22 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

22 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

o A K | 3 Yıl: 10 22 Şubat 1964 Sayı: 504 Cilt: XXIX HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI KIBRIS OLAYLARI Millet 12'ye 5 var! B' hafta, hattâ Bayramda Türkiyede konuşulan tek konu Kıbrıstır. Bay- ramın başlangıcında, Türkiyenin Kıb- rısa beklenilen çıkarmayı yapmak ü- zere olduğu havası bütün yurda ha- kim olmuştur ve çok kimse radyoları- nın başında kalmayı bayram ziyaret- lerine tercih etmiştir. Gerçekten de bu hava bir doğru değerlendirmenin neticesidir. Türkiye, milletlerarası andlaşmalarla üzerine aldığı hak ve vazifelerin yerine getirilmesi konusun- da hiç bir tereddüde sahip değildir, sa- manı nz gerekli olan her şey yapılacaktır. Nitekim, Bayram günlerinin ve o- nu takip eden bu haftanın en çok ça- lışan, zihni en fazla meşgul iki adamı Başbakan İsmet İnönü ile Genel Kur- may Bağkanı Orgeneral Cevdet Su- nay oldular. İnönü ve Sunay Bayramın üç günü de bir araya geldiler ve be- raberce çalıştılar. Bayram tatilinden faydalanamayanlar arasında Amerika- nın Ankaradaki Büyük Elçisi Ray- mond Hare de vardır. Zaten pek çok elçiliğin mensupları âdeta diken üstün- de oturdular. İsmet İnönü ile Cevdet Sunayın beraberce konuştukları ve çalıştıkları konu Zürih ve Londra Andlaşmaları- nın bize verdiği hakkın kullanılma- sındaki siyasi zamanın iyi seçilmesi ve askeri harekâtın başarısının sağlan- masıdır. Bunun birinci kısmının bü- yük sorumluluğu Başbakanın, ikinci- sininki Genel Kurmay Başkanının o- muzundadır. Genel Kurmayda olduk- a uzun bir süredir gerekli hazırlıklar yapılmıştır ve bütün tertibat alınmış- tır. Başbakana gelince o, bu hafta bil- hassa Güvenlik Konseyinin çalışma- larını yakından takip etti ve Dışişleri Bakanlığına Kıbrıs konusuyla ilgili o- larak gelen bütün şifreleri bizzat oku- du, lazım gelen emirleri verdi. Dışiş- leri Bakanı Feridun Cemal Erkin ve Genel Sekreteri Fuat Bayramoğlu sık sık evlerinde dahi aranan veya yatak- larından kaldırılan kimselerdir. AKİS/6 Başbakan İnönü Genel Kurmay Başkanı Sunay ile Onlar diyor "Bayram Haftası", Bu fafta, hadiselerin son süratla geliştiği sırada bütün türklerin müşte- rek arzusu akıl ve basiretin oPapaza hakim olması, gözünün açılmasıdır. Ama bu kendiliğinden olamadığı tak- dirde Papazın gözünün elbirliğiyle a- çılması lüzumu herkes tarafından Ka- bul olunmaktadır. Iskenderun Alarm! yöftanın başında salı günü İsken- derun limanını tıklım tıklım doldu- ran halk, sahile ayak basan Harp fi- losu, Kumandanı Tümamiral İsmail Sarıkeyi çılgınca alkışlıyordu. Amiral ağır ağır kalabalığın arasında ilerler- ken, etraftan sesleniliyordu: Papaz anlıyor "Mangal Tahtası” "— Yaşa Amiral! Milletimizin şe- refini siz kurtaracaksınız!" Amiral Sarıkey, tezahürat yapan- lara selâmla mukabele etti ve sonra basın mensuplarının çemberine girdi. emmi hep ayni suali soruyorlar- — Çıkarma yapılacak mı? Yapıla- caksa, ne zaman? Amiral bütün vakanın sualleri toptan ce- askerim. Verilen emirlere bağlıyım “Bu konuda bir şey söyleye- Amiral Orduevine giderken akşam olmak üzereydi. Kıbrısta olaylar gittikçe ciddi bir hal alınca, Mersin limanında bulunan Harp Filosu "Hazır ol" emrini aldı. Günlerden cuma idi ve türk millet.