23 Nisan 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

23 Nisan 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

ui inle "Türkiyede çok kuvvetli bir irtica hareketinin başla» dığını bildirmek için illâ “fakat komünizm hare- keti yoktur” demek gerekmez. Aynı şekilde, bir bol şevik edebiyatının alabildiğine (yapılmak istidadını taşıması da, irticayı (ogörmemenin sebebi 'değildir. Bugünün gerçeği A.P.nin gölgesine mürtecilerin, C.H.P.nin gölgesine saklanmış bulunduk: larıdır. Eğer oyunlarını güneşte oynayan iki büyük parti, birbirlerine karşı duydukları çekememezlik, hatta düşmanlık yüzünden, kendi gölgelerinde gelişen tehlikeyi görmezlikten gelip sadece karşı tarafın göl gesinde gittikçe boy atan zararlı otu dillerine pele- senk ederlerse vatana bir bıyanetin içine düşerler. Komünizm, C.H.P, ile, hele onun lideri İsmet İnö- nüyle asla bağdaşamaz. Kriptolar bunun böyle oldu- ğunu pek âlâ bilmektedirler. Komünizmin nazarında C.H.P. sadece bir paratonerdir. Ondan, kendisini şim- şeklerden korusun diye faydalanma yolundadır. Ko- münist dangalak değildir. Komünist Ortanın Solunun bolşeviklik olmadığını, tam aksine, bolşevikliğe kar şı en tesirli barajı teşkkl ettiğini bilir. O yüzden C.H.P. ye düşmanlığı, A.P. ye hiddetinden fazladır. A.P. ko- münist için, ekmeğe yağdır, Ne var ki, bu ekmeğe o yağ sürülürken C.H.P.nin gölgesinde beklemek komü- nistin akıllılığıdır. C.H.P.yi kendisiyle hangi nisbette aynı paralelde gösterirse, komünist o derece muvaf- fak olmuş sayılır. Komünist sabırlıdır. Gölgeden gi neşe geçmek acelesinde değildir. Bunun gününün mut laka geleceğine inanmıştır. İrtica da aynıdır. Yalnız yobaz, komünistten da- ha az akıllı olduğundan hedefini zaman zaman ağızın dan kaçırmaktadır. Onun istediği, teokratik devlet- tir. Müslüman Türk Cumhuriyeti, gönlündeki ideal dir. A.P.nin hiç bir felsefesine İnanmamaktadır. Va- kit tamam olduğunda onu aşacak, şeriatı getirecek- tir. AP.nin çok kanadının kendi karşısında bulundu. gunu, A.P.nin de C.H.P. kadar kâfir dolu olduğunu bilmektedir. Onun lideri ne Menderestir, tabii ne de Demirel. O, şahsiyetini Bediüzzamanda, o tip bir dini reiste bulmaktadır. Ama menfaati, faaliyetini A.P. çercevesinde, onun himaye kanatları altında yapmak- tadır. Komünizm, ağızında sadece slogandır. Asıl hü cum hedefini örten maskedir. Bugün o yobazla bir. likte C.H.P.ye, Ortanın Soluna, İleri her fikre, her ya zaya, her kitaba komünist diye saldırmayı bir politik marifet sayan gafil ve tecrübesiz siyaset adamı, yarın komünistlikle kendisinin damgalanacağından 'aber- sizdir. Komünist C.H.P, ile ne derece bağd 780, mürteci için de A.P; o derece kendisine uzak bir ide- olojidir. İşin hazin tarafı, C.H.P, mürtecinin A.P, yi bir paravana gibi kullandığını görmektedir, bilmektedir, 23 Nisan 1966 Güneştekiler ve Gölgedekiler Metin TOKER söylemektedir. Fakat kendi gölgesinde de bir takım komünist kıpırdanışların mevcudiyetini kabul etmek ona ağir gelmektedir. Bunu söyleyen A.P.dir. Ama A.P.de, irtica: beslediğini şiddetle inkâr etmektedir. İki büyük partinin bu gafleti, Türkiyeyi, gölgedeki iki tehlikeli cereyanın birbiriyle vuruştuğu bir ortam ha line sokmaktadır. Bunun, memlekete bir hayrı yoktur. Şimdi, kendisini ilk toplaması gereken A.P.dir. A.Pililer “Niçin gene ilk biz?” diye (o söylenebilirler. Bunun sebebi onların şu kökten veya bu kökten, şu seviyenin partisi veya bu seviyegin partisi olmaları değildir. Çünkü A.P. bugün iktidardadır. İktidarın gölgesinde gelişen cereyan, ister istemez, Muhalefetin gölgesinde gelişen cereyandan tesirlidir. Komünizm, hiç bir zaman şimdi irtica azdığı kadar azmamış, azamamış olmasına e. şu anda, C.H.P.nin ikti darda bulunduğu devreye nazaran savunma halinde- dir. Mütecaviz, irtcadır. Zira, iktidardaki partiye gü. venmektedir. Diğer taraftan, C.H.P. komünisti hiç bir zaman kullanmaya kalkışmamıştır, Bumu, “C.H.P. böyle şey- lere tenezzül etmez de, ondan” düşüncesiyle söylemi- yorum, Komünist, Türkiyede “siyasi yatırım” değil dir çünkü. Gericilikteki “kütleyi çeken cazibe” komü- nistte yoktur. Tam aksine, komünist oy kaybettirir, İstismarcı olan, başından sonuna odur. Komünizm C.H.P.nin gölgesine, C.H.P, küçük hesaplarla göz yum» duğundan değil, C.H.P. ye rağmen girip oturmuştur. Halbuki A.P.nin irticayla münasebetleri bunun aksi dir. İrtica, din istismarı büyük kütle oylermi mürte- cinin, istismarcının lehine (etkilemektedir. Vaktiyle Menderes, şimdi bir çok A.P. Büyüğü “vakti geldiğin de ben onun kafasını ezerim, şimdi onunla birlikte benim seçim düşmanım C.H.P.nin kafasını ezeyim” planıyla vola çıkmışlardır. Tehlike buradan gelmek- tedir, Onun için A.P,, ilk derlenip toparlanmalı, göl- irticayı kulağından tutup güneşe çıkarma- ir. C.H.P. kömünistliğin karşısında bulunduğumu söy- lemektedir. Ama siz Toprak Reformunu, petr” ve korunmasını, Servet Beya ni, vergi ME komünistlik sayarsanız, öyle östermeye kalkışırsanız C.H.P. elbette ki komünist tir. CHP, gerçek komünistliğin bir umdesini savun- mamıştır. Bune mukabil A.P,, irtica silahlarını bile bile bilemekte, icabında kullanmaktadır, Bu politika, politikanın tatbikçilerine tarihimizin hiç bir devresin- de hayır getirmemiştir. Güneştekiler kendi o gölgelerinde nelerin oynaş- makta olduğunu gerçekci bir gözle görmeye ve ted- birini gere almaya yanaşmadıkları süre bir Türkiyeyi tehlikeli uçurumların kenarına götürmekte devam edecektir.