19 Mart 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

19 Mart 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER Erdem Buri ve Tülay German sahnede Kompradorlar Şarkıcı Tülay Germanın geceliği 500liradır. Komünistlik satanlar AS Klüpte işler ancak sabahleyin biter. Lüks otomobiller kibar müşterilerin sonuncusunu da kuş- tüyü yatağına götürdüğünde, mali- yeti Darüşşafakaya ait büyük bina- nın önünden 34 EU 517 plâka numa- ralı bir cakalı Chevrolet ayrılır. Bu Chevrolet'nin sahibi, Tülay Germa- nın gerçek kâşifi Erdem Buridir. U- zun süre orada burada takdimci- lik yaparak geçinmiş, o zor günle- rinde "mutlu yannlar"m hasretini dile getirmiş, müzisyen ve şair Er- dem Buri kompradorları başarıyla, eğlendirmeye başlamasından bu ya- na eski Consul'ünü General Motors'- un bu şık arabasıyla değiştirmiştir. Chevrolet, Erdem Buri ile Tülay Germâhı İstanbulun göbeğindeki Hilton Oteline götürür. Hiltonun 502 numaralı dairesinde iki oda var- dır. Bunların birinde Tülay German kalır. Öteki odanın sakini Erdem Buri ile eşi zenginleştiğinden beri çalıştığı şirketi terketmiş müsama- halı Bayan Büridir. As Klübün yö- neticileri amerikan kapitalizminin Türkiyedeki burcu diye solcular ta- rafından pek âlâ ve rahatlıkla ilân edilen meşhur otelde, Hiltonda de- vamlı olarak kalırlar. Tülay Ger- 8 eğleniyor man da. Erdem Buri de bunun için ütün sebeplerin en makulünü bul- ME Öle ki: r bir çalışma yapıyo- TUZ VE 2 dan önce hiç bir şey yemiyoruz. Gece, sabaha karşı işi- miz bittiğinde istirahatimizi temin eden ve istediğimiz; yemeği her sa- atte verebilen tek yer Hilton. De- vamlı kaldığımız için tenzilât da ya- pıyor. Hiltonda kalıyoruz." Halbuki İstanbulda, solculuğun kârlı satıcıları Tülay German ile Er- dem Buri gibi işini ancak sabaha karşı bitirebilen dünya kadar sanat- kâr, işçi vardır, fakat bunlardan German ile Burinin dışında hiç kim- se ünlü Conrad Hiltori'un, Türkiye de bir baloma bedavadan Terliği otelinde kalamamaktadır. En kârlı ticaret Türkiyede en kârlı ticaretin ne ol- duğunu gece hayatında ilk gören Erdem Buri olmuştur. Erdem Buri- nin, zengin olmadan önce sol fikir- lere sahip bulunduğunu bilmeyen yoktur. Takdimci Buri günün birin- de, Tülay Germanı keşfetmiştir. German, ailesiyle arası bozulmuş, sanatkâr ruhlu -ve gerçekten büyük sanatkâr- bir kızdır. Erdem Burinin kendisini keşfettiği günlerde bu es- mer, uzun saçlı, büyük ağızlı, kaim ve tatlı sesli genç kadın ingilizce AKİS ve italyanca dans şarkılan söyle- mekteydi. Tülay German evini ter- kedip Erdem Burinin Modadaki ba- badan kalma evine yerleşmekte ge- cikmemiştir. Erdem Burinin Tülay Germanın müzik hayatında büyük etkileri olmuştur. Güzel sesli cazip Tülay German türk halk müziğine Burinin ısrarıyla önem vermiştir. Önceleri oModadaki evin devamlı misafirlerinden halk şairi Ali İzze tin türküleri ele alınmış, sonra bun- ları başkaları takip etmiştir. Erden) Buri Tülay Germanın dans şarkıla xx söyleyen bir solist yerine show yapan bir artist olmasını sağlamış ona bir repertuvar (o hazırlamıştır Bu repertuvarda bilhassa, armoni' ze edilen halk türkülerine yer veril- miştir. Ancak Tülay German ilk önce başarı kazanamamış, iş bulduğu ge- ce klüplerinde çalışmaları çok kısa süreli olmuştur. Erdem ve Tülay çiftinin talihleri Ankaradaki sevim- li, sıcak İntim Paviyonunda değiş mistir. Ankaralılar kendileri için bir yenilik olan janrı beğendikleri gibi Tülayın sanalını da gerçek değeriy- le takdir etmişlerdir. Bu arada Türkiyeden, solcu bir organizasyon olan Balkan Müzik Festivaline ilk defa bir oskestra ka- tıldı. Orkestranın kadın solisti Tü- lay Germandi. Belgratta yapılan bu festivalde bizim orkestranın birinci olduğu Türkiyede duyuruldu. -San- ki, bahis konusu bir olimpiyatmış gibi.. Kaldı ki olimpiyatlarda bile takım halinde resmi birincilik yok- tur-. Festivalde bizim orkestra rao- dernize edilmiş halk türkülerimizi çalmıştı. İlân edilen başarı halkın geniş ilgisini çekti. Basında günler- ce röportajlar yayınlandı. Böylece hafif bati müziği çalanların repertu- varına modernize edilmiş halk tür- küleri girdi. Büyük tiraj gazetesi Hürriyetin tertiplediği Altın Mikro- fon yarışması bu ilgiyi çok daha ge- niş kütlelere maletti. O günlerde. Şişlideki Darüşşafa- ka binasında Çayhane diye bir gece klübü vardı. Burada, 1964'de Tülay German da çalışmış, fakat bir başa- rı kazanamamıştı. Fakat yeni hava- dan zeki.Erdem Buri istifade edin- ce ve geçen yaz Kalamışta kurduğu lüp bir sosyalist lokal olarak şöhret yapıp buraya da bir takım "kompradorlar" burunlarım soktuk- larında, kötü muamele görünce ma- zoşist ruhlu bizim "zengin yüksek sosyete" bundan çok hoşlandı. As Klüp ismi, bu çeşit hadiselerle ga- 19 Mart 1966