24 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

24 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Haberler Pazar günü Orduevinde, yalnız An- karada değil, Türkiyede ilk defa bir çocuk topluluğundan konser din- letildi. Bu topluluk, bir armoni mızı- kasıydı. Çalgıcılarının yaşları en ço ondört olan bu topluluk kurulalı nüz iki yıl olmuştur. Sanat değeri yö- nünden, lm kurulu, topluluk- larla kıyaslanamaz ama, yine de iyi bir başlangıç "sayılabilir. y opservatuyara tâyin edildiği zaman kendisine büyük umutlar, bağlanan, evvelce çeşitti gazete ve dergilerde çı- an yazılarıyla "konservatuvarı kur- tarmak" gibi bir de ideal taşıdığını a- çıklayan besteci İlhan Usmanba e- çenlerde Bakanlığa gönderdi. Medeni cesareti en.az sanat alanındaki otoritesi kadar olan, ayni kitsiz istifası söylendiğine - daha doğ- rusu, dilekçesinde belirtildiğine - gö- re,. Disiplin Kurulu kararıyla bir ay- lık geçici tard cezası alan üç öğrenci- nin Danıştaya başvurarak bu kararın uygulanmasını geciktirme kararı al- malarıdır. Oysa ki bazı Bakanların bi- le bu mahut "uygulamayı geciktirme" kararı karşısında birşey yapamadıkla- rı, en sonunda bazı odaları kilitlemek ve böylece. ilgili şahsı içeri sokmamak suretiyle maksatlarına ulaştıkları bi- lindiğine göre, oOUsmanbaşın da buna benzer bir yola gitmesi mümkündü. Bu gibi bir konuyu istifa sebebi yapması, madığını göstermektedir. Bereket ver- sin, söylenildiğine göre, Bakardık Us- manbaşın istifa dileğini kabul etme- miştir İlhan Usmanbaş Sürpriz Hikmet Şimşek Konseri veren : Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası Yöneten Hikmet Şimşek. Solocular.: Ayla g (Keman), Guy Fallot (Viyolonsel). Konserin yeri : ara Konser Salonu. Günü: 14 Nisan 0 Salı, Saat 20.30 da. Program: Klâsik, neo-klâsik ve romantik bestecilerin birer bestesiyle meydana gelen programda iki tane konçerto vardı: 1. Haydn: Re majör viyolonsel konçertosu, 2. Brahms: La minör ikili konçerto, keman ve viyolonsel için, 3. Schumann : Si bemol majör senfoni (İlkbahar) Konserin özellikleri : Geçen hafta dinlediğimiz (ikili resitalden sonra beklenen ikili konçertoyu da Ayla Erduranla Guy Fallot'dan dinledik. Aslın- da keman ve viyolonsel için ayrı ayrı partiler yönünden olduğu kadar bera- berlik ve orkestrayla uyuşma bakımlarından da birçok problemler ve güçlük- ler gösteren bu beste Türkiyede oldukça az çalınır. Beğendiklerim : Guy Fallot'nun solocu olarak katıldığı Haydn konçerto- su hem kolay, hem de çok zor bir eser. Kolaylığı, belki yorumunda ve teknik yönden öyle "kazık" pasajlar ihtiva etmemesinde, Ama tümüyle "güzer" çâl- mağa. kalkıştanız mı hemen güçlüğü ortaya cıkıveriyor. İşte Fallot bu güçlük- leri yenmesini bildi, Haydn'ı romantikleştirmeden, ritmine sâdık kalarak, te- miz bir tonla çaldı. Ayla ile beraberce çaldıkları Brahms'ın ikili konçertosunda da Fallot ar- kadaşı kadar iyiydi. Üstelik, Aylanın bu yıl formunda gözükmesine rağmen teknik ve müzikalite bakımından iki çalgıcı arasında belirli bir fark göreme- dim. Hikmet Şimşek, çok talihsiz bir gününde olmasına rağmen, ikinci bölüm- de -Schumanın'ın "İlkbahar" senfonisinde- iyi çalışmış olmanın verdiği ka- dar başarıya ulaştı. Eğer bu başarı tam olmadıysa, herhalde biraz da ilk bö- lümdeki "fiyasko"'nun dinleyenler üzerindeki psikolojik etkisine, yormak ge- rek!.. Beğenmediklerim : Birinci bölümde konçertolara eşlik eden orkestra, ba- şarılı olmak şöyle dursun, yeterli bile değildi. Notaların arasında kaybolan bir ma verdiği işaretlerin bazen aksayıvermesinin ne gibi sonuçlara şam salondaki dinleyiciler Hayretle - hattâ biraz da dehşetle - yöneticisi- bir karışıklık atmosferi içindeydiler. Konser birçok bakımlardan iyi şanslara sahip bulunmasına rağ- men genel sonuç ortadan yukarı sayılmaz. Daniyal ERİÇ AKİS/29

Bu sayıdan diğer sayfalar: