26 Mart 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

26 Mart 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

AKİS--- HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Millet Asıl o Gişe, hafta biterken ve İstanbul- da "komünizme karşı" etiketi al- tında tekbirli bir miting hazırlanır- ken, uzun zamandan beri susan 1- nönünün bir demeç vermesi, bu su- retle vaziyetini açıklaması geniş bir ilgi; çekti. Tecrübesi bilinen İnönü- nün İktidarın tutumuna koyduğu teşhis şudur: İktidar, Meclisin icin- de ve Meclisin dışında Muhalefet- ten; kurtulmak istiyor. İnönüye göre Meclis içindeki Muhalefete karşı bulunan yol Seçim Kanununu ge- çirmek, Meclis dışı içinse soysuz- laşmış bir komünist avı başlatmak- Bu noktaya kadar İnönüyle be- raber olmamanın imkânı yoktur. Zira bunlar, ortada davranışlar ve tertiplerdir. Ancak, İktidarın tutu- munun nedeni konusunda İnönü- nün yanılmış bulunması -kuwetle muhtemeldir. CHP Genel Başkam, Demirci İk- tidarının Muhalefetten okurtulma gayesini iktidardan bir daha git- memek niyetine atfetmektedir. Hal- buki çok görünüş, bambaşka bir oyunun Türkiyede o hazırlandığım belli etmektedir ve oyun daha ziya- de Türkiyenin petrolüyle madenle- rini ilgilendirmektedir. Bir takım Yen bu tabii kaynakların ta- arruf hakkını ele geçirmek istedik- leri hiç kimsenin meçhulü değildir. Bugün karşısında mücadele açılan cereyan, unutulmamalıdır ki, Tür- kiyenin petrolü ve madenleri konu- sunda vaziyet aldığı için derhal ko- münistlikle suçlandırılmış cereyan- dır. Bunun bilhassa Gençlik arasın- da kuvvetli o bulunması AP'nin de kendine göre bir Gençlik tertiple- me gayretlerinin temel sebebi ol- muştur Gitmemeye imkân var mı? Demirel İktidarının, Muhalefeti Mecliste ve Meclis dışında tasfi- ye de etse, gitmemesi imkânsız bir 4 : 614 26 Mart 1966 G.H.P. lideri İnönü basın toplantısında. Bir hayaldir. Bir defa, en kötü şartlar altında dahi CHP Muhalefeti kala- caktır. Anayasa da ortadadır ve A- nayasayı' değiştirmek (okolay değil- dir. AP "Mecliste Muhalefeti tasfi- ve etmek"tce, daha ziyade, TİP'in tasfiyesini düşünmektedir. Ondan sonra TİP etiketini CHP'nin üzeri- ne daha kolay yapıştmabileceğini zannetmektedir. ve onun nüfuzlu Bakanların- dan Mehmet Turgutun, petrol' ve madenler üzerindeki her tartışma yı komünistlik olarak ilân ettikleri bilinmektedir. AP iktidarı tek başı- na ele geçirdikten sonra,, ilk iş ola- rak iki genel müdürü tasfiye etmiş- tir: Petrolün başında bulunan ge- nel müdürü ve madenlerin başında ikaz daha... bulunan genel müdürü. Bunların görevlerinden uzaklaştırılmaları, ic- ra için engelleri ortadan kaldırmış- tır. Ancak harekete geçebilmek için bunun teşrii imkânlarının sağlan ması lâzımdır. Bugün, bilhassa giri- şilen komünist avıyla hazırlanan, o minarenin kılıfıdır. Kaba kuvvet tehdidi şimdiden ileri sürülmüştür. Ezeceğiz, yıkacağız, ilk ihtardan sonraki hareketimiz mahvedici ola- caktır sözleri fütursuzca ve belli müessese veya kuruluşlar zikredi- lerek söylenmektedir. Komünistlik olmayan hemen hiç bir şey kalma- mıştır. AP'nin prensiplerine ve te- mel felsefesine uygun bulunmayan herşey artık komünistlik ilân edil- 26 Mart 1966