14 Ağustos 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

14 Ağustos 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER ziler bu şekilde ele geçirilmiştir. Bu arada, Birleşmiş Milletler Kuvvetleri emrindeki İsveç birlikleri, çarpışma- lar şiddetlenince oradan o uzaklaşmış- lar, türkleri kaderleriyle başbaşa bı- rakmışlardı. Erenköy deki küçük telsiz Ankaradan durmadan imdat istiyor, rumların çok üstün kuvvetlerle ohü- cuma geçtiklerini bildiriyordu.. Du- rum son derece tehlikeliydi. Binlerce türk birkaç saat içinde imha edilebi- lirdi. Ama asırların kinini kusan pali- karyaların hevesleri gene kursakların da kalacak, az sonra inisiyatif o Anka ranın eline geçecekti... Ankarada olanlar Aynı anlarda Türk,Hava Kuvvetle- ri Komutanı Orgeneral İrfan Tan- sel Kartaldaki havacılar kampında mayosunu giymiş, ancak bir güne kavuşabildiği mavi suları seyre- diyordu. Biraz sonra o maviliğin, için de olacağı vi memnundu. Denize bir kaç adım kal vi utanım, komutanım!" di ye bir ses duydu. Bir an arkasına dön meden kendi kendine gülümsedi, "Bu ve da kısmet olmıyacak galiba... di- üşündü. Ankaradan jet uçağı ile bir kur- may albay gelmişti, Orgeneralle acele görüşmesi gerektiğinde ısrar ediyordu. Biraz sonra durum anlaşılmış. oTan- sel derhal mayosunu çıkararak dört yıldızlı üniformasını sırtına geçirmiş- Komutan ve haberci albay aynı jet uçağı ile Eskişehire uçtular. Yol- da Tansel daha tafsilâtlı olarak du- rumu öğrenmek fırsatını bulmuş, a- lışık olduğu ve sevdiği yüksek irtifa- larda rahatça düşünmüştü. Hava Kuvvetleri Komutanı 10-15 dakika sonra Eskişehir Hava OÜssün- de idi. Oradaki brifing salonunda üs kumandanı ve subaylarla görüştü, Kıb- rıstaki durumun kendilerine, görev al- ma fırsatını verecek şekilde gelişti - gini anlattı, hazırcıları kontrol etti. Bu vesile ile havacıların morallerinin son derece yüksek olduğunu ( sâdece mamaktan ayi üzgün bulimdoklarna! tesbit ett Az sonra Tansel yine Bi jet uça- ğı ile Ankara yolunda idi. Hava Kuv- vetleri Komutanının arabası o Başba- kanlık binasının önün de park ettiğin de saatler 15.30 'u, gösteriyordu. Tansel Bakanlar Kurulu salonu- na girerken toplantı başlıyalı ancak 20 dakika geçmişti. Olağan üstü bir konunun görüşüldüğü her haliyle bel- liydi. Ciddi ve üzgün ifadeli Bakan- lar, Kuvvet Komutanları ve Başbakan İnönü bardağı taşıran son damla kar- şısında alınacak en isabetli tedbiri dü- şünüyorlardı. Saat 17 'ye doğru fikirler tebellür etti ve birleşti: Çeşitli şekilde ve is- tikamette gelen haberlerin okontrolü, durumun yerinde ve sıhhatli olarak tesbiti için bir jet filosu çarpışma böl geleri üzerinde uçacak ve keşif yapa- İnönü ve Kumandanlar İki el bir baş içindir AKİS/10 KulağaKüpe Yazısız karikatür,, Türkiyeye karşı,kendisinden Kıbrısın yardım istemesi ü- zerine Suriye- Hükümeti askeri birliklerine Türkiye-Suriye hu- dudu üzrinde yığınak yapılması emrini içermiştir! caktı. Bu uçuş aynı Meme bir ih- tar anlamını taşıyacal Saat 17 'de Tansel Başbakanlıktan ayrıldı ve Hava Kuvvetleri Komuta lığına gitti. Çok geçmeden birkaç jet ten müteşekkil bir birlik Yeşil (OAda üzerinde idi. Kırmızı işaretli uçakla- rın aylardan sonra tekrar Kıbrıs se- malarında görünmesi bir bomba tesiri yaptı. Ümitlerini hiç bir zaman ta- mamen kaybetmemiş olan Kıbrıs türk leri etrafını kuşatan ağır silâhlara ve kendilerine yönelen ateş salvosuna rağmen "bayram yapıyorlar, o palikar- yalar ise evdeki hesabın, çarşıya uyup uymıyacağı hakkında şüpheye düşmüş görünüyorlardı. Bu uçaklar keşif görevlerini hak- kıyla yaptılar. Bu arada pilotlarımızın rum mevzileri üzerine resim (çekme! için dalış yapmadan önce "hini ha- cette" kullanmak zorunda kalabilecek- leri makinalı tüfeklerini bulutları he- def alarak kontrol etmeleri heyecanı arttırmıştı. Palikaryalar "ateş açıyor- lar!" diye yaygarayı o koparıyorlardı. ysa o gün için ateş açılması söz nusu olmadığı gibi, komutanlarının €- mirlerinden çıkmaları katiyen omüm- kün olmıyan disiplinli Türk pilotla- rının heyecanlarına mağlup olmaları düşünülecek ihtimâl değildi. O, gece Hava Kuvvetleri oKomu- tanlığındaki fotoğrafhane (o görevlileri uyumadılar. Keşif uçuşlarında çekilen yüzlerce resim banyo edildi, daha son- ra değerlendirilmek üzere kırmızı ya kalı subayların önüne getirildi. Bu resimler, rumların Adayı savunacakla- rı iddiası ile sağdan soldan edindik- leri ağır silâhları, aslında Oo Adadaki Türkleri imha için kullanacak şekil- de yerleştirdiklerini, inkâr main b çek şekilde ortaya koyuyordu. Bu resimler ertesi gün çok faydalı oldu.