6 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

6 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

SO SY AL HAYAT Eğitim Devlet ana okulu iç ile dört yaş arasında kız ve oğ- n çocukları dairenin ortasına adıkları küçük bir kız çocuğunun et- rafında dönüyorlar ve hep bir ağız- dan, "Gülçin bir yaş daha büyüdü' şarkısını söylüyorlardı. Çocukları ida- re eden genç öğretmen bir soluk dur- du, sonra: — Haydi Gülçin. lada. al!" dedi. Çocuklar sustular ve (o yerlerinde durdular. Gülçin kalabalık arasında, çok büyük bir ciddiyet içinde, birileri- ni arıyordu. Nihayet aradıklarını bul- du ve kendi boyunda iki kız çocuğu- na, Başak ile Ayşegüle, ellerini uzat- tu. Ötekiler, mutlu bir halde derhal rondun içine girdiler ve oyun tekrar başladı. Birazdan içerdeki halka dışar- dakini aşacak ve daire ikileşecek, ço- cuklar bu değişik olayı kahkahalarla karşılyacaklardı. yanına, birkaç Küçük Gülçin o gün en şık elbi- sesini giymişti. Annesi ise biraz son- ra çocuğunun doğumgünü pastasını getirecek ve Gülçin bu pastayı arka- daşlarıyla paylaşacaktı. Olay, geçirdiğimiz hafta içinde, Cu- ma günü, Ankarada Tandoğan Mey- danında açılan' “Zübeyde Hanım Ana fından açılan ilk devlet ana okuludur. Gerek modem bir ana okuluna yakı- şacak mimari tarzı, gerekse okulda uygulanan eğitim sistemi bakımından, memleketimizde bir çığır açacak ve özel okullara da örnek olabilecek bir niteliktedir. Bahçe içindeki tek kat- lı binanın her duvarı değişik ve iç a- cıcı bir renkte, değişik bir şekildedir. Fakat bu değişiklik gözü yormamak- ta, aksine, dinlendirmektedir. Koridor- lar, odalar birer çiçek bahçesini hatır- latırken, girinti ve çıkıntılar, çocuk- ların dünyasını zenginleştiren havâi- lere cevap vermektedir gili Eğitim “Bakanlığının, bu ilk a- na okulunda yaş gruplarına, göre ayrılmış sekiz sınıf ve 175 çocuk var- dır. Öğretmenlerin bir kismi ana O- kullarında öğretmenlik yapabilmek i- çin dış memleketlerde ihtisas eğiti- mi görmüş, kısmı ise memleketi- mizde iki u seminer izliyerek lü- zumlu bilgiyi edinmiştir. Amaç, ço- cukların beden, ruh ve zekâ gelişimini birbirine muvazi ve mutlu bir şekil- de sağlamak, çocukları bedenen, ru- hen ve zekâ bakımından sağlam ola- ilkokula hazırlamaktır. Zübeyde Hanım ilkokulu 3 ila 6 yaş arasında çocukları kabul etmek- te, onlara okuma-yazma öğreimeyip ya alnızca onların oObu devreyi mutlu bir gelişme içinde geçirmelerini sağla- maya çalışmaktadır. Bunun için O- kul Müdürü Zekiye Gülsel ve öğret- menleri psikolojiye dayanan modem bir eğitim sistemi içinde çalışmakta, ocukları sessizlik, oOsükün ve kendi kendilerine yetmeyi öğretecek bir an- kımevi olmaktan ileri gidemeyip, run ve zekâ gelişimi sağlanamaz. Çocuk- ların bütün hareketlerini dikkatle iz- lemek lüzumludur, ancak çocukların fazla yasaklarla kısıtlanmamaları 7o0- runluğu da ön plânda ele alınmalı ve psikolojiye dayanan bir eğitim bas- kı ve yasakların yerini doldurman, ço- cuklar her işlerini yapmaya alıştı- rılmalı, bu yolda yetiştirilmeli, ana okulunda “evinin - devamım bulmalı, kendi tabii hâllerini omuhafaza ede- bilmelidirler. Okulun açılışında (zaten, veliler ve misafirleri en çok etkileyen şey, çocukların sınıflardaki çok tabii, ra- hat halleri olmuştur. Ailenin işbirli- ğini elde etmek ve çevrenin bu işle- re ilgisini artırmak için okul inşa e- dilmeden kurulmuş olan Zübeyde Ha- nım Ana Okulunu Koruma Demeği Zübeyde Hanım Ana Okulunda çocuklar Ana kucağından okula doğru layış , içinde yetiştirmektedirler. Ger- çi okulun resmi açılış tarihi çok ye- nidir ama, okul aslında bir-iki aydır faaliyettedir ve yapılan uygulama, sistemin çocuklar üzerinde çok etkili olduğunu ve başarı sağladığını gösteri miştir. Ana Okul Müdürü Zekiye Gülsel ana okullarında en büyük dâvanın ai- le ile. işbirliği olduğunu (o söylemekte, bunun için de ilk günden itibaren bu önemli faktör üzerinde çalışmaktadır. Çocuğun bir davranışını okulda dü- zeltmek yeterli değildir. Muhakkak su- rette, aile ile işbirliği yapmak ve dav- ranışların sebebini bulmak, aileye bu Konuda, yardımcı olmak ve ondan bu konuda yardım almak şarttır. Aile de bazen yanlış davranışlarını düzeltmek, zorunda kalır.. Bu sağlanmadıkça da zaten istenilen (başarı elde edilemez ve ana okulları birer beslenme ve ba- mânevi yönden okula çok yardımcı olmuş ve ailelerin okula lilgileri umut verici bir şekilde gelişmiştir. Ana o- kullarında aile, ön planda bir önem taşımaktadır. Başarılı bir çalışma küçük Gülçin, doğumgünü pastası- nı arkadaşlarıyla paylaşmıştı. Şim- di hepsi mutlu, oturmuş, hikaye an- latan, öğretmeni dinliyorlardı. Öğret- men Zühal Tuncel, hikâyeyi mimik- lerle, hareketlerle (anlatıyor, sonra aynı hikâyeyi çocuklardan dinliyordu. Çocuklar hikâyeyi, pazenden bir sa- tıh üzerine yapıştırdıkları e kuzuyu, kurdu, çocuğu, anneyi, baba- yı ve bütün canlı ve cansız Balam canlı bir şekilde gözler önüne sere- rek anlatıyorlardı. Şekiller Zühal Tun- cel tarafından, karton üzerinde ha- zırlanmış ve zımpara kâğıdı sayesin- AKİS/27