7 Mayıs 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

7 Mayıs 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

uURTTA, OLUP BİTENLER —. Ozer Derbil Söz müdafaanın Petrol Kanununu inceleyecekler, daha önemlisi, milli. menfaatlerin gerektirdiği şekilde karar verecek- lerdi. ATAŞ'ın, kapasitesini iki mis- line çıkarması talebi kabul edilmez, TPAO da 3 milyon 500 bin ton kapa- sitelik dördüncü rafineriyi kurar- sa, Türkivede milli petrol şirketinin Kapasitesinin hakim olması, sağla- nacaktı, Batman rafinerisinin yıllık kapasitesi. 780 bin ton, İpraşınki i- se | milyon tondu. Bunlara bir de veni kurulacak rafinerinin 3 mil yon 500 bin ton kapasitesi eklenir- se, 5 milyon 280 bin tonluk bir ka- pasite sağlanmış ai Buna karşılık ATAŞ, 3 milyon' 200 bin ton. olan kapasitesini vik misline, yani 6 milyon 400 bin tona çıkar- mak için çaba sarfediyordu. ATAŞ'- in talebi kabul edildiği takdirde, değişen bir şey olmayacak, hakimi- yet gene yabancı petrol em nin eline geçecekti. Komiserler raporün iri im sın geciktirirlerken, AP İktidarı böy hedeflerinden İhsan Topaloğlu. nun TPAO'nın başından alınması ve verine AP eğilimli, Mehmet Turgu- arkadaşı Turgut Gülezin getiril mesi manidardır. Nitekim, Gülezin göreve başlamasından bir süre son- ra, art avı sonlarında, komiserler 12 raporlarını Bakana verdiler. Rapo- ra göre, TPAO'nın teşebbüsü müs- “pet kârşılanıyor, buna mukabil A- TAŞ”ın talebi de reddedilmiyordu. Yani, ne şiş yansın, ne kebap... TPAO, nedense rapora itiraz et- me cesaretini gösteremedi. öyle- ce, kanuni itiraz süresi de dolmuş oldu. den en çok memnuni- AP İktidarıdır. Fakat, cı petrol şirketlerini memnun edebilmek için girişilen oyunun so- n e va bir cendere içine sokmuş durumdadır. Danıştay, İh- san Topaloğlunun aldığı tehir-i icra kararına itiraz eden Başbakanlığın talebini reddetmiştir. Bu arada, To- Bağ İpraş Idare Kurulu Baş- anlığından alınması hakkındaki in iptâli için İzmit Asliye Ti- caret Mahkemesinde şirketin de- netçisi sıfatıyla Özer Derbilin açlığı dâva müspet şekilde sonuçlanmış- iptâli için İzmit İcra Memurluğuna bir yazı . gönderile- rek, malikemenin verdiği kararın uygulanması istenmiştir. Görülmektedir ki, yabancı ' pet- rol şirketlerinin menfaatlerini ko- rumak amacıyla girişilen küçük he- “yi İktidara pahalıya malola- cağa benzemektedir. Zira, yabancı petrol şirketlerinin yeni teşebbüsle- ri, AP İktidarını halkoyu nazarında güç duruma sokabilecek yönde ge- lişmektedir. Meselâ Mobil şirketi yöneticileri, geçen ayın sonlarinda Maliye Bakanlığına başvurarak, İ- nönü Hükümetleri zamanında ham petrol fiyatlarında sağlanan yüzde 10 ve IV. Koalisyon devresinde elde edilen yüzde 25 oranındaki indiri- min kaldırılmasını ei Buna nasıl bir cevap verileceği m rakla beklenmektedir, Skandallar Yaprak dökümü küpkilen DP'liydi. Bu partinin ikbal devrinde, ivi - kötü, nimete ka- vuşmuştu. O zaman kendisine bir devlet dairesinde tatlı, kontroldan uzak bir iş verilmiş ve güzel gün- ler yaşamıştı. Sonra “tanke çar- pıldığında”, yani 27 Mayısta ortadan kayboluverdi. Aradan bir süre geçti AKİS ve kendisini tanıyanlar, sesini, memleketi olan Ispartadan duydu- lar. Orada küçük bir gazete çıkarı- yor, işi idare ediyordu. . İhtilâlin dağdağalı devri geride kaldığında, Ankaraya seyahatleri sıklaşmaya başladı ve kendisi gibiler için em- niyet verici şartların doğduğunu his- sedince araya temelli yerleşti. AP'li gazetelerde çalışıyor' ve : eski güzel günlerin avdet edeceğini dü- şünerek, içteniçe keyifleniyordu. He- le hemşehrisi Süleyman Demirelin Genel Başkan adaylığı söz konusu olunca, kabına sığamaz oldu. Galiba işler, geçmiştekinden de parlak ha- le girecekti. Demirel AP Genel Başkanı seçil di ve kahramanımız hemşehrisinin en yakınında yerini aldı. Artık, Ge nel Başkanın müşavirleri arasın- daydı. Seçim gezilerinde Genel Baş- kanla bitişik odalarda yatıyor, S& çim nutuklarının hazırlanmasında ve dağıtılmasında büyük rol oynu. yor, hattâ ve hattâ, bazen Demirele, basın mensuplarını atlatabilmesi için: taktikler veriyordu, Bu arada statüsü ve geliri önemli oranda de- gişmişti. Zafer Gazetesinde İstihbn- rat Şefliğine yükselmiş, ayrıca Pet- rol Ofiste basına reklâm dağıtma işleriyle ilgili bir göreve getirilmiş-