22 Mayıs 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

22 Mayıs 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

SOSYAL HAYAT Kongreler Kadın politikacılar Temiz giyinmiş bir köy delikanlısı, beyaz başörtülü kadınların yanına gitti, cep saatine bir kere daha baktık- tan sonra : "— 6 otobüsüne yetişirseniz fena olmaz, nasıl olsa oylarınızı kullandı- nız" diye konuştu. Beyaz başörtülü ve hemen hemen eş giyinmiş olan kadınlar bir o süre düşündüler, aralarında konuştular, sonra bir tanesi ceıvap verdi geldik; kongreyi so- kuna kadar dinliyeceğiz." Delikanlı gülümsedi ve "— Siz bilirsiniz" diye cevap ver- --- ” iz di. Olay, Rüya sinemasında geçti. Deli- kanlının adı Abdullah Yıkılmazdı. Ba- lıkesirin Yakup köyündendi. O sabah erkenden kalkmış ve partili kadınları C.H.P. nin Balıkesirdeki İl Kadın Ko- lu kongresine getirmişti. Emine Emir, Rabia Yıkılmaz ve ar- kongreyi sonuna adar ir zevkle dinlediler, özellikle senatör Nejat Sarlıcanın ve Ankara- dan gelen misafir politikacı kadınla- rın konuşmalarını, tek kelime k madan izlediler, yanlarında Balıkesir İl Kadın Kolu Başkanı genç Yurdusev Arığa sık sık, konuşulanlar hakkında sorular sordular. Hele bir ara, Erdek Kadın Kolu üyesi Necla Çağların yaptığı heyecanlı konuşma hepsinin gözlerini yaşarttı. o Necla Çağlar konuşmasında, bu seçimlerde kadınların bol miktarda Türkiye Bü- yük Millet Meclisine girmelerini istedi. İL başkanları ise, Yurdusev Arığın adaylığını teklif et- tiler. Zaten bu sözler yalnız (o Yakup köylü partilileri değil, Rüya sinema- sını dolduran 159 delege ile büyük ço- gunluğu kadın olan misafirleri de aynı şekilde coşturmuştu. Memleket meselelerinde erkekler gibi söz sahibi olmak onların da hakkı idi Seslerini Türkiye Büyük Millet Meclisinden duyurmak istiyorlardı. Köylüsü kent- lisi, genci yaşlısı, okumuşu okumamışı, hep aynı fikirde idiler. Kendilerine has bir takım meseleleri vardı: kadın- özellikle bir takım sosyal konularda başarılı işler yapacaklarına inanıyor- lardı Ana konular Ama kongreyi değildi. Kadınlar, 26 saran tek mesele bu bu seçimlerde C.H.P.' Önümüzde seçimler vardr muhakkak, layık olduğu yeri bulma- sını istiyorlardı. o Bunun için seçmen kütüklerinden başlamak üzere, derhal faaliyete geçilecek, sandık başların da nöbet tutulacak, birlik ve beraber- liğin zedelenmemesine özellikle dik- kat edilecekti. Bu arada, kadın kolla- rına mensup üyeler başlıca görevleri- ni de yerine getirecek ve memleket meselelerini, yetkili (o ağızlardan öğre- nerek bunlan ev ziyaretlerine, sohbet toplantılarına, gündelik hayata götü- receklerdi. Bu kadar bahsi geçen top- rak reformu neydi? Mülkiyet hakkına gerçekten karşı mıydı? Neden lüzum görülmüştü? Vergi reformu yapılma- dığı takdirde ne olurdu? Kimlerin vergi ödeyip, kimlerin ödemediği nasıl Zannedildiğinin aksine, hemen he- men bütün dünyada, parlamentolar-: da çok az kadın vardır. Çünkü genel olarak, kadınlar politik hayata yeteri kadar hazırlanamamakta ve yeni ge- lişen memleketlerde sembolik şekilde meclislere girerken, diğerlerinde da bütün hayatlarını erkek gibi politika- ya hasredenlerin tekelinde olan çetin bir işe pek az heveslenmektedirler. Fakat kadının memleket meselelerin- söz sahibi olması, memleket me- selelerinin nedenlerini o bilmesi ve bu konuda çalışması, halkın bilerek oyu- nu kullanmasına yardımcı olması, si- yasi haklarını kullanmasını öğren- mesi, onun parlamentoda işgal ettiği sayısından muhakkak ki çok daha önemlidir. Hangi memleketler- de kadın işe, ta tip sistemli bir çalış- ma ile girmişse, orada gerçekten si- yasi hayata atılmış, sembolik olmak- tan kurtulmuştur. Finlandiya ve İn- C.H.P. Balıkesir kadın kolu kongresi Seçim anlaşılırdı? Petrol Kanununun en sa- de vatandaşla ne gibi bir ilgisi vardı? Petrolün millileştirilmesi şa neler getirecekti? Doğum Kontro- lü Kanunu kadına, çocuğa .aileye ne- ler getirmişti? Daha rejim meseleleri vardı. Kıbrıs dâvası vardı, İşçi hakları vardı. Bütün bunları, bütün gerçekle- riyle beraber halka duyurmak, anlat- yanlış tefsirleri önlemek, ya- propagandayı çürütmek gerekti. Zaten bu, C.H.P. Kadın Kollarının başlıca görevi idi. Bu teşkilât hem halkın siyasi eğitimine yardımcı ol- mak, hem de kadının yetişmesini sağ- lıyacak bir okul görevi görmek üzere kurulmuştu. ta vatanda- hazırlığı giltere bunun başlıca misallerini teş- kil etmektedir. Kadın Kolları kongreleri Geride bıraktığımız hafta içinde Ba- lıkesirde yapılan Kadın kongresi, Erzincan İl Kadın kongresini izlemiş, bunu Kırklareli Kadın kongresi takip etmiştir. Gaziantep ve İçel, kongrele- rini yapmak içkin İlçe kadın kolu kon- grelerini tamamlamak üzeredirler. Önümüzdeki aylarda yurdun herbir köşesinde politikacı kadınlar kürsüye. çıkacaklar ve memleket meseleleri, ka- dın meseleleri üzerinde düşündükle- rini kamu oyuna duyuracaklardır. O- lay, kadının siyasi hayata atılmasını sağlamak yönünden olduğu kadar, AKİS, 22 MAYIS 1965