29 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

29 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

TİYATRO Ankara Ninette de Valois Ankarada Balemizin kuruluşunda ve gelişme- de Valois, Devlet Balesinin yeni çaliş- malannı düzenlemek üzere, tekrar Ankaraya gelmiştir. Öğrendiğimize göre ünlü yönetmen, bir yandan Bale sanatçılarımızın ha- zırlamakta olduklan iki yeni ( baleyi sahneye koymak için gerekli hazırlık- ları ve son çalışmaları yaptıracak, bir yandan da halk müziğimizden il- ham alarak koregrafisi üzerinde bir süredir çalışmakta olduğu ilk türk ba lesini bitirecektir. Bu balenin, mevsim sonlarına doğru, sahneye konulup ic- ra edilebileceği tahmin edilmektedir. Yeni Bale temsilleri Bale bölümünün, önümüzdeki hafta- lar içinde, ilk temsillerini vermeğe hazırlandığı yeni eserler, birer per- delik iki baledir ve geçen mevsim sah neye çıkarılmış olan -gene bir perde- lik- "Satranç" balesiyle beraber oy- nanacaklardır. Bu balelerden ilki Malcolm Arnold' un "Yalnız" ("Solitaire") (o balesidir. Alan Abbott yönetecektir. Dekorları nı Refik Erenin, kostümlerini de Hâle Erenin çizdiği o"Yalnız"da gençkizı, iki grup halinde, Binay Berkan ile Ay- la Ünal canlandıracaklardır. Oynanacak ikinci bale ise, Frank Martin'in "Kapandakiler" ("The Bur row") adlı eseridir, Koregrafisini ge- ne Kenneth Mac Millan'ın çizmiş ol- duğu "Kapandakiler"i de Ninette de Valois sahneye koyacak, orkestrayı ge ne Alan Abbott yönetecektir. Bu eserin dekorlarıyla kostümlerini de Refik ve Hâle Eren cifti hazırlamaktadır. So- listlere ogelince bellibaşlı kişilerden Kadın'ı Tenasüp Onat ile Meriç Su- men, Şakacı'yı Sait Sökmen ile Erhan Ergüler. Toplumdışı'nı Hüsnü Sunal ile Taner Akakçe, İki Genç Aşık'ı Ay- la Ünal ve Perit Akın ile Gülcan Tunç çekiç ve Tanju Tüzer, İki Genç Kız'i Rezzan ve Ümran Ürey kardeşler ile Binay Berkan ve Jale Akyüz, Çocuk'u Neyran Özmen, İki Kadın'ı Shirley Su başı ile Gülen Zobu v.s. canlandıra- caklardır. AKİS, 29 OCAK 1965 Piyesi gördüm Oyun: "Tozpembe" ("Turlututu".), Komedi 3 perde. Yazan: Marcel Achard. Çevirenler: Meliha Artun - Sabahattin Kudret Aksal. Tiyatro: Meydan Sahnesi (Ankara). Sahneye koyan: Yılmaz Gruda Dekor-Kostüm: Çetin Köroğlu. Konu : Marcel Achard'm, bütün oyunları gibi, "aşk" üzerinedir, "Pata- tes" ve “Aptal Kız" yazarı, ustası olduğu şiirli duygu komedisinin yeni ve gü- zel bir örneğini veriyor, yaman bir teknik başarısı da gösteriyor Genç gü- zel karısıyla aç kalan ressam Baptiste Favart, düştüğü çaresizlik içinde -daha çok da karısının zoruyla-, bir zamanlar çılgınca seviştikleri eski metre- sine Zengin bir iş adamının karısı olan Pascale Chevert'e şantaj yapmayı dener Acemisi olduğu, istemiyerek yaptığı bu işi öylesine yüzüne gözüne bu- lastırır ki sonunda, ikisine de havagazı musluğunu açıp beş aydır kirasını veremedikleri küçücük çatıkatında, sırtüstü ölümü beklemekten başka ya- pacak iş kalmaz. Ama insanlar istemekle de ölemiyorlar bazan... Önce Pas- cale'ın kocası sonra bizzat kendisi, biri karısına yapılan şantajın meraklı öfkesi öbürü küllenmiş bir sevginin acımayla karışık şefkati içinde, bu- bahtsız çifti o perişan halde, gelip bulurlar. Achard da bütün ustalığını ve inceliğini bu son perdeye saklamış gibidir. Gerçekten canlarına kıymak için herşeyi yapmış olan bu iki insanın acıklı durumundan seyirciyi "gül- düren" komedi unsurlan yaratmakla kalmıyor, Baptiste' le Pascale'in. biri- birlerini halâ ne derin bir aşkla sevmekte olduklarını "duyurmasını" da bi- liyo yapanlar İhsan Sanıvar (Victor), ri Tibet (Ernest Tabarot), Çe- tin Köroglu (Baptiste Favart), Aysun Özvural (Joel). Yılmaz Gruda (Fran cis Chevert), Mediha Köroglu e Chevert), Yaşar Güner (Chatelard) Beğendiğim : Yılmaz Grudanın, Achard'ın şiirli, duygulu yönünü, tem- polu renkli bir oyun içinde e duyurmayı başaran sahne düzeni. Çetin Koroğ- lunun seyirciye "darlık" sıkıntısı vermeyen sıcak dekorları. Kartal Tibetin profesyonel şantajcı Tabarot'ya kazandırdığı sevimli Çetin Köroğlu ile Yılmaz Grudanın, birbirine zıt iki karakter çizmekte gösterdikleri ra- hatlık. Mediha Köroğlunun, otoritesi içinde zarif oyunu. Aysul Özvuralın, sahneye ilk çıkışında, sıcak, sevimli, ölçülü oyunu, temiz diksiyonu, her ba kımdan rahatlığı ile çok ümit verici kaabiliyeti. Beğenemediğim: Achard'ın sunduğu hayat komedisinde repliklerin al- tında -özellikle sanatçılar eğ yatan sosyal burukluğun, "güldürme" uğ- runa di 7 bırakılmış olması S : Zevkle seyredilen iii ince bir oyun; bir Achard komedisi. Lütfi AY Meydan sahnesinde "Tozpembe" Dünya öyle görünür ama

Bu sayıdan diğer sayfalar: