suydu o halde ikinci bir kontrolde fay- da vardı. Halbuki aslında, son dere- ce kati bir ifadeyle kaleme alınmış o- Recai Seçkin Tekzipsin tavzih YURTTA OLUP BİTENLER lan dilekçe bir şüphe uyandırmış ve teşkilâtın gevşek çalışma sistemini çok yakından bilen bazı bakanlık İdareci- lerinin kafalarında bir "Acaba" istif- haberler gerçekten şaşırtıcı oldu. Me- selâ Samsun, Kırklareli ve Kayseriden gelen bilgiyle Yüksek Soruşturma Ku- ruluna bu illerle ilgili olarak verilen bilgi arasında en ufak bir benzerlik yoktu. Yozgatın bir ilçesinde kuruluş- larım tamamlıyan MP liler idareye müracaat etmişler, fakat dilekçemi yanlışlıkla CKMP nin dosyasına kon- muş olduğundan müracaat valiliğe in- tikal ettirilememişti. Başka bir ilçede de Jandarma, MP lilerin müracatını dosyasında unutmuş, gerekli mercileri haberdar etmemişti. Böylece birbirini takiben elde edi- len yeni bilgilerle ortaya hayli eğlen- celi bir yanlışlıklar zinciri çıktı. MP kanunun öngördüğü 15 ilin de üstünde olarak kuruluşlarını çok daha önce- den tamamlamış bulunuyordu. o Du- rum Cumartesi sabahı bir rapor ha- linde Yüksek Seçim Kuruluna bildiril- di le hemen o gün. yapılan bir ri Yüksek Seçim Kurulunda yeniden ele alındı ve kısa bir müzake- reyi müteakip MP nin de seçimlere katılabilme niteliğinde olduğu sonu- cuna varılarak, durumun radyoda bir bildiriyle ilân edilmesine karar veril- di Ancak açıklama yapılırken tıpkı ilk bildiride olduğu gibi MP nin adından bahsedilmeyecek ve sonuç dinleyenle- rin a bırakılacaktı. Pazar günü öğle ajansına yetiştirilen bildiride : "l — İlçe seçim kurullarına siyasi partilerden üye alınmasında genel ola- rak aranan şartlarla siyasi partilerin seçimlere katılabilmeleri, yani seçim- lerde aday gösterebilmeleri için oara- nan şartlar başka başkadır. — Gerekli şartları gerçekleştire- mediği için ilçe seçim kurullarına üye göndermeğe yetkili bulunmayan bir partinin, aday göstererek belli bir se- çime katılmasında hiç bir engel yok- tur" denilerek MP nin seçimlere ka- tılabileceği, dolayısiyle de olsa belir- tijmiş oldu. Şimdi MP lilerin üzerinde İsrarla durdukları bir ikinci hususu da ilçe seçim kurullarına katılabilme (omese- lesi teşkil etmektedir. Durum "Ka- AKİS/13