20 Kasım 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

20 Kasım 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

memiş olmakla beraber, sızan bazı na- berlere göre, iki yeni oyunun rol dağı- tımı bugünlerde belli olanak üzeredir. Bunlardan biri Recep Bilginerin, geçen mevsim repertuvara alınmış olan, "İs- yancılar"dır. Bilindiği gibi bu oyun. geçen mevsim İstanbul Şehir Tiyatro- sunun Fatih bölümünde sahneye ko- nulmuş Ve büyük bir başarı kazana- rak uzun' süre oynanmıştı. "İsyancı- lar", bir köy halikının siyasi bir par- tiye dayanarak görevini kötüye, kendi çıkarına kullanan bir muhtara isyan etmesinin hikâyesidir. Sahneye konulacağı söylenen ikinci oyun ise Strindberg'in "Rüya Oyunu" dur ve Afif Obay tarafından, alman- casından, dilimize çevrilmiştir. Bir üçüncü oyun olarak Cevat Feh- minin, şimdi İstanbulda büyük ilgi gö- ren "Buzlar çözülmeden" adlı son O. yunu üzerinde durulmaktadır, Cevat Fehmi Başkut yeni oyununu Devlet Tiyatrosuna henüz göndermemişse de, ilgililer, İstanbul temsillerini görmüş- lerdir. Edebi Kurul bu konuda olumlu bir sonuca vardığı takdirde, "Küçük Şehir", "Paydos" ve "Göç" yazarının son -belki de en güzel- oyununu An- kara seyircisi de yatanda görmek fır- satını bulacaktır. Refik Erduranın yeni bir oyunu Devlet Tiyatrosuna yakın çevreler- den öğrendiğimize (ogöre, "Cengiz Harun Bisikleti" adlı oyunu amerika- lılar tarafından satın alınıp, filme de çekilmesi kararlaştığındanberi, oOLon- draya yerleştiği söylenen Refik Erdu- ran, son rötuşlarını yapmakta olduğu yeni bir oyununu Devlet Tiyatrosuna verecektir. Yaz aylarındanberi yurdumuza dön- müş bulunan Refik Erduran henüz Londraya gitmemiştir ve İstanbulda sahneye konulacak bir omüzikalinin son provalarıyla meşgul olmaktadır. Saim Alpago Eskişehirde Devlet Tiyatrosunun tanınmış eski sanatçılarından Saim Alpagonun tekrar Devlet Tiyatrosuna girmek üze- re olduğunu, önceki sayılarımızda ha- ber vermiştik. Saim Alpagonun duru- munu inceleyen Devlet Tiyatrosu Yö- netim Kurulu, Alpagonun, kurulup gelişmesiyle Devlet Tiyatrosunun ya- kından ilgilendiği (o Eskişehir Belediye Tiyatrosunun başına gelmesinde daha büyük fayda görmüş, sanatçı da bu teklifi memnunlukla kabul etmiştir. Eskişehir Belediye Tiyatrosunun Mü dürü ve Başrejisörü olarak yeni göre- vine başlamış olan Saim Alpago, geçen hafta, Gogol'ün "Müfettiş"i ile perde- yi açmış ve temsillere başlamıştır, , AKİS, 20 KASIM 1964 Oyun : "Üç Korogiuk Opera ("Dreigroschenoper"). Yazan : Bertolt Brech Müzik : Kurt Weili. Çeviren ve sahneye koyan : Tuncay Çavdar. Tiyatro : Kent Oyuncuları Topluluğu (Dormen Tiyatrosu), Dekor : Tuncay Çavdar - Metin Demiz. Kostüm Sevim çavdar. Işık : Coşkun Aslancan. Konu : Bertolt Brecht'in ingiliz şairi John Gay'nin "Dilenciler Operası" (1728) 'ndan 1928 de meydana getirdiği epik müzikal. Batakhaneleri, kaatil teri, hırsızları, sahte dilencileri ve sakatları, sokak kadınlarıyla (bütün Soho'yu sahneye çıkaran yazar, bir zamanlar kapitalizmin merkezi sayılan Londrada, burjuva düzeninin ve sosyal eşitsizliğin yarattığı sefaleti, bu se faletin de nasıl ticaret haline getirildiğini göstermek istemiştir. Vaka baş- lıca şu olaylar etrafında gelişmektedir: ünlü ve yakışıklı haydut o susta Mack'in dilenciler kralı Peaohum'ın kızı Polly ile evlenmesi; kayınbabası- nın ve eski gözağrısı Jehny'nin ihbarlarıyla yakayı ele vermesi; eski anka- daşı - ve gizli ortağı - polis müdürü Kaplan Brown'un yardımlarına rağ- lıya bağlanması.. Brecht, seyircinin rahatını kaçırmıyan bu finalde o bile men darağacını boylaması ve son dakkada iskemleden indirilerek işin tat- burjuva alışkanlıklarını, kötü "compromis" leri, her zamanki sinizmi ile hicvetmektedir. Oyniyanlar : Yıldız Kenter (İzbelerin Jenny), Şükran Güngör (Peac- hum), Kararan Yüce (Mangır Matthevy), Müşfik Kenter (o (Macheath), Ayla Algan (Polly), Erol Günaydın (Kaplan Brown). Sema Özcan (Lucy Brown), Cahit Irgat (Salkımsöğüt Walter) v.s. Beğendiğim : Tuncay Çavdarın, dekordan yana Metin Denizin, kostüm- den yana eşi Sevim Çavdarın, ışıktan yana da Coşkun Aslancanın önemli paylar olan başarılı bir sahne düzeniyle oyunun ne "fikir", ne de "yerli renk" unsurlarını istismar etmeden, epik ve batılı bir üslüp içinde sunduğu ahenkli temsil. Bellibaşh rollerden Jennyde Yıldız Kenterin, Peachuym'da Şükran Güngörün güçlü kompozisyonları. Sustalı Mack'de Müşfik Kente- rin çekici ve sürükleyici oyunu. Ayla Alganın Polly'ye - aileden geçme bir içgüdüyle-hem"esnaf", hem de "âşık" " yönünü belirterek kazandırdığı sevim- li yüz. Kaplan Brown' da Erol Günaydın'ın, Çengelparmak'ta Bülent Kora- tel, Mangır'da Kâmran Yücenin, Destere'de Uğur Sayın, Lucyde Sema Özcanın, Salkımsöğüt'te Cahit Irgatın isabetle çizdikleri tipler. Beğenemediğim Sahneye koyucunun, Brecht'in oyununda zaman ve mekân bakımından, 1956 da, Milanodaki Piccolo Teatro'da, ünlü rejisör G. Strehler'in yapmış olduğu transpozisyonu kendisine maletmiş olması. zevkle dinlenin ve seyredilen bir müzika Lütfi AY Kent Oyuncularında "Üç Kuruşluk Opera" Bedelsiz oithalât 29