24 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

24 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

TİYATRO Eskişehir Belediye Tiyatrosu açıldı Eskişehir Belediyesinin, son sel felâ- keti yüzünden .açılması geciken ye- ni tiyatrosu, 18 Nisan 1964 cumartesi günü, sade bir törenle açılmıştır. Yeni Belediye Tiyatrosu, o Porsuk üzerindeki ana caddeye çok yakın, merkezi bir yerde .Elektrik İdaresi İçin yaptırılmış olan binanın alt katında- dır. 180 kişilik bu küçük tiyatro, eski- şehirli gençlerin iki yıl önce .giriştik- leri -hatta bir ara Ticaret ve Sanayi Odasına ait bir binada ilk denemesi- ni yaptıkları- güzel bir (o teşebbüsün nihayet hem Valilik hem Belediye ta- rafından tamamiyle (obenimsendiğini. bu sayede de gerçekleşme yoluna gir- diğini göstermektedir. Kısa ve samimi bir konuşma ile tiyatroyu açan Belediye Reisi Saba- hattin Günday ,bu tiyatronun kısa za- manda kazanılmasında emek ve hiz- metleri geçen genç ve sanat aşıkı Va- li İhsan Tekinden ve Devlet Tiyatrosu Genel Müdürü Cüneyt Gökçerden bağ- lıyarak, İlk temsillerin gerçekleşmesin- de genç arkadaşlarına yardımcı olan Devlet Tiyatrosu sanatçılarına, bütün ilgililere, oObu fikri destekleyen basın mensuplarına teşekkür etmiş, kısa bir zaman sonra, aynı binanın üst katın- da 400-450 kişilik daha büyük bir sa- lon yaptıracağım ve bir şehir orkest- rası da kurulacağını müjdelemiştir. ' dan dilimize çevrilen, "Yerma"sı oy- nanmıştır. o Ergin Orbeyin o sahneye koyduğu. Turgut Zaimin dekorlarını. Güney Peymanın da kostümlerim çiz- diği bu oyunda bellibaşlı rolleri Gö- nül Peyman (Yerma). Mete İnselel (Juan), Özant Gürsoy (Marla), Ata- lay Şener (Victor), Sema Aybars Yaşlı Kadın), çiğdem Türkeş (Dolo- res), Şehvar Sezer (Görümce) v.s, oy- namışlardır. Saat 21.15 de ise Turgut özakmanın "Bulvar' adlı yeni komedisi oynanmış- tır. Bilindiği gibi, yazar bu oyunu hem müzikal, hem de müziksiz komedi ola- rak iki şekilde yazmıştır. Müzikal şek- li İsbanbulda, Dormen Tiyatrosunda, müziksiz komedi şekli de Eskişehirde oynanmaktadır. o "Bulvar'ı da, gene Turgut Zaimin dekorları İçinde, Ergin Orbey sahneye koymuş ve İlk önemli rolünü bu eserde oynıyan Sema Ay- bars (Aliş) ile Özant Gürsoy (Alek- sandra) ve Eskişehir Belediye Tiyatro- sunun genç sanatçıları büyük başarı göstererek uzun uzun alkışlamışlardır. Oyun: Dr. Kikota ve Kadınları" (“Le Signe de Kikota"). Müzikli Komed 3 bölüm Yazan : Müzik Adapte eden : Roger Ferdinand. : Georges Auric Kemal Türen. Tiyatro : Arena Tiyatrosu. Sahneye koyan : Pekcan Koşar. Dekor: Belgin Gürkanlar. Danslar : Erdoğan Gücerdem. Kostüm : Lale Belkis. Işık : Oğuz Çokcayüksel. Konu : Tecrübeli fransız tiyatro yazarı Roger Ferdinand, eşlerini seven ve onlara annelik zevkini - şu veya bu sebeplerle - tattıramıyan kocaların yü reklerini ağızlarına getirecek bir psikanaliz denemesiyls iki buçuk saat se yirci tatlı tatlı güldürüyor: genç ve güzel bir kadın - üstelik kocasını se ven, ona sadık bir kadın - bir türlü olmıyan çocuklarının içinde biriken sev gisini beğendiği genç erkeklere vermekten, onlarla yakından ilgilenmekten| üzerlerine titremekten kendini alamamaktadır. oRufa uzmanlarına göre bu japon doktor üstad Kikota'nın yeni keşfettiği bir geçici hastalıktır ve önü ne geçmeye imkân yoktur. Karısına sevgisi -ve güveni- olan her koca, he- vesini alıncıya kadar, karısının bu eğilimini hoş görmelidir. Aksi halde... ay- rılık mukadderdir. Ama zeki koca, karısını iyi etmenin kolayını buluyor. Bal kın nasıl: oda aynı hastalığa tutuluyor, o da "evlât muhabbeti" ile iki genç güzel kızı eve alıp bağrına basıyor... Genç karısı Flora da (Lâle Belkis) o saat bu hastalıktan kurtuluveriyor... Oynıyanlar : Erhan Gökgücü (Doktor), Pekcan Koşar (Michel, koca), La le Belkis (Flora), Türker Tekin Genç operatör), Alp Öyken (Genç dekora- tör), Bilge Şen (Nicole, çiçekçi kız), Aysel Dinmez (Pat, dansöz). Beğendiğim : Pekcan Koşarın tempolu, hattâ dinamik oyun düzeni. AŞı rılıklara alelâdeliklere (o kolayca düşülebilecek sahnelerde, daima zarif ka lan bir komedi üslübu içinde, "Kikota belirtisinin kötüye kullanılmamasını sağlamayı başarmış olması... Koca rolüne, sıcak bir oyunla kazandırdığı se- vimli ifade. Lâle Belkisin ince ve zeki bir oyunla çizdiği, samimiliğine de. inandırdığı, yetişkin evlât sevgisine susamış, modern fransız kadım tipi. TÜR ker Tekinin sıkılgan aşık, genç operatörde gerçekleştirdiği değişik ve güzel kompozisyon. Georges Auric'in tatlı, ince müziği. Beğenemediğim : iin yaşlı Doktorda Erhan Gökgücünün istek siz, dolayısıyla silik o Sonuç : Hiç sıkılmadan Seyredilen, hoş. zarif, bir oyun. Lütfi AY Arena Tiyatrosunda "Dr. Kikota ve Kadınları" Kocalara ibret... AKİS/33