29 Mayıs 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

29 Mayıs 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

SİNEMA gişir. Değişir, çünkü komutayı yar- dımcısı yüzbaşı Blasi ele almaktadır. Alberto Sordi'nin yüzbaşı (o Blasi'si silik, askerlikle herhangi bir ilişiği ol- mayan, savaştan kaçınan, daha çok insancıl yönlerinin öne çıktığı bir tip- tir. o Sürekli olarak savaş alanından Saçıp kurtulmak ve cephe gerisinde ölümü olmayan rahat bir iş aramak- tadır. Ama talihi onu savaşla yüzyü- ze getiriverir. Binbaşının ölümüyle komuta, ister istemez Blasi'ye geçer. Blasi, kaleden çıkarılan birliğini ateşin öbür yakası- na götürmekle görevlidir. Görevin zor- la yüklenişi bir yana, üstelik başında iki de ingiliz esiri vardır ve bu iki e- sir sürekli olarak yüzbaşı Blasi'yi ra- hatsız etmekte, askerlik onuruyla oy- namaktadırlar. Blasi. bu iki esirden kurtulma çareleri arar Ve bulur da kaçmalarına göz Richardson ile Burke'e açık açık söylememekle bir- likte lafı döndürüp dolandırıp dokun- durur. İki ingiliz bu işe pek akıl erdire- memekle birlikte, önlerine konulan bu fırsatı kaçırmak istemezler ve gecele- yin, el ayak çekildikten sonra, bir ko- layını bulup kaçarlar ve kendi birlik- lerine katılırlar. Yüzbaşı Blasi böylece başındaki i- ki belâyı defetmiş olur ve rahat rahat birliğini yola çıkarır. Tersine akan nehir Fakat işler, barışta olduğu gibi sa- vaşta da düzenli gitmez ve nehir birdenbire tersine akmaya başlar. Bir- liğine katılarak bir çeşit kahraman durumuna yükseltilen binbaşı Ric- hardson. komutanı albay Brownlow'- in emriyle yüzbaşı Blasi'nin birliğini ya esir almaya, ya da ortadan yok et- meye memur edilir. Richardson için bu zor bir durumdur. Kendisine iyi muamele yapan, savaşta değil de an- cak barış günlerindeymiş gibi bir dost- luk gösteren ve hatta kaçmalarını bi- le sağlayan Blasi'yi karşılıklı savaşa çağırmak, ya esir almak ya da çekip vurmak, kolaylıkla (yapılabilecek bir iş değildir. Richardson, bu görevden uzak tutulmasını isterse de komutanı dayatır ve yoksul Richardson. küçük bir komando birliğiyle yollara düşer. Binbaşı Pornari'nin ölümüyle sonuç- lanan savaşta iyice bir hırpalanan Blasi, yorgun, bitik, savaş kaçkını as- kerleriyle hedef bellediği kaleye ge- lirler. Fakat kalede kimseler yoktur. AKİS/34 Katılacakları asıl birlik, kaleyi boşalt- mış ve sırra kadem basmıştır. Blasi. o zaman ne yapacağım şaşırır. Tam o anda da kalenin kendilerine yetişmiş ingilizler tarafından sarıldığı ve tes- lim olunması şartı koşulduğu haberi gelir. Blasi, herşeye razıdır. Teslim olmak, bir çeşit savaştan okaçmaktır ama, hiç olmazsa ölmemeyi de sağla- mak ve garantiye almak demektir. eslim şartlarını görüşmek üzere kendilerini saran ingiliz birliğinin ko- mutanı ile görüşmeye vardığında kar- şısında binbaşı Richardson'ı görün- ce beyninden vurulmuşa döner ve tes- lim olmayı şiddetle reddeder Bu du- rumda Richardson için yapacak hiç birşey yoktur. Blasi'yi fikrinden cay- dırmak için belirti bir süre düsünme, payı tanır Ne var ki, o sürenin s0- nunda Blasi oyununu oynamış ve tes- lim için afrikalı askerleri göndererek gerçek italyanlarla kalenin arka ka- pısından çöle kaçmıştır. Binbaşı Richardson -kalenin sa- rıldığını ve karşısında düşman olarak Richardson'ı gördüğünde Blasi gibi - küplere biner ve komutanlığını ve sa- vaşı bir yana bırakarak işi inada bin- dirir. Blasi'nin ardına düşer. Ortada bir çekişme, bir savaş yok- tur. Yerine, iki insanın birbirlerine karşı duyduklan yersiz inadın sonucu, bir kaçıp kovalamaca başlar. (o Çölde HAMLELER Blasi kaçar, Richardson kovalar. Bu kaçıp kovalamaca da gerçekte bir so- na varmaz. Derken,. Blasi'nin birliği- nin maskotu olan bir geyikten yarar- lanan Richardson tam avına yaklaş- tığı bir anda kaçırır. Blasi'ye sadık dört yerli asker, Blasi'nin hırçınlığına karşılık, ormanı ateşe verirler ve her iki taraf da gölün ortasındaki ada- cıkta buluşurlar, karşı karşıya gelir- Savaşlar ve insanlar Savaşın insan üzerindeki etkisi ne- dir? Savaş, yalnızca, karşılıklı a- dam öldürmenin ve bunun sonucunda gelen kahramanlığa erişmek midir? Blasi'nin ters dönen talihi, orman yan- gınında kurtuluş için kapağı attıkları adacıkta karşılaştıkları kendilerinden sayıca üstün İngilizlere, işi esir düş- meye kadar vardırır. Rollel değişmiş- tir, bu defa esir alan Richardson, e- sir düşen de Blasi'dir. Ayni Blasi dav- sanı olan italyanı; Richardson ise gö- revci, ödevine bilinçsizce sarılan, di- temsil oetmektedirler. Bu durumda. Blasi'nin Ookendi davranışına eş bir davranışı Richardson o beklemesi pek yersizdir GAZETESİ TERCÜMAN Bir çok yenilik ve devamlı hamleleriyle hizmetinizdedir. Dert, dava, dilek ve temennilerinizi ancak, “TERCÜMAN GAZETESİ" sosyal hizmetler servisiyle duyurabilirsiniz TERCÜMAN : Apartman katı ikramiyelerine her ay bir yenisini ekleyerek, okuyucusundan aldığını yine okuyucusuna veren taratma tek gazetedir. TERCÜMAN OKUUYUNUZ. (AKİS - 972)