9 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

9 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

YURTTA OLUP BİTENLER nl mutlaka uhdesinde (o bulundurması Üstelik, ilerideki seçimler için bu, büyük bir basarı olacaktır." Ortada sadece bir mahzur kalmış- tı: AP içinde bir grup Suat ii Ür- güplüyü destekler görünüyor AP nin mutedil kanadında hâlâ Dani için- de kalabilmiş olanlar bu konuda hissi davranıyor ve statükonun devamında büyük faydalar olacağından dem vuru yorlardı. Turlar devam etmekte ve bir sonu- ca varılamamaktaydı. AP'nin Çağla- yangilde ısrarı bir başka sonuç doğurdu ve adayları sınıflandırdı. Haftanın Da- ğında Suat Hayri Ürgüplü YIP nin, Çağlayangil AP nin, Kazım Orbay ise Tabii Senatörlerle Cumhurbaşkanlığı kontenjanından gelenlerin adayı ola- rak ortaya çıktılar. Orbayın bu konu da hiç bir iddiası yoktu. Nitekim ilk turda sadece ve sadece bir oy alabildi. Ama sonraki turlarda Orbay gerçek bir rakip olduğunu ortaya koydu (Bk: A- lağıdaki tablo). Turlar ve elenenler u arada, ziyadesiyle memnun olan, Meclisin meşhur koridorunun kah- vecisi oldu. Şayet yılda on defa ken- disine böyle itibar edilmiş (olsaydı, behemehal milyoner olurdu. Zira haf- tanın başında, ilk gün kahve, çay ve diğer meşrubat sarfiyatı 2600ü bulu- yordu. İkinci ve üçüncü günler bu miktar daha da arttı ve garsonlar is- tekleri karşılıyamaz hale geldiler. Zi- ra kulis, a heryerinde oldu- gibi, ve kahve içilerek yapılı- yordu. Söylenenler daha evvel söyle- nenlerden farksızdı aftanın başında Senatoda küçük bir değişiklik oldu. Ürgüplü, kendi- siyle görüşen bir AKİS'çiye "— Bazı konularda bir karar ver- mek gerekmektedir. Bir işi sonuca bağ- lamak lâzımdır. Ben artık çekilmek lü- zumu hisediyorum ve birkaç saat son- ra bunu yapacağım" dedi. Gerçekten de, bütün İsrarlara rağ- men 66 oyun üzerine çıkamıyan Ür- güplü, seçilme ümidini kaybettiğinden, aradan çıkmayı doğru buldu. Ancak bu defa YIPi Koalisyon ortağı CHP' hin tutumuna karşı direnmekte oldu- gundan ve AP den bir adayın, sını tasvip etmediğinden, Ürgüplü fazlaca tutmaktaydı. İş adamakıllı çıkmaza girmişti ki, AP ve CHP arasında büyük bir pazar- lık başladı. e Pazarlığa diğer gruplar da çaktırmadan iştirak ediyorlardı. Nitekim YTP Grupu, salı sabahı, Tâbii Senatörlere Turan Kapantıyı yolladı. Kapanlı Tabii Senatörlerle u- zun uzun konuştu. Ürgüplünün başkan- lığı. AP'den gelecek bir başkandan da- AKİS/18 ha iyiydi. Üstelik YIP, “statükonun muhafazasında prensip kararı almış- tı. Statükonun muhafazası ne olacak- t1? Millet Meclisinde, Sirmenin seçil- mesi için CHP ısrar etmekteydi Bunu Selim Sarperin adaylıktan o çekilmesi apaçık belli etmişti. Sarper en azından Sirmen kadar Oy alırken kendisine CHP yöneticileri rica etmişler, Sarper ilk gün bunu reddetmiş ama, bizzat Genel Başkanın ricasını kıramamıştı. Hal böyle olunca, gene, YTP nin söy- lediğine