7 Aralık 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

7 Aralık 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER Cumhurbaşkanı, Dinçerin sözleri- ne bıyık altından gülerek cevap verdi. Ama CKMP Genel Başkanım uğurlar- ken biraz düşünceliydi. ve Gümüşpala... Baskan Gürsel, koalisyonun oküçük kanatlarım teşkil edecek siyasi te- şekküllerin o liderleriyle otemasım ta- mamladıktan sonra AP Genel Başka- nını Çankayaya davet etti. Görüşme istişari bir görüşmeydi. A- ma AP Grubu Mecliste bunu süratle, "Cumhurbaşkanı bize hükümeti kurma teklifinde bulundu" diye yaydı. Sonra birden değiştirip, Ama, kurup kurmıyacağımız belli de- gil. Üstelik, kurmak niyetimiz de yok.." a ellerini oğuşturup : — Ben tek başıma bir şey söyliye- mem. Temsilciler Meclisine danışmam lâzım. Partimin en yüksek organıdır. Üç gün içinde size bir cevap vermeye çalışırım" dedi. Gürsel yine bıyık altından güldü. Gümüşpala bunun üzerine bir kaçamak nokta daha aradı ve bulduğunu sana- rak : — Biliyorsunuz, AP Meclis Grupu- nun durumunu.. Bu grupla nasıl bir hükümet kurarım? Kimlere sandalye verelim?" dedi. Gürsel, söyliyecek söz bulamadı. GUmüşpalanın Gülselle yaptığı te- mas Meclis kulisinde belki de yirmi şe- Ekrem Alican Çankayadan dönüyor Gitti gider dediler. Bu sırada Cumhurbaşkanının yanında Gümüşpala, boynunu bükmüş, ter döküyordu!.. Gürsel, AP liderine, durum hak- kında ne düşündüğünü sordu. Cevap: "— Hiç bir şey düşülmüyorum" ol- du. Gürsel, AP liderine, hükümetle ilgi- li bazı ihtimallerden bahsetti. AP, CHP ile bir koalisyona gidebilir miydi? Di- ger partilerle bir koalisyon yapabilir miydi? Tek başına hükümeti kurmak istiyor muydu? İnönünün Başbakan olmadığı bir kabinede CHP ile bera- ber olabilir miydi? Gümüşpala, eski kumandanının ya- nında birkaç dakika sessizce düşündü. AKİS/10 kilde duyuldu. Sadece son sözleri bü- yük bir dikkatle saklandı. Ama AP li Senatör Hüseyin Kalpaklıoğlu bunu duymuş ve birkaç arkadaşına söylemek- ten de çekinmemişti. AP Grupunun ağzı bu defa tam açık kaldı. Gürsel ve İnönü.. İnönü, Gürselle konuşan parti liderle- rinin sonuncusu oldu. Gürsel, İnö- nüytt saat 15 de kabul etti ve fikrini sordu. Neler yapılması gerektiğini, ne- ler düşündüğünü belirtmesini ( istedi. CHP Genel Başkam fikrini ve partisi- nin tutumunu o gün yapılan Grup toplantısında açıkladığını belirtti. Son- ra, Meclisten getirtilen konuşmanın tam methini Cumhurbaşkanına sundu. Ayrıldıklarında, her ikisi de umut- lu ve neşeliydiler. Rivayet muhtelif— Esen o sabah CHP Genel Başkam met İnönü tıkabasa dolu CHP Gir salonuna girince, son günlerde Meclis içinde görülmiyen bir tezahürat- la karşılaşmıştı. Milletvekilleri ve sena törler ayağa kalkmışlar, Genel Baş- kanlarım çılgınca alkışlıyorlardı. Alkış İnönü kapıdan girip yerine oturuncaya kadar devam etti. İnönü memnun ve Gülümsiyerek etrafındakile- Bir ara, eski Dışişleri Ba- kam Selim Sarperle gözgöze geldi ve göz kırparak: Ne oluyor?" dedi. Sarper gülümsiyerek: "— Paşam, en sağlam hükümetler, istifa etmiş hükümetlerdir..." dedi. İkisi de kısa birer kahkaha attılar. Birkaç dakika sonra CHP Grupu tam bir sessizliğe büründü. Millet- vekilleri ve Senatörler, Genel Başkan- larının izahatını nefes bile almadan dinlemeye koyuldular. İnönü Koalisyonun bozulmasından ve yeni hükümetin teşkili için gerekli temas ve hazırlıklardan bahsetti. Olay- . iki koalisyon- . Her iki Hü- olayları bir Koalis- halli seçimlerde alman sonuçlara bağ- lıyorlardı. Ancak, böylesine bir gerek- çenin mevcut şartlar içinde düşünül- mesi abes olacaktı. Demokratik rejim- lerde böyle ve buna benzer seçimler yapılabilir, bu ve buna benzer sonuç- lar elde edilebilirdi. Bu şekilde cereyan eden olayların Parlâmento çalışmaları na tesiri olmaması gerekirdi. İnönü daha sonra, birkaç günden beri ağızlarda sakız haline gelen bir meseleye değindi: (oGenel Seçimler!.. Genel Seçimler, buhranların son çare- siydi. Halen ortada vahim bir hükümet buhranı yoktu. CHP dışında, pek tabii olarak, bir hükümet kurulabilirdi. CHP iki yıldır bütün denemeleri yapmıştı. Şimdi diğer siyasi teşekküllere vazife düşmekteydi. Denemeye girişmelerinde mahzur yoktu. İnönününkonuşması CHP Grupun- ca alkışlarla karşılandı. Grupun hi- tamında neşeli ve güleç bir yüzle Meclis koridorunda görünen CHP Ge-