19 Şubat 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

19 Şubat 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

AKİS büyük işlere meraklı bir kimsenin yapması Demirelle Zeytinoğluna bir müttefik kazandırdı. "Amerikada tedavi" formülüne Gürseli razı et- mek bu suretle güç olmadı. Halbuki Walter Reed hastahanesindeki fizi- koterapi teşkilâtını azami kırkbin lira masrafla Çankaya Köşküne bile yaptırtmak mümkündü. Bunun ye- rine; öteki mülâhazalar ağır basınca Cumhurbaşkanına çok zahmetli ve yorucu yolculuğu yaptırmak yoluna gidildi. O gidince de, AP'li Senato Başkanı Atasagun vekil olarak Cum- hurbaşkanlığı görevine başladı. Kriz gelince.. Cemal Gürsele öldürücü kriz Ame- rikaya ayak basmasından beş gün sonra, 8 Şubatta geldi. 8 Şuba- ta kadar Amerikadan Türkiyeye hep, Cumhurbaşkanının çok iyi ol- duğu, tedaviden memnun kaldığı yo- lunda iyimser, fakat sathi haberler iletilmişti. Washington'daki gazete- ciler havadis almakta sıkıntı çeki- vorlar, karşılarında Zeytinoğlu du- varını buluyorlardı. Bu sırada Gür- sel, aslında, müşahede devresindey- di. Testler, tahliller yapılıyordu ve bunlar kendisini yoruyordu. Cumr- hurbaşkanının yorulmaması gerek- tiği bundan çok önce, Cumhurbaş- kanlığının eski başdoktoru Reşat Yaşat tarafından bir raporla bildi- rilmiş, Dr. Yaşat Cumhurbaşkanlığı görevini ifada devam etmesinin bile Gürsel için ae olatağını söyle- miş, fakat netice Dr. Yaşatın baş- döklolukan a ii ol- muştu. Nitekim yorgunluk, korkulan ne- ticeyi vermekte gecikmedi. Bu satırlar kaleme alındığı sıra- da Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel, amerikan askeri hastahanesindeki özel dairesinde çok derin bir uyku- ya dalmış bulunuyordu. Genişleyen kanaat, bu uykudan uyanmasının imkânsız denilecek kadar uzak bir ihtimal olduğudur. Gürsel 8 Şubat sabahı ağırlaşmış ve oksijen çadı- rına alınmıştır. Walter Recd'deki a- merikalı doktorların belirttiğine gö- re Cumhurbaşkanının hipotermi te- davisiyle (oveya oksijen (çadırında yaşamaya devam etmesi, sansasyo- nel bir anlam taşımamaktadır. Bunu bünyenin ve in sağlamlığı te- min etmektedi: Önemli olan, Gürselin iki taraflı inmeye mâruz kalmasıdır. Bilindiği gibi. Ameri kaya gitmeden önce mhurbaşkanının sadece sol tara- i felçli idi. 8 Şubatta gelen İnme, sağ tarafın da tutulmasına yol aç- mıştır. Bu arada hastanın şekeri artmış, 10 Şubat gecesi kalp kifayet- sizliği ortaya çıkmıştır. Böyle du- DİNE SAYGI — miştir. Resmin çekildiği yer, Ankaranın göbeğindeki Ulus İşhanının alt katıdır ve - müslümanlar, kendinizi sıkı tutunuz! - Yukarıda görülen resim, bir cami avlusunda çekilme- eski bir hela- nın önüdür. Ulus İşhanının alt katındaki kadınlar helâsı, işgüzarlar tarafından mescide çevrilmiştir ve bir müezzin, her öğle vakti burada ezan okuyarak, ce maati namaza çağırmaktadır. ' "Ulus İşhanının sade- ce 90 metre ötesinde Zincirli Cami varken, helayı mescide çevirme- nin sebebi ne ola ki?" demeyiniz. Devlet dairelerini, makam odaları- nı namazgah yapanların zihniyeti İşte böyle, belâyı da mescide çe- virmekten elbette ki hiçbir sorumluluk duymayacaktır. 19 Şubat 1966 YURTTA OLUP BİTENLER ramlarda, yükseldiği takdirde tıkalı beyin damarlarının açılması sonu- cunu yaratabilecek olan tansiyon ise düşük bir seyir (göstermiştir. Tıp otoritelerinin ifade ettiklerine göre, bu durumda yapılacak şey, Al- laha dua etmekten ibarettir. Şaşkınlık başlıyor Türkiyeye mütemadiyen Cumhur- aşkanı Gürselin ne kadar iyi ol- duğu haberleri iletilirken durumun bu acı şekli alması Washington'daki heyet mensuplarını şaşırttı. Buna, sorumlularda şahsi korku da katıl- dı. Hele amerikalı bir doktorun bu haldeki bir hastanın Amerikaya ge- tirilmesi karşısında samimiyetle iz- lu ettiği şaşkınlık bu hisleri geliş- i. Ancak, vaziyetin saklanacak bir ünü kalmamıştı. Bunun üzeri- ne Walter Reed'in kapıları gazeteci- lere ve bilhassa (Washington'daki TRT muhabirlerine açıldı. Artık Türkiye, halk arasında, ne kadar saygı ve sevgi uyandırdığı da- ha iyi anlaşılan Cemal Gürselin sıh- i durumunu merakla, endişeyle izliyordu. Gelişen Cumhurbaşkanlı- gı Meselesi havadaki gerginliği art- tırdı. Sunayın Cumhurbaşkanlığı için bulunan formül şu oldu: Cumhur- başkanlığı kontenjanından bir sena- emekliye tör istifa ederek yerine,