geliniyordu. oYani Senatoda Ürgüplü, Millet Meclisinde ise Sirmen Başkan kalacaktı. Kapardı, CHP ile YIP arasında yapılan müzakerelerden de dem vura- rak durumu izaha çalıştı. Ekrem Ali- can bu konuda, Sekreter Yardımcısı Cihat Baban ile taa işin başında Ko- nuşmuştu. Alican bütün soğukkanlılı- gıyla statükonun Oomuhafazas'ı'nda Li olduklarını, bu konuda rahat- ça hareket edilebileceğini Babana söy- ledi. Ancak CHP o sıralarda iki ateş arasındaydı ve meseleyi ihtiyatla ele aldı. Kapanımın bütün ısrarlarına rağ- men, Tabii Senatörler, Ürgüplüyü des- teklemekte hemfikir olamadılar. Zira CHP içinde de Orbaya oy verenler mevcuttu. Orbay her turda arttırıyor, iyi bir yarış atı gibi, neticeye varacak görünüyordu. Kapanlı, temasın sonucundan gay- rimemnun döndü. Eski MBK'cılar Or- baya oy vermekte ısrar ediyorlardı. YTP bu konuda ısrar ederse Senato Başkanının istenen çoğunluğu sağla- ması imkânsızdı. Beklenen mucize B' sıralarda Millet Meclisi seçimle- rinde beklenen mucize, vukua geldi. Salı günü saat 16 sıralarında Kemal Satır, alı al moru mor, Meclisin Ge- nel Kurul salonundan çıktı. o Gözlen gülüyordu. Öylesine keyifliydi ki, gö- renler, bir meydan muharebesini ka- zanmış sanırlardı. Satır, Kemali Be- yazıtla Vefik Pirinççioğluna doğru yü rüdü. Bu sırada, Kayseri milletvekili Mehmet Sağlamla birlikte o tarafa doğru gelmekte olan Sirmene rastla- dı ve seğirtip, Sirmeni yanaklarından öptü: "— Hadi, tebrik ederim, bu iş bit- ti.." dedi. irmen umutsuz görünüyordu. Kıp- kırmızı kesildi. Fakat çok sürmedi, Si- men tebrik yağmuruna tutuldu: U- mulmıyan bir çoğunluk elde etmiş, tamamı tamamına 20 oy almıştı!.. CHP sah günü öğleden sonra AP ile son olarak bir görüşme yaptı. İbra- him Öktem ve CHP Grup yöneticileri, AP. nin meşhur "ikili"siyle görüştüler. Bilgin ve Bilgehan, Senatoda Enver Akaya CHP nin oy vermesi halinde Sirmene AP den oy temin edeceklerini belirttiler, Öktem ve idareciler bunu sağlıyacaklarını, (o aksi takdirde istifa bile edebileceklerini söylediler. Gerçekten, Bilgehan ve Bilgin, AP içinde ufak bir tur attılar. Turun so- nucu Satırın öpücüğüyle bitti, Gelgelelim Senatoda hal böyle de- vam etmiyordu. YTP, Ürgüplü üzerin- de ısrar etmekteydi. Tabii Senatörler ise hâlâ Orbayı destekliyorlardı. Son çare, şöyle bulundu: Tabii Senatörle- re Du başkan vekilliği teklif edilme- liy m müsbet sonuçlandı, Öyle ki, Enver Akanın 64'e çıkamıyan oyu birdenbire yükseldi. Nitekim Çarşamba günü Enver Aka 35. turda nisabı temin etti. ri yılan hikâyesi sona ermiş oldu. a sıkıntı verecek şekilde uzayarak... B.M.M. de Başkan Secimi tablosu Tur Fuat Sirmen Selim Sarper Nihat Erim Muhtelif Boş 1 140 117 31 4 67 2 21 109 15 17 74 3 118 98 2 10 66 4 106 120 2 34 5 106 135 ii 10 24 6 106 50 - 34 54 7 104 25 — » 49 8 147 9 — 48 109 9 124 — mi 55 » 10 124 - — 38 79 ul 161 — — 10 80 2 171 - - 6 76 13 Zu - 5 53 14 270 — 3 50