19 Mart 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

19 Mart 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

AKİS Halbuki DP devrinin son günle- rinde de böyle bir olay cereyan et- miş, o Meclisin Başkanlık Divanı da bir açık oy talebini yok etmiş, sonra hesabını, Yassıadada vermiş- ti. Nurettin Ok, şüpheler üzerinde toplanınca, oturuma kısa bir ara verdi ve kaybolan ,önergelerin sa- hipleri ile görüşeceğini söyledi. Bu sırada Başkanlık Divanına, “Size güvenimiz kalmadı!" diye bağırıyor- lardı. Kuliste Nihat Kürşad, pişkin bir eda İle: — Bu işe artık James Bond ka- rışır" dedi. Bir hırsızlıktan bahsediliyor ve Meclisin haysiyetinin muştalı olay- dan bile daha büyük yara aldığı ifa- de Gyo sırada AP'nin mutedil bir milleğvekil -Sadık Tekin Müftüoğ lu- CHP kulisine geldi, Orhan Bir. git ve Fakih Özfakihe şu teklifi yaptı: — Biz Senatoda ekseriyet sis- temi istemekten vazgeçelim. İster- seniz, Önergeyi hemen hazırlıyalım. Ben Saadettin Bilgicin imzasını ala- cağıma ve önergeyi geçireceğimize söz veriyorum. Bu rejimin başına bir şey gelmesi istenmiyorsa. AP ile CHP anlaşmalıdır." Teklif, münferit bir beyaz bay- rak çekilmesi anlamını taşıyordu. Bilgiç ise aynı anlarda kuliste şöyle diyordu: "— im Kanununun geçmesi- ne razı olun, biz de bazı gen sorula rın açılmasını sağlıyalım. Bazı o- lâyların nn anlaşılmasını biz de istiyor! Fakat rm “AP'nin tutumu ay- niyle devam etti. Anayasaya önem vermiyorlardı, Meclisin haysiyetini düşünmüyorlardı. İstedikleri tek şey vardı: Seçim Kanununu hemen geçirmek... Yani, kuvvetlerini gös- termek! Feyzioğlu, tekrar açılan oturum- da söz Ml ve sor ir bu tutum, nedir bu gi- diş, n . gidiyorsunuz?" AP sıralarından cevap olarak kahkahalar gelince, Feyzioğlu, 1960 yılında Tahkikat Komisyonu öner- gesi kabul edilirken de aynı soruyu DP'lilere sorduğunu, onların da kahkahalarla güldüklerini hatırlat- t. Türk - İş VI. Genel Kurul ge Demirsoy bir ara sustu son- ra şöyle devam etti: 19 Mart 1966 YURTTA OLUP BİTENLER Demirsoy ve Tunç seçimden sonra Sendikacılık " — Biz elbette politika yapıyo- ruz. Fakat, hiçbir partinin patenti- ne girmek istemiyoruz. Meselâ, top- rak reformu yapılmasını, dış ticare- tin odevletleştirilmesini istiyoruz. Bu. politika değil midir? Yalnız, şu- nu peşinen arzedeyim ki, biz bun- ları katı doktriner görüşle istemiyo- ruz. Bize desinler ki, dış ticaret açı- ğını dış ticareti devletleştirmeden kapatırız, bunu ispat etsinler, o Za- man biz de görüşümüzden seve se- ve vazgeçeriz. Bizim için önemli o- lan, memleket menfaatleridir." Türk-İş Genel Başkam Demir- soyun, haftanın başında Pazartesi günü Türk-İş Genel Kurulunda Söy- lediği bu sözler, bundan bir süre önce Genel Sekreter Halil Tunçla birlikte ortaya attıkları görüşlerin, AP'li bazı delegelerin tenkitleri kar- şısında, kısaca izahıydı. Seçimlerde AP listesine Türk-İş kontenjanın- dan gireri ve bu sayede 'milletve ulan Metal-İş Federasyonu Başkanı Kaya Özdemiroğlu, faaliyet raporu üzerinde konuşurken, Türk-İşe mal- olmuş bu görüşleri şiddetle yerdi ve tam bir AP'li ağzıyla şöyle dedi: iz ada da herşeyi devlet- leştiriyorlaı. O zaman bizim, Rusya- dan ne e kalacak?" . i bir ucun, kendilerine taraftar A mabilni için korgre boyunca işlediği tema idi. Bir baş- a uçta bulunanlar -TİP'liler- ise bugünkü yöneticileri o sağcılarla iş- birliği yapmakla suçladılar. İcra Kurulu ile Yönetim Kurulu adına yapılan konuşmalardan sonra bir meslektir seçimlere geçildi. Genel Başkanlığa ve Genel Sekreterliğe, başka aday bulunmadığından, Demirsoy. ile Tunç, oybirliğine yakın bir çoğun- lukla yeniden seçildiler. Mali Sek- reterliğe Ömer Ergün, tüzükte ya- pılan değişikliklerle (ihdas edilen iki Genel Sekreter Yardımcılı- ğına da Harp-İş Federasyonu Baş- kanı Ethem Ezgü üe Tes-İş Fede- rasyonu Başkanı Selâhattin Erkap getirildiler; Tüzükte yapılan (değişiklikle Konfederasyona bağlı sendika ve federasyon üyelerinin aidatları 25'den 50 kuruşa çıkarıldı. Böylece Türk-İşin aidat geliri iki misline yükseltilmiş oldu. Burada ortaya bir mesele çıkmaktadır: Türk-İş, her yıl, AİD'den -Amerikan Yardım Heyeti diye bilinen yardım teşkilâ- tı- yardım almaktadır. Zaman Za- man "kökü dışarda teşekkül" sila- hıyla suçlanan Türk-İş, aidatların iki misline çıkartılmasıyla bu yardı- mı almadan da bütçesini -apabile- cek duruma gelmiştir. Genel Kurulun tüzükte «yaptığı önemli bir değişiklik de, İcra Ku- rulunun üç m Ve kişiye çıka- rılması oldu. Genel Başkan, Genel Sekreter ve Mali Sekreterden müte- şekkil İcra Kurulunda Genel. Sekre- terin direktifleriyle çalışacak iki Ge- nel Sekreter Yardımcılığı ihdas o» lundu. Ne var ki, önce 5000 lira -brüt- olarak tespit edilen Genel Sekreter o Yardımcılarının maaşı, La gecesi 3000 liraya -brüt- indi- rildi. 25