17 Temmuz 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

17 Temmuz 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

S İ N Türkiye Ahret sualleri iz Uyananlar" filmine karşı hazır.anan tertiplerin hikâyesi, fil min macerasının bunlarla bitmediği, yeni olaylara gebe olduğu bu sütun- larda (Bak: AKİS - Sayı 577 - 10 Tem MUZ 1965) geniş şekilde yer almıştı. Aynı tarihli günlük gazetelerdeki bir haber, bütün bunları sıcağı sıcağına doğ rulamaktadır. Haber, Antalyanın AP'li milletvekillerinden birinin, Başbakan tarafından cevaplandırılması kaydıyla Meclis Başkanlığına bir soru önergesi vermesiyle ilgilidir. Yâni "Karanlıkta Uyananlar”" filmi şimdi de Meclise ge- tirilmiştir oOorada da tartışılacaktır. Ama hu tartışma bir gerçeği ay- dınlatmak için olmayacaktır. kü ortada gizli bir durum, aydın - latılması sorunlu herhangi bir gerçek yoktur. AP'li milletvekilinin önergesin de yer alan sekiz maddelik soruların hepsini yerli sinema haberlerini, aktü- alitesini izliyen herhangi bir sinema E M A meraklısı kolaylıkla cevaplandırabilir, cevaplandırdıktan sonra da, "bunlar a soru mu yâni?" diye şaşar. Sine - ma meraklısı seyirciler bunu yapabildik teri sonra, konuyu enine boyuna ince- lemiş olması gereken sinema heveslisi milletvekilinin bu soruların cevabını haydi haydi vermesi ve bunlardan bir- şey çıkmıyacağını yine haydi haydi bilmesi gerekir. Fakat amaç bu değil- dir ki... Amaç, "Karanlıkta Uyanan- larda karşı hazırlanan tertipler zinci- rine-yeni bir halka eklemek, suyu bu- landırmmak ve bu bulanık suda balık avına) çıkmaktır. Hele seçimlerin eşi- Şinde... AP'li milletvekili tarafindan, Antal ya Festivalinin bir tüzüğü bulunup bulunmadığı, şayet varsa Turizm ve Tanıtma Bakanlığı Temsilcisi Semih Tuğrulun İstanbul Radyosundaki - açık oturumda "Antalya Festivalinin tüzü- ğü yoktur" yolundaki sözünün adı ge- çen film lehinde bir şahadet havası yaratmağa matuf olup olmadığı sorul- maktadır. Öp babanın elini A" ntalyâ Festivalinin bir festıval tüzü ğü denecek metinden yoksun oluşu bugünün değil, daha geçeni yılki ilk AR talya Festivali yapıldığı zamanın mese lesidir. Nitekim böyle bir tüzük olmadı- &ı içindir ki türk sinema yazarları, sine ma eleştirmenleri ne geçen yılki, ne de bu yılki festival jürisine katılmak için yapılan çağrıyı kabule yanaşmamış- lardır. "Festivalin tüzüğü yok" sözün- de "Karanlıkta Uyananlar” filmi le- hinde hava yaratmak çabası görmeğe gelince bu, Ördek Hasan hikâyesini de aşan bir zorlamadır. AP'li milletve- killi" bununla da kalmamış "Karanlık ta Uyananlar" lehinde hava yaratanın Turizm ve Tanitma Bakanlığı olduğu "havasını yaratmak için", Semih Tuğ- rulun Turizm ve Tanıtma Bakanlığı temsilcisi sıfatı üzerinde durmuştur. Oy sa türk sinemasıyla az çok ilgilenen her kes, Semih Tuğrulun bu memleketin kalburüstü birkaç sinema yazarından . biri olduğunu bilir. AP'li milletvekili "Karanlıkta Uyananlar' Antalya Film Festivalinde ve Üniversite Film Kulü- bünde yapılan seçmede ancak üçüncü- lüğü alabildiği halde Varna Film Fes tivaline gönderilmesine de itiraz etmek tedir. Antalya Film Festivali jürisinin filmleri değerlendirmedeki "eşsiz" ka- biliyeti dillere destan olmuş, senaryo ödülünü Fikret Hakana, lâboratuvar çalışması ödülünü "Eczacıbaşı Fabri- kaları"na vermeğe kalkışan üyeleriyle bu jüri bütün basının alaylarıyla kar- şılanmıştır. AP'li milletvekilinin ileri sürdüğü ikinci "yetkili değerlendirme makamı" Üniversite Film Kulübüdür. Bu kulüp, sinema seyircisi niteliğin- den başka bir sıfatı olmayan üniversi- te öğrencilerinden meydana gelmiştir. Kaldı ki, milletvekilinin bir dayanak olarak kullandığı Antalya Film Festi- vali jürisi ile Üniversite Film Kulübü nün değerlendirmeleri de birbirine ta- mamiyle karşıttır. o Antalya Festiva- linde üçüncülüğü alan "Karanlıkta U- yananlar" Üniversite Film Kulübünün listesinde de üçüncüdür ama, Antalya Film Festivalinde “e faaliyetiyle bi- rinci olan "Aşk ve Kin", Üniversite Film Kulübünün, beş filmlik, listesinde ancak sonuncu olabilmiştir. Dahası var, bu konuda asıl yetkili olan sinema yazarları ve eleştirmenlerinin hepsi "Sinema 65" dergisinin açtığı mevsi- min en iyi 10 yerli filmi soruşturmasır da birinciliği hep "Karanlıkta Uya- nanlara vermişlerdir. 10 filmlik liste- lerin hiçbirinde Antalya Film Festiva- linin "birincisi" "Aşk ve Kin'inn adı geçmemektedir. Hamamın namusu A” milletvekili bununla da yetin- miyerek, Varna Festivaline gönde- rilecek filmleri tespitle yetkili jüriye herhangi bir etki yapılıp yapılmadığını 17 Temmuz 1965