5 Mart 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

5 Mart 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER Ziraat Bankası gibi parası bol bir müessesenin başına (o getirilmesin- den büyük faydalar sağlanacağını Bakana ve Başbakana anlattıktan sonra, karara varıldı: o Kitapçının yerine Aktekin getirilecekti!.. Kararname 13 Ocak Perşembe günü Çankayaya gönderildi. Fakat aradan bir gün, iki gün, üç gün geç- tiği halde, kararname imzalanmadı Gürsel, Kitapçıya verdiği sözü tutu- yor, kararnameyi imzalamıyordu. Bu, Hükümetin hesaplarını altüst . Seçim öncesi faturaları bekle- yip “duruyordu. Kararnamenin Çankayaya sevke- dilmesinden yirmi gün sonra Cum- hurbaşkanı Gürsel, tedavi mâksa- dımcılığına getirildi ve burada ger- çekten başardı çalışmalar yaptı. 27 Mayıs İhtilâlinden sonra Ziraat Bankası Genel Sekreterliği ardın- dan da. Genel Müdür Yardımcılığı görevlerinde bulundu. 1963'ün Mart ayında önce vekâleten, sonra da, Haziran ayında, asaleten Genel Mü- dürlüğe atandı. Bankanın son yıllarına ait bilan- çoları incelendiğinde, Kitapçının, üç yıl süren Genel Müdürlük göre- vinde gerçekten başarılı olduğu or- taya çıkacaktır. 1965'de bankanın nominal sermayesi 750 milyon lira- dan 15 milyar liraya yükseltildi. 3 milyar 287 milyon lira olarak prog- rama bağlanan zirai krediler yüzde T.C. Ziraat Bankası Kıratın yeni yemliği dıyla Amerikaya gönderildi. Gürse- lin gidişinden yirmi gün sonra da kararname Atasagun tarafından im- zalandı!.. Akil Kitapçı kimdir? AP'lilere karşı verdiği şerefli mü- cadele örneği herhalde uzun bir süre zihinlerden silinmeyecek olan Kitapçı, 1918 yılında Sivasta doğdu. Siyasal Bilgiler (Fakültesinin Mali kısmından mezun olduktan sonra Maliye Bakanlığında göreve başla- dı. Askerlik görevini yaptıktan son- ra, 1945 yılında Ziraat Bankasına Müfettiş Muavini oldu. ankanın i kademelerinde altı yıl hiz- met gören Kitapçı, 1954 yılında E- mekli Sandığı Genel Müdür Yar- 10 102,1 oranında dağıtıldı. Aynı yıl içinde bankanın mevduatında 680 milyon liralık bir artış görüldü. Bu artışla birlikte, bankanın mevduatı 4 milyar 795 milyon liraya ulaştı. 1964 yılında 29 milyon lira olan kâr, rasyonel kredi politikası, kâr- lılık ve verimliliği arttırmak için a- lınan tedbirlerin Oo uygulanmasıyla, 68 milyon liraya yükseldi. Bundan başka, verilen kredile- rin ziyan olmamasını ve başka iş- kullanılmamasını sağlamak amacıyla "kontrollü zirai kredi sis- temi" ihdas edildi. Bu sisteme göre, verilen kredi kontrol altında tutul- makta, çiftçiye, bu kredinin en kâr- lı ve verimli olarak nasıl kullanıla- AKİS bileceği, arazi üzerinde yapılan in- celemelerden elde edilen sonuçlara göre izah edilmektedir. Bu sistem gerçekten faydalı sonuçlar vermek- tedir. Kontrollü zirai kredi sistemi, önce seçilen pilot bölgelerde uygu- landı ve olumlu sonuçlar alındıktan sonra diğer bölgelere de uygulan- mağa başlandı. Plânın başlangıç dö- neminden 1965 yılı sonuna kadar sa- dece gübre için 300 milyon lira, zi- raat âletleri için de 250 milyon lira kredi dağıtıldı. Bankanın geleceği Görüldüğü gibi, Ziraat Bankası bu- gün, Türkiyenin büyük mali gü- ce sahip müesseselerinden biridir. Ancak AP Hükümetinin, banka yı bu duruma getiren Genel Müdü- rü değiştirip, yerine DP'li bir AP'li- yi getirmesi, bankanın gelecekte ne duruma düşeceğini haber vermek- tedir. Bugünkü Genel Müdür Fikret Aktekin, ODP devrinde Emlâk Kredi Bankası Genel Müdürü iken, adı bazı yolsuzluklara karışmış bir kimsedir. İhtilâlden sonra Ankara Savcılığına yapılan bir ihbarla, Ak- tekinin, bankaya ait 13 milyar lira- lık demir varken, özel bir firma- dan ve tonu 2400 liradan 4 milyar lira tutarında demir aldığı, oysa o sıralarda aynı demirin Karabük te- sislerinde tonu 1700 liradan satıldı- ğı iddia olunmuştur. Aktekinin, yabancı ülkelere de- mir cevheri ihraç edip, karşılığında demir ithal ettiği; Karabükte tonu- nun satış bedeli 1200 lira olduğu halde, dışardan getirtilenin tonu- nun 2700 liraya mâlolduğu, böylece müessesenin zarara sokulduğu da iddialar arasındadır. Bundan başka, Fikret Aktekinin bazı DP miiletvekillerine (e karşılık- sız olarak krediler verdiği, banka kredi veremeyecek oduruma geldi- ginde ise, zamanın Ziraat Bankası Genel Müdürü Mithat Dülge ile an- laşarak, tanıdıklarına, Ziraat Ban- kasında cüz'i miktarda hesap açtırt- mak suretiyle büyük krediler sağla- dığı söylenmektedir. Her halde Mit hat Dülge şimdi, bu eski hizmetinin faturasını sevgili arkadaşına uzata caktır. Zira Dülgenin, AP seçimleri kazanır okazanmaz bir dostu için Ziraat Bankasından kredi istediği, fakat sert bir "Hayır'la karşılaştığı bilinmektedir. 52 yaşında olan Aktekin, uzun süre Ziraat Bankasında çalışmış, 5 Mart 1966