17 Temmuz 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

17 Temmuz 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

TIYATRO kespeare broşüründen bir mikdarının -orta sayfası değiştirilerek ve “On İkinci Gece” nin rol dağıtımı konu- larak - Parise götürülmesi uygun gö rülmüştür. Paris temsillerine ait fran sızca program ise Milletler Tiyatrosun ca bastırılmakta olduğundan, ayrıca bir de fransızca broşür veya program bastırılmasına lüzum görülmemiştir, Nitekim Devlet Tiyatrosu idarecileriy le işbirliği yaparak bu fransızca prog ramı hazırlıyan Milletler (Tiyatrosu sekreteryası, programa, bir süre önce Ankaraya gelerek Moliğre'ip "Don Ju an” inı sahneye koymuş ve sanatçıla- rımızı tanımak fırsatını bulmuş olan tanınmış rejisör ve komedyen Jean Mercure'e ve o sırada Pariste bulunan Unesco İcra Komitesi üyelerinden Prof, Bedrettin Tuncele önemli iki ya zı yazdırıp koymayı ihmâl etmemiş- tir. 31 Mayısta Frankfurt yoluyla Pa rise gelen Devlet Tiyatrosu sanatçıla- rı, dekor ve kostümleriyle birlikte, 1 Haziran sabahı Sarah Bembharât ti- yatrosunun sahnesine girdiler ve tem- sil akşamına kadar oyun Ve teknik pro valarını yapmak fırsatını buldular. İlk temsil 2 Haziran akşamı Veril- di ve bu temsile yerli ve yabancı Pa- TİS basınının bütün temsilcileriyle Bü- yük Elçiliğimizin, Basın ve Kültür ata şeliklerimizin mensupları ile gerekli görülen şahsiyetler dâvet edildiler, Ankarada hazırlanmış, ama hiç Oy- nanmadan Parise getirilmiş olan yeni “On İkinci Gece” nin ilk temsili böy- lece Pariste, Sarah Bernharât tiyatro sunda verildi. Bu tatlı Shakespeare ko medisinin Devlet Tiyatrosu topluluğu tarafından - 1948 den bu yana - dör- düncü oynanışıdır Ve 'Türk Tiyatrosu tarihinde yabancı bir memlekette Ve- rilen ilk premiğre' dir Fransız radyo su İle bazı gazeteler bunu belirtmeği ihmâl etmediler, Oyun gene Avni Givda çevirisin- den oynandı, ama bu sefer Cüneyt Gökçer tarafından, gene Turgut Za- imin dekor ye kostümleri, Nevit Ko- dallının veni sahne müziği ile, yeniden sahneye konuldu, rol dağıtımında ss değişiklikler yapıldı, Bunların en ö- nemlileri, vaktiyle Yıldız Kenterin oy namış. olduğu Olivia'nın Ayten Kaç- maza, Müşfik Kenter ile Ulvi oOUrazın oynamış oldukları Delinin Bozkurt Ku ruça, Muazzez Kurdoğlunun oynamış olduğu Viola'nın Çiğdem Selışıka, Me- lek Öktenin oynamış olduğu Mary'nin de Muazzez Kurdoju'ya verilmiş ol- masıdir, Cüneyt Gökçerin Tol dağıtımında yapmayı zorunlu gördüğü bu “gencleş tinme” ameliyesinin isabeti (Pariste Devlet Tiyatrosu Pariste “Anlayana sivrisinek süz.” daha iyi anlaşıldı. Ayten Kaçmaz ince fiziği ve çok ölçülü oyunu, Çiğdem Selışık bir Sha- kespeare kişisine pek uygun düşen klâ sik üslübu, Bozkurt Kuruç canlı ve kıvrak kompozisyonu, Mua27z6z Kurd- oğlu da sahne tecrübesinden kuvvet alan neşeli ve sevimli yorumuyla yapı lan değişikliği haksiz çıkarmadılar, Hattâ oyunun başarılı oyuncuları ara sında dikkati çektiler, Komik sahnele- re hayat veren Sir Toby'de Salih Ca- nar, Sir Andrew da Ertuğrul oİlgin, Fablen'de de - provalarda ayağından sakatlandığı için rolü sekerek, topal oynıyan - Şahap Akalın ise, bir eleş- tirmeci tarafından “en başarılı Falstaff 'vâri çete” diye anılacak kadar beğeni! diler, Cüneyt Gökçerin Malvolio'daki erişilmesi güç kompozisyonu ise bütün Paris basınının sözbirliği halinde öv- düğü üstün bir yaratış olarak kendini kabul ettirmekte güçlük çekmedi ve “en ünlü Shakespeare kahramanları- nin heybetini kazanan” bir tip olarak alkışlandı, Temsilden sonra Bernharât TPemsilden sonra Sarah sahnesinde, büyük başarı geceler! nin ve parlak -premiğre'lerin manzara sı görülüyordu. Paris Büyük Elçimiz Uşaklıgil, daha birinci aradan sonra, tamamiyle dolmuş olan salondan yük selen devamlı alkış seslerinden heye canlanmış, Cüneyt Gökçerle arkadaş- larinı perde arası tebriks koşmuştu. Şimdi ise, başta Milletler Tiyatrosu Müdürü Claude Planson olmak Üzere, Milletlerarası 'Tivatro Enstitüsünün Genel Sekreteri Jean Darcante, Ma- Teşal Lyautey'in Türkiyeye gelmiş olan Yeğeni, eski Ankara sefirelerindeh ss vimli türk dostu Mm, Tarbâ de Saint -Hardouin, Jean Mercure Ve eşi ta- niınmış sanatçı Jandeline, tanınmış, eleştirmeci Paul-Louis Mignon, Fran- sız Radyo ve 'Televizyon uzmanları, gazeteciler, Büyük Elçiliğimiz ve Baş- konsolosluğumuz ileri gelenleri ile Prof. Beârettin Tuncel, Pariste bulunan Şe- hir Tiyatrosu sanatçılarından Şirin. Devrim, Parise yerleşmiş Çoşkun Tunçtan ve ünlü virtüozumuz İdil Biret ile genç mime sanatçımız Erdinç Dinçer Ve daha birçok türk sa- natçı ve öğrenci sahnevi doldurmus- lar, sanatçılarımızı tebrik oediyorlar- dı, İlk akşam sanatçılarımıza Sunu- lan tek çiçek büketi ise nazik dostu- muz Jean Mercure'in buketi idi, içekten yana Devlet Tiyatrosu sü natçılerı ikinci akşam daha talihli çık tılar, Başka bir yerde vazifeli olduğu için ilk temsile gelememiş olan NATO nezdindeki Büyük Eiçimiz Muharrem Nuri sar ikinci temsil için pek a3 kalmış olan önyerlerden kendi parasiy la bilet almakta ısrar etmiş, bir arka- daşıyla geldiği temsili sonuna kadar dikkatle izlemiş ve sanatçılarımıza in» san boyunu aşan muazzam ve nefis bir corbellle, âdeta çiçekten bir kf- çük ağaç göndermişti, AKİS/33