15 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

15 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER Reformu varsa orada boygösteren Ada nalı Cavit Oral ağa, şu günlerde, Ta- --- Bakanı Turan Şahinin peşini bı- rakmamaktadır. Üstelik, Cavit Oral gibi büyük toprak sahibi veya toprak sahibinin nüfuzu ile milletvekili (o se- çilmiş olan politikacıların o Mecliste- ki sayısı bir hayli yüksektir. CHP - kendi içindekiler de dahil olmak üze- re - bu baltalama gayretlerine karşı çok dikkatli olmalıdır. Gerçi CHP i- çindeki reform aleyhtarları İnönünün ağırlığını koyması karşısında (o açıkça bir şey yapamıyacaklardır, fakat var- lıkları hiç bir zaman unutulmamalı- dır. k Reformu, görüldüğü gibi, Sosyalistlerin ümitsizlik ifade eden deyimi ile "Hükümet barajı" nı, on- ların hiç ihtimâl vermemesine o rağ- men asmış ye Meclise gelmiştir. Bir diğer tehlike de, bugüne ka- dar Hükümetin ve CHP' nin bu ko- i uyguladığını ileri süren aydınların gerçeği teslim de gecikmeleri ve CHP'yi tenkit ede- yim derken ağalarla aynı paralele düş meleridir. ? Türkiyedeki toprak refor- mu taraftarları samimi iseler, (o top- rak reformunun şu veya bu parti ta- rafından, şöyle veya böyle bir zende yapılmasına değil, rektiği gibi yapılmasına" önem vere- ceklerdir. Şu anda iktidarda o bulu- nan güçlü bir parti "Toprak reformu yapacağım" demektedir. O halde, re- formdan yana olanların yapacakları iş yapıcı olmayan tenkitlerde ısrar ederek bu işi önlemek isteyen toprak ağalarını kuvvetlendirmek olmamalı- dır. Böyle sakat birtutumun sonucu, sa cesurane çizilen sefalet statükosunun (devamı aktır olac 1965 Türkiyesinde, ni almalı" fikrine sar dir. Toprak ağaları, rinde olduklarını - "nazikane" - a- çıklamışlar ve yerlerini (o almışlardır. P ise fikrini "yapacağım" diyerek içindeki muhafazakâr un surlara göre oemrivaki sayılabilecek bir yere gelmiştir. AP da lideri De- mirelin salı günü Grupta yaptığı ko- nuşma ile "toprak taksimi" ne karşı olduğunu kamu oyuna açıklamış o da - tabii ağaların cephesinde - ye rini almıştır. İlerici, atatürkçü bütün aydınla- ra düşen, doktriner endişeleri işe ka- rıştırmadan, "toprak reformu tartış- ması ve mücadelesi" nde destekleye- cekleri cepheyi seçmektir... 10 "herkes (o yeri- Dış Politika "Vaşa Zdoroviye!" (Kapaktaki o misafir) O gece, Türkiye Büyük Millet Mec- lisinin kabul salonunda neşeli ve canlı bir hava esiyordu. Gözler iki insanın En ve çok kimse bu iki kişinin yüz hatlarından manâlar çıkarmaya çalışıyordu. o Çıkarılan mâ na hep iyimser oldu. İnönü de, mi- safiri Podgormiy de samimi bir dost- luk havası içindeydiler. m resmi, Senato Başkanı En Aka ile eşinindi. Akaların tatlı kızları Gülsün Aka ile yakışıklı oğul- ları Hasan Aka anne babalarıyla bir- likte ev sahipliği (o yapıyorlar, ohem rus misafirlere, hem de diğer davet- lilere, senatör ve Oo milletvekillerine, yerli, yabancı gazetecilere | ellerinden gelen ikramda bulunuyorlardı. — Ye- mekler mükemmeldi, şaraplar ve vot ka da iyiydi. Ama, Tekelin yerli vis- kisini içenler yüzlerini azıcık (o buruş- turuyorlardı. o Onun için, viskiye pek rağbet olmadı. Buna mukabil (o vot- kacılar ekseriyetteydi ve bunlar bir- birlerine rusca "Vaşa Zdoroviye — Şe- refinize" diyerek kadehlerini oyudum luyorlardı. Bir davetli gülerek: ". Ece, rus heyetinin şerefine kabul resminde de böyle olur" dedi. İnönü ve Podgorniyden sonra göz ler bir başka ve yeni simayı (takip etti: Süleyman Demirel. o Demirelin, Aka tarafından evvelce verilmiş olan ziyafete gelmemesi dikkati (o çekmişti. "Amerikalı patronları izin vermedi" diye alay ediliyordu. Bu defa gelip gelmeyeceği bilinmiyordu. İnönünün davete gelmesinden bir çeyrek o saat kadar sonra A.P. Genel Başkanı smo kinini giymiş olduğu halde - davet, gündelik kıyafetleydi! - esiyle birlik- te yi içeri girdi ve tabii dik- kati ve Podgomiy salonda şöy- le Br dolaştıktan, çeşitli (o gruplarla şakalaştıktan sonra oortadaki (obü- yük bir masanın etrafına oturdular. Yanlarında Senato ve Meclis Başkan larıyla Rusyanın Ankaradaki Oomesut Büyük Elcisi Rijof ve eşleri (o vardı. Demirel biraz sonra buraya davet olundu. İnönü Podgoriyin yanında- ki yerini A.P. Genel Başkanına bı- raktı ve Fuad Sinmenden öteki par- ti başkanlarının nerede nu sordu. Sirmen, Ahmet Oğuz (C.K. M.P.) ile Ekrem Alicanın (Y.T.P.) orada olduklarını söyledi. Demirelin Podgoriyle hasbıhali bittikten sonra Ahmet Oğuz rus misafirle bir (o sü- re konuştu. İki lider de rus heyeti- nin başkanıyla samimi, fakat ciddi ve olumlu görüşmeler yaptılar. Bu na mukabil Ekrem Alican Oo davete icabet etmedi. Y.T.P. nin buruk Ge- nel Başkam salonun bir (o köşesinde, yanında yâr-i vefakârı talihsiz (Raif Aybar ve başka bir kaç Y.T.P. li ile Podgomniy şerefine verilen bir resmi kabul Türk misafirperverliği AKİS, 15 OCAK 1965