6 Kasım 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

6 Kasım 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

YURTTA OLUP BİTENLER Zabıta Suçlu kim? ve cu İzmir gazetelerinde iki ün ile şu manşetler dikkati çekti: Bir Polis, Beylik (Tabancası ile Genelevdeki Dostunu öldürdü!", "İzmir Polisi Ölüm Saçıyor", , Polis Dün De Bir Garsonu Öldürdü! İki gün ara ile iki polis memu- rundan birisinin beylik tabancası ile İzmir Genelevlerindeki dostunu ge- nelev içinde, diğer bir polisin de Bas- mane Emniyet Amirliği o merkezinde beylik tabancası ile bir garsonu öldür- mesi, bir diğer şahsı da tabanca ile ağır surette yaralaması, dikkatleri is- ter istemez, bir ay önce Karşıyakanın ve basit birer zabıta olayı sayılamıya- cak bu suçlar, vatandaşın emniyet ve huzurunu teminle görevli bir teşkilâ- tın 27 Mayıs ihtilâlinden önce olduğu gibi şimdi de prestijini iyiden iyiye sarsmış ve İzmirliler, o sabıkalılardan, hırsızlardan ve canilerden ziyade po- listen korkar duruma genişlerdir. Derebeyi hayatı Geçtiğimiz haftanın ortalarında, Çar- amba günü, saat 19.30'u gös- terdiği sıralarda İzmirin Tepecik sem- tindeki Genelevler sokağından yedi el tabanca sesi duyulunca, yalnız Genel- evler sokakları değil, bütün Tepecik semti ayağa kalktı. Tabanca sesle- ri Genelevler sokağındaki 30 numaralı evden gelmişti. Aynı anda, genelev Polisler Vazifeleri: Şenlikler semtinde cereyan eden bir diğer iğrenç olay üzerine çekti. Şenlikler karakolunda görevli | iki polis memuru, bir ay önce, emniyetini sağlamakla görevli bulundukları semt- te, hem de karakola 80 metre mesa- fede bir eve tabancalarını çekerek baş kın yapmış, evin onaltı yaşındaki gü- zel kızına, anne ve babasının gözü 6- nünde, silâh tehdidi ile tecavüze yel- tenmiş, karşı koyan kızın babasını fe- ci şekilde dövmüş, sonra da kızı saç- larından sürükleyerek kaçırmağa o te- şebbüs etmişlerdi. Olay, İzmir Em- niyet Müdülüğü tarafından kamu o- yundan gizli tutularak örtbas edilmek istenmiş, ancak bir gazeteye şikâyet yazısı gönderildikten sonra tahkikat yürütülebilmişti. Polisin faili (olduğu Asayişi temin etmek!.. kadınlarının canhıraş feryatları ayyu- ka çıkmıştı. Yedi el silâh sesi, ardın- dan, yarıçıplak genç bir kadının, de- lik deşik vücuduyla cansız yere yıkıl- ması, sonra genç bir adamın, sanki hiç bir şey olmamış gibi sessiz (o sedasız, kalabalık arasından çekilip gitmesi. İşte, hepsi bu kadar!.. Olayın içyüzü şudur : Buca Em- niyetinde görevli Rasta Kutlu adın- daki polis memuru, üç yıldır dost ha- yatı yaşadığı Genelev kadınlarından Nazmiye İpeki, evlenme teklifini red- dettiği için, devtetin kendisine ema- net ettiği tabanca ile vurup öldürmüş, sonra da genelevlerde cirit oynıyan si- vil ve resmi polislerin hiç birinin müda dahalesine mâruz kalmadan, elini ko- lunu osallıyla (o sallıya, Genelev- ler sokağından çıkmış ve (o civardaki Kemer karakoluna gidip teslim olmuş- tur. İzmir Emniyet Müdürü Hüseyin Taluy, olaydan hemen sonra basına şı demeci vermiştir : "Müessif olaya se- bep olan polis memurunun görevine son verilmiştir." Olayın yankıları devam ederken, yani Genelev cinayetinin üzerinden tam ellialtı saat geçtikten sonra, ge- çen haftanın son günü sabaha karşı saat 03.00'de bu defa da Basmane sem- ti sakinleri üç el tabanca sesi ile uy- kularından uyanıp sokaklara fırladı- lar. Silâh sesleri, Basmane garına yüz metre mesafedeki Basmane Polis Mer- diğer şahsı da tabanca ile ağır surette yaralamıştı. Bu cinayetin faili de birincisinde olduğu gibi, İzmir Emniyet kadrosun- da görevli İsmail Derin adlı yirmi ay- lık bir polis memurudur. Olayın tafsi- lâtı şöyledir : Santral garajda görev- li polis memuru İsmail ile Çine Bir- lik otobüsleri sahihi Mustafa Yılmaz n Mustafa Yılmazla önce Kordondaki bir meyhanede kafayı çekmişler, sonra is Basmanedeki Mavi Kelebek o gazino- suna giderek içkiye orada devam et- mişlerdir. Üzerindeki üniformayı Öze hayatı için istismar eden polis İsmail Derin, bir ara taşkınlık yapmağa ve etrafa sataşmağa başlayınca, Şefgar- son Nihat Kutluay kendisini ikaz et- miş ve yatıştırmağa çalışmıştır. Polis İsmail Derin bu müdahaleye sinirlen miş ve "Yürü karakola! Hakkında mu- amele yapacağım" diyerek Şefgarsonı kendisinin görevli oolduğu Basma ne Polis Merkezine götürmüş ve ka- rakol binası içinde beylik tabancası- nı çekerek, üç kurşunla yere sermiş- tir. Kendisine omâni olmak istiyen Mustafa Yılmazı da ağır surette yara- lamıştır. İzmir Emniyet Müdürü Hüseyin Taluyun bu olaydan sonra verdiği de meç de çok enteresandır: "Vatandaş karşısına çıkamaz olduk. Cinayet işli- yen polis memurunun işine son veril- miştir." İzmirde Polisin prestijini sarsan sa- dece bu son bir ay içinde vuku bu- lan üç müessir olay değildir. İzmirliler, tının titizlikle ele alınması kanaatini taşımaktadırlar. izmir Emniyet teşkilâ- gerektiği