19 Mart 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

19 Mart 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

Avrupa Tiyatrosu Konulu -ve pro- jeksiyonlu - ikinci konferansı (o geni; ilgi uyandırmış ve ünlü tiyatro-bilgi- ni hararetle alkışlanmıştır. Öğrendiğimize göre Sahne ve Mü- zik Sanatları (o Danışma Kurulunun. Devlet Konservatuvarnın reorganızas yonu üzerinde çalışmakta olan Eği- -im ve Öğretim Komisyonu. Prof. Kin- ann'ın Ankaraya gelmesinden faydalanarak, Oo kendisiyle (| istişarede bulunmağa karar vermiştir. Komisyo- nun ricasını memnuniyetle kabul et- miş olan Prof. Kindermann bü tecrübe ve ihtisas sahibi olduğu bu konuda, gerekli izahları aldıktan son- ra. Komisyona mütalâasını bildirecek- tir. Yeni oyunlar Devlet Tiyatrosu sahnelerinde üç ye- ni oyun provaya konulmuştur. Bunlardan biri, Cevat Fehmi Baş- kutun - bir süre önce provaya konul- duğu halde, teknik sebeplerle prova- lar Çözülmeden"i Salih Canar sahne- ye ami İkinci oyun. Afif Obayın Strind- berg'den dilimize oçevirmiş olduğu "Rüya Oyunu"dur ve rejisini (Mahir Canova yapmaktadır. Bu eserin Bü- yük Tiyatroda sahneye (konulması beklenmektedir. Üçüncü oyun ise, Tahsin Saraçın Frederica Garcia Lorcadan çevirdiği ye ayrılmış olan. Turgut Zaim çize- "Yerma"da, oyuna adını veren ka- dın kahramanı Gökçen Hıdır oynıya- caktır. Öbür roller şu sanatçılar ara- sında paylaşılacaktır: Sadrettin Kı- ıç (Jean). Tülay Artuk (Maria), Ha- lük Kurdoğlu (Victor), Handan Uran (1. Yaşlı Kadın). Sema Aybars (Do- lores'in kızı). Günsel Gündüz (Genç Kız), Faize Kuhar (Dolores). Leman Çıdamlı (2. Yaşlı Kadın) v.s. İ. Kemal Elbirin ölümü Gazetelerin Pariste, bir kalb krizi sonunda öldüğünü haber verdikle- ri avukat İsmail Kemal Elbir, uzun yıllardanberi Fransız Sahne Yazarla- rı ve Bestecileri Derneğinin (Societe des Auteurs et Compositeurs Dramati- gues) Türkiye temsilcisiydi. Sahnele- msil müsaadelerini sağla- makta tiyatrolarımıza her zaman ko- laylık göstermiş, yardım etmiş olan İsmail Kemal Elbirin vakitsiz ölü- mü sanat çevrelerimizde samimi bir üzüntü- yaratmıştır AKİS, 19 MART 1965 Piyes gördüm Oyun: "Kurt", oyun 3 perde Yazan: Sedat Veyis Örnek. Tiyatro: İstanbul Şehir Tiyatrosu (Üsküdar) Sahneye koyan: Ergun Köknar. Dekor: Bülent Erbaşar. Konu: Birkaç yıl önce Ankaradaki Oda Tiyatrosunaa gördüğümüz Tank- red Dorst'un "Sür Dibinde" adlı ilgi çekici oyununu bize tanıtmış olan ya- zarın ilk tiyatro denemesi, seyirciye, oldukça fantastik bir kurt hikâyesi an- latıyor: Halil Ağanın, ağılını altüst eden, en semiz koyunlarını boğazlıyan bir kurttan nasıl öcünü aldığını, onu pusuya düşürüp diri diri nasıl yakala- dığını sonra kuyruğuna teneke bağlayıp nasıl salıverdiğini, daha sonra kuy- ruğundaki teneke ile kendi dünyasına maskara olan kurdun, acı acı uluya- rak, dağları taşları nasıl inlettiğini ve... Halil Ağada rahat uyku bırakmaya- rak, yaptığına onu nasıl pişman ettiğini... Oynıyanlar: Sait Ergenç (Çarkçı), Feridun Karakaya (Çavuş), Agah Ş Hün (Halil Ağa), Uluer Süer (Kör Bekir), Kadri Ögelman (Nalbant). Din- çer Çekmez (Irıza). Fethiye Sezer (Kadın), Metin Çekmez (Yunus), Engin Şenkan (Durmuş) v.s. Beğendiğim : Yazarın, ilk oyun denemesi olduğu halde, "Kurt"dâ - "To- puzlu"ya benzer - bir taşra töresini, tiplerini. duyurabilmiş olması. o Halil Ağayı, oyunun anadireği olarak, çekici bir karakter halinde sivriltmeyi ba- şarmış olması. Halil Ağa - Çarkçı çatışmasına dramatik bakımdan olduğu kadar psikolojik bakımdan da inandırıcı bir gerilim kazandırabilmiş olması Hünün. tecrübesinden ve fiziğinden faydalanmasını bilerek. (o Halil Ağaya, ölçülü ve rahat bir oyunlajetkili bir ifade kazandırmış olması. Çark- çı'da Bülent Erbaşarın. bir gerilim unsuru - ve menfi karakter - olarak den- geli ve başarılı oyunu. Çavuş'ta Feridun Karakayanın, Kör Bekir'de Uluer Süerin, Nalbant'ta da Kadri Ögelmanın çizdikleri güzel tipler. - Özellikle Karakayanın çok ölçülü ve sevimli oyunu. Di eiemediğim Yazarın, oyun yapısı bakımından, genel olarak "hikâ- ye" tekniği içinde kalmış olması. Bülent Erbaşarın dekorları -ve Halil Ağa- nın kostümleri yerli renk, yerli hava... kadar Ergun Köknarın sahne düzeninde eksikliği duyulan Bu yüzden oyun yurdumuzda değil de Batı ülkelerin- den birinde, zengin bir çiftlikte geçiyormuş sanısını veriyor. Sonuç: Önemli saydığım bu "yerli renk", "yeril hava" yoksunluğu bir ya- na bırakılırsa - ki bunun suçu yazarın değil - umut verici bir ilk oyun; özen- li - belki biraz fazla özenli - bir icra, Büyük bir tiyatrosever olan rah- metli İsmail Kemal Elbir, bir zaman- lar sahnemizde ve perdemizde büyük başarılar kazanmış olan Feriha Tev- fikle evlenmiş, ama bu evlilik uzun LütfiAY sürmemişti. Pek sevdiği tiyatro işleri özellikle Fransız Sahne Yazarları ve Bestecileri Demeğin'n işleri için, son yıllarda avukatlığı hemen hemen bı- rakmış gibiydi. 2