24 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

24 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

Sayı: 514 Cilt: XXIX Yıl: Sahibi Mübin Toker Yazı İşleri Müdürü Kurtul Altuğ Bu sayıda Yazı Kurulu İç Haberler Kısmı: Güneri Civaoglu, Teoman Egemen Bostana, Tarık niyal Eriç zi, Lütfi Ay — Resim Ali Parmakerli Fotoğraf Hüseyin Ezer Erdoğan Çiftler Klişe Doğan Klişe Öz Atölyesi Tel: 117015 Yazı işleri Rüzgârlı Sokak No 15/3 Tel: 11 89 92 İdare Rüzgarlı Sokak No: 15/1 Tel: 1061 95 Abone Şartları 3 aylık (12 nüsha) 10.00 lira 6 aylık (25 nüsha) 20.00 lira I senelik (52 nüsha) 40.00 lira İlân şartları Santimi 20 lira 3 renkli arka kapak 1500 lira AKİS Basın Ahlâk Yasasına uymayı taahhüt etmiştir. Dizildiği ver Rüzgârlı Matbaa Basıldığı yer Hürriyet Matbaası Ankara Basıldığı tarih 22.4.1964 Fiyatı 1 lira — Metin Toker, Eret, Kasınç (İstanbul). Seyfi Özgener (İzmir) — Dış Haberler Kısmı: Halük Ül- man - Magazin Kısmı: Jale Can- dan. Tüli Sezgin. Bihin Anter Hü- seyin Korkmazgil — Musiki: Da- - Tiyatro: Naciye Fev- AKİS AKTÜALITE Kendi Aramızda- MECMUASI Sevgili AKİS Okuyucuları D ünya radyolarında ve basınında AKİS, Üç dört haftadır birinci plânda bir yer işgal ediyor. Bilhassa başyazılarımız ve onların yanında tefsirleri- miz, haberlerimiz Türkiyedeki değişikliği. Türkiyede olup bitenleri en doğ- ru şekilde aksettiren yazılar olarak değerlendiriliyor. AKİS'in belirttiği hu- susların kısa bir saman içinde doğrulanması, bu mecmuanın teşhislerindeki ciddiyeti ve itinayı yurdun içinde olduğu gibi dışında da çok kimseye an- latmış bulunmaktadır. Bu sebepten dolayı geride bıraktığımız hafta zar- fında da Reuter, A.F.P., U.P.I. veya A.P. gibi ajanslardan çoğunun bülten- leri AKİS'ten alınan pasajları dünya umumi efkârına bildirmekteydi. Bu sayısında AKİS, Kıbrısla ilgili bütün yeni gelişmelerin hikayesiyle birilikte, başyazısında bizim Batı ile münasebetlerimizi incelemektedir. Her- kes bilmektedir ki bu mecmua, daima koyu ve hararetli bir batı taraftarı olarak görev yapmış; Türkiyenin yerinin o sistem içinde olması gerektiği tezini savunmuştur. Ama AKİS şerefli, haysiyetli ve itibarlı bir dış politi- kadan yana olmuş, geçen devirde bu prensiplerden uzaklaşıldığında o gün- kü hükümetin tutumunu şiddetle yermiştir. Zaten demokratik bir idare tarzının, parlamenter sistemin ve açık rejimin savunucusu olanların temel görüş olarak batıyı kendilerine esas almamalarına imkân yoktur. Bugün, müttefiklerimizin ve onların başında Amerikanın anlayışsız- lığından, bencilliğinden, çekingenlik ve uyuşukluğundan şikâyet edenler, ondan sıtkı sıyrılmış bulunanlar kuzey rüzgârlarından ilham alanlar veya kızıl şerbet satanlar değildir. Memlekete şöyle bir bakmak, ne kadar sağlam kuvvet varsa onların hepsinin, geniş halk kütleleriyle birlikte yeni davra- nışında Hükümetin arkasında yer aldığını görmeye yetecektir. Metin Toker "Saf Amerikalı" başlıklı başyazısında bunun nedenine ışık tutmaktadır. Saydığımız ve sevdiğimiz bir milletin kaba bir akdeniz kurnazlığının elinde oyuncak hale gelmiş olması, aldatılıp hatalı istikametlere sürüklenmiş bu- lunması, hele, lider diye bilinen bir memleketin politikasını idare edenle- rin "bir fikrimiz yok", “bir vaziyet almış değiliz", " Amerikadan şi- kâyetçi", '«bir yol arıyoruz" tarzında demeçler vermeleri bizi en azından hayrete düşürmüş ve takkemizi alıp ciddi şekilde düşünmemizi gerektir- miştir. Tarafsız bir Amerika! Bu, dostlarımız hiç kızmasınlar ve alınmasın- lar ama, gülünç bir Amerika demektir. Amerikayı bu hale düşüren sebep amerikan siyaset adamlarının hak ve hakikatin kimden yana olduğunu bil- dikleri halde bir takım âdi şantajlara boyun eğmelerinden başka Şey değil- dir. Halbuki Amerikayı Amerika yapan hususiyet, şimdiye kadar, onun halt ve hakikati cesaretle savunduğu inancıydı. Bu inancı yitirme yolundaki Amerika, bir kaç yıl içinde, bugün nihayet Türkiyede de sezdiği hislerin yeni bir dünyanın kurulmasını gerektirdiğini görüp anlayacaktır. Türkiye gibi sadık bir müttefik, türk milleti gibi ameri- kanları sahiden seven bir millet bu noktaya getirilmişse, Amerika için de düşünme saati gelip çatmış demektir. Saygılarımızla AKİS Içindekiler Günlerin Getirdiği Tüliden > Haberler Ni 4 Sosyal o Hayat 26 Yurtta Olup Bitenler 6 Haftanın İçinden 7 Musiki 28 Akis'in Yazı Serisi 17 Sinema » Dünyada Olup Bitenler 21 Tiyatro m Yayınlar 23 AKİS/3